Arbeids- og kompetanseområde
Jeg underviser på den 5-årige utdanningen 'Lærerutdaning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, kroppsøving og idrettsfag', ved campus Bergen.
Mine undervisningsområder kan plasseres under feltene idrettspsykologi og pedagogikk, hvor læring og ferdighetsutvikling hos elever og utøvere står sentralt. Jeg er spesielt opptatt av hvordan læringsmiljøet og strukturene rundt elever/utøvere påvirker deres læring og utvikling.
I et kroppsøvingsfaglig perspektiv er jeg spesielt opptatt av forholdet mellom undervisningspraksis, læring og vurdering.
I mitt doktorgradsprosjekt ser jeg nærmere på spillerutvikling i toppkubber, hvor formålet er å undersøke hvordan modeller for spillerutvikling er utformet og tilrettelagt for å ivareta og forme utviklingen av unge talentfulle fotballspillere i Norge.
Underviser i
- Idrettspsykologi og -pedagogikk
- Fotball, læring og ferdighetsutvikling
- Kroppsøvings- og idrettsdidaktikk
Forskar på
- Modeller for talentutvikling i fotball
- Talentidentifikasjon, seleksjon og deseleksjon i football
- Fotballferdigheten, med fokus på det psykologiske, sosiale og motoriske
- Vurdering i kroppsøving
Forskargrupper
- Idretts- og helsepsykologi
- Danning - natur, kropp, bevegelse
- LUPEKI101, Danning og akademisk handverk, 24/25, emneansvarlig
- LUPEKI102, Bevegelsesaktivitetar og friluftsliv 1, 24/25
- LUPEKI104, Bevegelsesaktivitetar og friluftsliv 2, 24/25
- LUPEKI201, Fagdidaktiske perspektiv og praksisar, 24/25
- LUPEKI203, Treningslære i skulen, 24/25
- LUPEKI204, FoU-oppgave: Den forskande lærar, 24/25
- LUPEKI302, Idrett og etikk, 24/25
- LUPEKI304, Idrettspsykologi , 24/25, emneansvarlig
- MGBKØ201, Kroppsøving 1, emne 2 - Kroppsøvingsfaget, eleven og tilpassa opplæring, 24/25
- MGUKØ550, Kroppsøving 3, emne 4 - Masteroppgåve, 24/25
Publikasjonar
-
How has applying a national player development programme influenced the local talent development models within two top Norwegian football clubs’ academy practices?
-
Designing talent development in football – a document analysis of the Norwegian academy classification model
-
Physical capacity, not skeletal maturity, distinguishes competitive levels in male Norwegian U14 players
-
"Den læreplanen som ikkje kan tilpassast mi undervisning, finst ikkje." Vurdering og undervisning i kroppsøving etter kunnskapsløftet