Om meritteringsordningen
Bakgrunn for meritteringsordningen er Stortingsmelding 16 (2016-2017), Kultur for kvalitet i høyere utdanning. Målet med å innføre en meritteringsordning ved HVL er å stimulere til økt undervisningskvalitet og å gi utdanningsfaglig kompetanse økt status.
Bakgrunnsdokumenter HVL
Litteratur
- Aurvoll, C., Damsgaard, H. L. & Enquist -Jensen, C. (2023), Merittering i støpeskjeen - den norke meritteringsordningens utbredelse og betydning. Uniped, volume 46, Issue 3. https://doi.org/10.18261/uniped.46.3.6
- Boyer, E. L. (1990). Scholarship reconsidered: Priorities of the professoriate. Princeton University Press, 3175 Princeton Pike, Lawrenceville, NJ 08648.
- Bråten, H., Helseth, I. A. (2017). Merittering av utdanningsfaglig kompetanse – hvor er vi og hvor skal vi? NOKUTs notater.
- Chalmers. D. (2011). Progress and challenges to the recognition and reward of the Scholarship of Teaching in higher education, Higher Education Research & Development, 30 (1),25-38, DOI:10.1080/07294360.2011.536970
- Damsgaard, H. L., Aurvoll, C., & Enqvist-Jensen, C. (2022). Meritteringsordningen ved Universitetet i Sørøst-Norge. Sluttevaluering av pilotprosjekt om merittering (2019-2022).
- Felten, P. (2013). Principles of good practice in SoTL. Teaching and learning inquiry, 1(1), 121- 125.
- Grepperud, G. (2016). Innsats for kvalitet. Forslag til et meritteringssystem for undervisning ved NTNU og UiT Norges arktiske universitet.
- Holm, P, Bendiksen S., Mjelle, & Hansen, J. (2020). Merittering ved UiT Norges arktiske universitet. Meritteringsprosjektets sluttevaluering 2020.
- Kern, B., Mettetal, G., Dixson, M., & Morgan, R. K. (2015). The role of SoTL in the academy: Upon the 25th anniversary of Boyer’s Scholarship Reconsidered. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 1-14.
- Kunnskapsdepartmementet (2017). Kultur for kvalitet i høyere utdanning. Meld. St. 16 (2016–2017)
- Ludvigsen, K., Morlandstø, M. (2022). Evaluering av pilot for meritteringsordning ved HVL 2021-22. HVL-Rapport 2022/7
- Ludvigsen, K., Morlandstø, M. (2024). Evaluering av andre pilot for meritteringsordning ved HVL 2023. HVL-Rapport 2024/7
- Prosser, M. (2008). The Scholarship of Teaching and Learning: What is it? A personal view. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 2 (2), Invited essay.
- Raaheim, A., Grepperud, G., Olsson, T., Winka, K., & Pasteur Stø, A. (2020). Evaluering av NTNUs system for utdanningsfaglig merittering.
- Sandvoll, R., Winka, K., & Allern, M. (2018). Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning. Uniped, 41(3), 246-258.
- Sandvoll, R., Borch, I. & Iversen, A. (2024). Pedagogisk mappe – hva, hvorfor og hvordan? Kap. 18 i D. Husebø, L. Ferguson, O. R. Stalheim, I. C. Eriksen, R. Isaksen, A. Mavroudi og P. Wallin (Red.), Det universitets- og høgskolepedagogiske vitenskapsområdet i Norge – fremvekst, grunnlagstenkning og «state of the art» (s. 395–412). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/cdf.225.ch18
- Seppala, N. & Smith, C. (2020). Teaching awards in higher education: a qualitative study of motivation and outcomes, Studies in Higher Education, 45 (7),1398-1412, DOI:10.1080/03075079.2019.1593349
- Stensaker, B. Winka, K., Pettersson, E., Leth Andersen, H., Hatlen, J.F., Bjørnsdatter, O., Matveeva, A. & Lind, E. G. (2021). Anerkjennelse av individuell kompetanse og organisatorisk kulturutvikling - på samme tid? Evaluering av UiTs meritteringsordning. UiT Norges arktiske universitet
Samarbeid og deling
HVL har blitt inspirert av, samarbeidet og delt erfaringer med andre utdanningsinstitusjoner som har innført meritteringsordninger. Gjennom deltakelse i et nasjonalt meritteringsnettverk har vi utviklet vår meritteringsordning samstemt med praksis og erfaringer fra andre UH-institusjoner. Vi vil spesielt takke USN ved Hilde Larsen Damsgaard, som har delt av egen erfaring og kunnskap i tillegg til å dele maler og annet materiell til støtte i søknads- og vurderingsprosessen.
Deling av maler
Vurderingsskjema merittering
Dette skjemaet bygger på tilsvarende mal ved USN. Et lignende skjema ble brukt ved vurdering av søknader til utlysningen i 2022 og 2023. Denne versjonen er tilpasset kriteriene for 2025 og vil bli brukt av komitéen ved vurdering av søknader til denne utlysningen.
Mal vurderingsskjema merittering 2025 (Word, 92,6 kB)Oversiktsskjema
Bente Olderkjær ved ALU har utviklet et skjema som gir oversikt over hvilken vurdering medlemmene i vurderingskomitéen har gitt søkerne på de ulike hoved- og delkriteriene. Oversiktsskjemaet ble brukt i meritteringsprosessen ved HVL i 2022. Mal for skjema er delt via DLR.
Oversiktsskjema merittert underviser (DLR)Pedagogisk akademi ved HVL
Flere av institusjonene HVL samarbeider med har etablert eller planlegger å etablere pedagogiske akademier. Her kan de meritterte utvikle egen utdanningsfaglig kompetanse, men også bidra til kollegial kunnskapsdeling og erfaringsoverføring til andre. Et pedagogisk akademi vil bli etablert ved HVL i forbindelse med ny utlysning av status som merittert underviser 2025. Akademiet vil bestå av tidligere merittere ved HVL 2022 og 2023. Nye meritterte undervisere vil automatisk bli medlemmer av akademiet. Mer om HVLs pedagogisk akademi kommer her etter hvert.