Litteraturdidaktikk
Forskergruppen Litteraturdidaktikk forsker i skjæringspunktet mellom den teoretiske litteraturvitenskapen på den ene siden og den praktisk-teoretiske norskfagsdidaktikken på den andre.
Vi er opptatt av å bidra til en større estetisk oppmerksomhet i litteraturdidaktikken, noe som bl.a. har resultert i antologiene Sans for danning. Estetisk vending i litteraturdidaktikken fra 2020, redigert av Åse Kallestad og Marianne Røskeland, og Med blikk for humor. Studiar i barnelitteratur (2024), redigert av Ingrid Nestås Mathisen og Anne-Stefi Teigland.
Høsten 2023 startet vi opp et nytt internt prosjekt som handler om barnesanglyrikk, og 28–29. november arrangerer vi konferansen Vi vandrer med freidig mot! om temaet. Se egen nettside for mer informasjon.
Litteraturundervisningens hva, hvorfor og hvordan
Litteraturdidaktisk forskning er opptatt av litteraturundervisningens hva, hvorfor og hvordan. Vi ønsker at de litterære tekstene skal ha en sentral plass i denne forskingen, men er også opptatt av å samle og forske på ulike typer empirisk materiale, som kan være knyttet til klasseromssituasjoner og belyse hvordan elever, studenter, lærere og andre aktører fra undervisningssammenhenger arbeider med litteratur.
Noen sentrale forskningsspørsmål er:
- Hva setter rammene for litteraturundervisningen (styringsdokument og læremidler)?
- Litteraturens plass i basisfaget, vitenskapsfaget, lærerutdanningsfaget og skolefaget
- Hva slags litteratur skal det undervises i?
- Hvorfor skal det undervises i litteratur?
- Hva er litterær danning?
- Hvordan kan litteratur og litteraturstudier bidra til danning?
- Hva fremmer leseforståelse, litterær kompetanse og leselyst?
- På hvilke måter undervises det i litteratur?
- Hva er forholdet mellom utdanning og undervisning i litteratur?
- Hva er litteraturformidling?
- Hvordan tilpasse litteraturundervisningen til ulike alderstrinn?
- Hvilken rolle spiller litteraturen og hva er litteraturfagets status i skolen?
- Trenger skjønnlitteraturen et forsvar?
Aktuelle publikasjoner
Mathisen, I. N. og Teigland, A.-S. (Red.) (2024) Med blikk for humor: Studiar i barnelitteratur. Cappelen Damm Akademisk.
Diesen, E. I., Stengrundet E. og Undheim I. H. (Red.) (2024) Saftrike slyngelalderskikkelser: Ungdom i skandinavisk litteratur. Universitetsforlaget.
Kallestad, Å.H. og M. Røskeland (Red). 2020 Sans for danning: Estetisk vending i litteraturdidaktikken. Universitetsforlaget.
Ruth S. Stokke, Elise S. Tønnessen (Red,) 2018 Møter med barnelitteratur. Introduksjon for lærere. Universitetsforlaget
Skaftun, Atle og Per Arne Michelsen (2017) Litteraturdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk.
Nettverk
- Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden (vertskap for nettverkskonferanse, feb. 2020)
- Nettverk for norskdidaktisk forskning
- ARLE (The International Association for Research in L1 Education)
Forskergruppeleder
Tilknyttede prosjekter
Mer informasjon
Les også om forskningsgruppen i Cristin
Medlemmer
- Anne-Stefi Teigland
- Beatrice Marlen Unn Gustafsson Reed
- Berit Westergaard Bjørlo
- Elin Stengrundet
- Grethe Fatima Syéd
- Gro Ulland
- Heidi Støa
- Inga Henriette Undheim
- Ingrid Nestås Mathisen
- Lykke Harmony Alara Guanio-Uluru
- Marianne Røskeland
- Per Arne Michelsen
- Ragnhild Rieber-Mohn
- Ture Helge Wilhelm Schwebs
- Vilde Strand Kompelien
- Åse Bjørg Høyvoll Kallestad