Tilhørighet – Å skape felleskap i barnehagen
Hovedforedrag ved Barnehageforskningskonferanse 2020
Barnehagen er en samfunnsinstitusjon og en plass for felleskap og mangfold. Barn kommer til barnehagen med ulike sosiale, kulturelle, religiøse og/eller språklige bakgrunner, erfaringer og forståelser. I møte med andre og med bakgrunn i ulike erfaringer og interesser utvikler barn og voksne tilhørighet til ulike fellesskap, de utvikler ulike identiteter og erfaringer med «vi» og «dem». Disse fellesskapene er forbundet med ulike opplevelser av tilhørighet og inkludering, men også opplevelser av utenforskap og ekskludering.
At barn har rett til å oppleve tilhørighet med kamerater og voksne i barnehagen uavhengig av deres bakgrunn, erfaring og kompetanse kan virke selvklart, men hvordan ser det ut i dagens barnehage? Hvordan skapes tilhørighet i barnehagen?
I denne presentasjonen utforskes tilhørighet i barnehagen. Tilhørighet forstås med utgangspunkt i to ulike perspektiv: opplevelsen av tilhørighet og hvordan tilhørighet skapes og eller hindres. Prosesser der tilhørighet skapes forstås som politiske prosjekt, der makt og posisjoner ofte bestemmer hvem som er innenfor og hvem som er utenfor ulike fellesskap, og hvem og hva som gir rett til å bestemme grensene. Presentasjonen bygger på et internasjonalt forskningsprosjekt: Politics of belonging: Promoting children’s belonging in educational settings across boarders. Prosjektets målsetting er å utforske prosesser som skaper tilhørighet i ulike pedagogiske miljøer i Finland, Island, Nederland, Norge og Sverige.