Styringsgrunnlaget for utøving av ledelse i nordiske barnehager
Målet med dette treårige prosjektet er å utvikle et vitenskapelig grunnlag for å forstå, realisere og spre kunnskap om lederoppdraget for «barns beste»
Dette er et treårig samarbeidsprosjekt mellom Nordisk förskola og BARNkunne - senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet. Prosjektet er finansiert av Nordplus Horizontal.
Mål med prosjektet
Prosjektets mål er å utvikle et vitenskapelig grunnlag for å forstå, realisere og spre kunnskap om lederoppdraget for «barns beste». Vi søker å forstå ledelse av barnehager med utgangspunkt i det faglige og profesjonelle mandatet de nordiske land formulerer i styringsdokumentene. En systematisk reviewstudie (scoping review) gjennomføres for å se nærmere på sammenhengen mellom barnehageledelse og styringsdokument for barnehager i Norden.
Bakgrunn
En kunnskapsoversikt om ledelse i barnehage og skole i 2014 viste svært lite forskning om ledelse innen barnehage i Norden, sammenlignet med i skolesektoren (Mordal, 2014). Birkeland et al. (2021) viser til en betydelig økning de siste 10 år. Den oversiktstudien var avgrenset til å fokusere på systemisk ledelse.
Dette prosjekt vil oppsummere og spre kunnskap fra et bredere landskap av forskning om ledelse i barnehagekontekster i Norden. Det er sentralt å se på både likheter og forskjeller i det man omtaler som den nordiske barnehagemodellen.
Tre innganger til funnene
Prosjektet åpner for tre innganger til de funn som gjøres:
- Hva som menes med «barns beste» i barnehagepolitikken i nordiske land,
- Variasjoner mellom ulike lands tradisjoner for styring av barnehager.
- Perspektiv på ledelse i studier av barnehager i nordiske land.
Studien legger grunnlaget for videre dialog om ledelse med barnehageledere i de baltiske land i del II av prosjektet.
Les mer på Nordisk Förskolas nettsider om prosjektet.