Kursbeskrivelser

Beskrivelse av kurs gitt ved forskerskolen NORBARN.

Kurs 1: Novel Insights into the Research Field of Nordic Early Childhood Education and Care (5 ECTS).

Kurset er et av de store kursene i den norske nasjonale forskerskolen NORCHILD og et valgfritt kurs i PhD-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, OsloMet.

Emnet beskriver historiske, politiske og pedagogiske ideer i den nordiske velferdsmodellen for barnehager.

Trykk på linken for å lese mer om kurset.

Les mer om søknadsprosessen.

Kurs 2: Ansvarleg leiing av kunnskapsutvikling – etablere endringsagentar (5 ECTS)

Kurset er et av de store kursene i den norske nasjonale forskerskolen NORCHILD og et valgfritt kurs i PhD-programmet Studiar av danning og didaktiske praksisar, Høgskolen på Vestlandet.

Emnet er primært retta mot PhD-kandidatar med prosjekt innan barnehagefeltet. Med mål om å legge til rette for overførbare ferdigheiter får studentane innføring i og øving med praktiske tilnærmingar til korleis ein kan etablere seg sjølv og andre som endringsagentar. I kurset blir studentane blant anna ved å lage ei politikkanbefaling (kunnskapsbaserte forslag til handling, ‘policy brief’) ut frå tema i eige PhD-prosjekt.

Trykk på linken for å lese mer om kurset. og Les mer om søknadsprosessen ved HVL

Kurs 3: Introduction to Systematic Review (SR) in ECEC Education (5 ECTS)

This spring semester version of the course is part of the NORBARN research school and provides an introduction to systematic reviews (SR) in educational research with a specific focus on early childhood education and care (ECEC) research. There are many different types of SR, but they all have in common that they are a synthesis of existing knowledge, and they utilize transparent and explicitly defined procedures to find, evaluate and synthesize the results of relevant research with minimum bias. SR is used to analyze and synthesize both quantitative and qualitative research. It has been widely used in medicine and is currently becoming more and more common within education, including the ECEC field.
This course is structured to reach two main goals: (1) An understanding of why SRs are important in the field of education, i.e., the purpose and principles of evidence in education, and (2) basic skills needed to appraise a research article and a SR article, and knowledge of the phases and practices of conducting a SR. Both goals will, combined, provide a foundation for you to assess the value of doing a systematic review within your own field in and be able to start planning a systematic review. The examples and focus in this NORBARN version of the course will be centered around ECEC research.
KCE collaborates nationally and internationally, and we will involve our partners in delivering PhD courses, ensuring that PhD students have access to a wide range of prominent researchers in the field. This NORBARN course will be led by course teachers from the SR and ECEC research field:

Course coordinator: Astrid Guldbrandsen, Associate Professor, Knowledge Centre for Education, UIS
Course teacher: Hilde Christine Hofslundengen, Professor, Høgskulen på Vestlandet (HVL)

Les full emnebeskrivelse av kurs 3 på UiS sine nettsider. (Oppdateres i januar 2025).