Førsteamanuensis

Ieva Kuginyte-Arlauskiene

Arbeids- og kompetanseområde

Førsteamanuensis i pedagogikk. Underviser på master i spesialpedagogikk, bachelor i spesialpedagogikk og pedagogikk. Leder i forskergruppen Sirius - forskning på spesialpedagogikk i skole og samfunn. Medlem i Fagrådet i Norsk Nettverk for Down Syndrom (NNDS).



Underviser i

Spesialpedagogikk, pedagogikk, vitenskapsteori


Forskar på
  • Inkludering av elever med nedsatt hørsel i skolen
  • Inkludering av elever med Downs syndrom i skolen
  • Innvandrerfamilier med utviklingshemmede barn i møte med norsk skole
  • Utfordrende atferd i skolen
  • Psykisk helse 
  • Mobbing i skolen
  • Kartlegging av lærerstudenters kompetanser innen utvalgte spesialpedagogiske områder

Forskargrupper

SIRIUS - spesialpedagogisk forskergruppe

Forskning på spesialpedagogikk i skole og samfunn.

Underviser i
  • MGBPE301, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 3 - Den profesjonelle lærar, 24/25, emneansvarlig
  • MGBPE401, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 4 - Den forskande, nyskapande og etisk medvitne lærar, 24/25, emneansvarlig
  • MGUPE101, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 1 - Lærarrolla og elevane si læring og utvikling, 24/25
  • MGUPE301, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 3 - Den profesjonelle lærar, 24/25, emneansvarlig
  • MGUPE401, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 4 - Den forskande, nyskapande og etisk medvitne lærar, 24/25, emneansvarlig
  • MGUSP101, Spesialpedagogikk 1, emne 1 - Spesialpedagogikk som fag og forskingsfelt, 24/25
  • MGUSP201, Spesialpedagogikk 1, emne 2 - Psykososial utvikling og språk-, lese- og skrivevanskar, 24/25
  • MGUSP550, Spesialpedagogikk 2, emne 2 - Masteroppgåve, 24/25
  • PHD950, Avhandling, 24/25

Publikasjonar

  • Pre-service teachers' perceptions of the school bullying phenomenon

    Dziuginta Baraldsnes, Ieva Kuginyte-Arlauskiene, Tobias Christoph Werler (2023)
  • Veileder for inkluderende opplæring av elever med Downs syndrom

    Ieva Kuginyte-Arlauskiene, Karen Knudsen Synnes, Karianne Hjørnevik Nes (2023)
  • Deformed knowledge and teacher education: Norwegian Pre-service Teachers’ Knowledge to Reveal and Prevent School Bullying

    Tobias Christoph Werler, Dziuginta Baraldsnes, Ieva Kuginyte-Arlauskiene (2023)
  • Klasseromsinteraksjoner som forebyggende tiltak i møte med utfordrende atferd

    Ieva Kuginyte-Arlauskiene, Lone Iselin (2022)
  • School bullying: knowledge and experience to intervene in pre-service teachers in Norway

    Dziuginta Baraldsnes, Ieva Kuginyte-Arlauskiene, Tobias Christoph Werler (2022)
Vis alle
Laster...