Arbeids- og kompetanseområde
Åsta Birkeland har erfaring som barnehagelærer, barnehagekonsulent og som leder av desentralisert førskolelærerutdanning på Voss i mange år. Siden 2000 har hun arbeidet ved barnehagelærerutdanningen, campus Bergen der hun også er koordinator og faglærer på Master i Barnehagekunnskap. Hun har i mange år ledet utdannings- og forskningssamarbeidsprosjekter med kinesiske universitet og barnehager.
Birkeland har doktorgrad fra NTNU, Contradictory cultural formation ideals in a time of increased emphasis on individualization - a cross-cultural study of kindergarten practices in China and Norway. Hun er en av kjerneforskerne ved BARNkunne – Senter for barnehageforskning - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no) og leder arbeidspakke 6, vilkår for barns utforskning.
Underviser i
- Kulturforståelse og komparativ pedagogikk
- Deltakelse i forskergrupper
- Metode og vitenskapsteori
Forskar på
- Danningssideal i krysskulturelt perspektiv
- The glocal teacher
- Vilkår for barns utforskning
Forskargrupper
Publikasjonar
-
Contradictory cultural formation ideals in a time of increased emphasis on individualization. A cross-cultural study of kindergarten practices in China and Norway
-
Children’s explorative activities in kindergarten playgrounds: A case study in China and Norway.
-
Building a Sustainable Future Through International ECE Partnership Programmes
-
Temporal settings in Kindergarten: a lens to trace historical and current cultural formation ideals
-
Disorienting Dilemmas - The Significance of Resistance and Disturbance in an Intercultural Program within Kindergarten Teacher Education