Førsteamanuensis

Irene Valaker

Arbeids- og kompetanseområde

Jeg var utdannet bedriftsøkonom før jeg tok sykepleieutdanning i 1996. Etter sykepleieutdanningen var jeg ansatt i Helse Førde hvor jeg arbeidet primært med hjertepasienter. I 2002 tok jeg spesialutdanning i kardiologisk sykepleie og arbeidet i flere år med kvalitet og forbedringsarbeid innenfor hjerte- og karsykdommer. I 2006 begynte jeg ved Høyskolen på Vestlandet og tok master i organisasjon og ledelse i 2011. I dag er jeg ansatt som førsteamanuensis og er emne-ansvarlig innenfor helsefremmende og forebyggende arbeid med ansvar for; timeplanlegging, innleie av interne og eksterne forelesere, utarbeiding av eksamensoppgaver/sensorrettleiing, organisering og koordinering av hospiteringspraksis og direkte studentarbeid. I tillegg har jeg vært med å utvikle ny studieplan innen folkehelse i et nasjonalt og globalt perspektiv på tvers av campus. I mitt doktorgradsarbeid var fokuset samhandling og kontinuitet på tvers profesjoner, nivå og sektorer etter gjennomgått perkutan koronar intervensjon.  Doktorgrads-arbeidet var en del av et multisenter kohort-studie, CONCARDPCI, som jeg også har også har vært med å utvikle videre. Kunnskap fra studien har blandt annet dannet grunnlag for videreutvikling av hjerterehabilitering ved bruk av e-Helseløsninger.



Underviser i

Jeg underviser innenfor danning og akademisk handverk, akutt og kritiske sykdom, kardiologi, motiverende intervju, helsekompetanse og veileder på bachelor-, master- og doktorgradsnivå.


Forskar på

Mitt forskningsarbeid omhandler i hovedsak samhandling og kontinuitet, forskning innenfor pedagogikk, samt psykisk helse ved somatisk sykdom. Jeg har god kjennskap til kvalitativ og kvantitativt analysearbeid da jeg benyttet «mixed methods» i mitt doktorgradsarbeidet. 


Forskargrupper
  • PROCARD (Patient-reported outcomes and quality of care in cardiology)
  • IMNAKS (Implementering av medisinsk naturvitenskaplig kunnskap i sykepleie)​​​​​​​
  • Forskningsgruppen samhandling for betre folkehelse

 

Underviser i
  • KAS500, Avansert allmennsjukepleie til pasientar med akutte og kritiske helseproblem, Høst 2024
  • KAS590, Masteroppgåve i avansert klinisk allmennsjukepleie, Høst 2024
  • KAS590, Masteroppgåve i avansert klinisk allmennsjukepleie, Vår 2025
  • MAMET1ABIO, Vitskapsteori, etikk og metode, Vår 2025
  • MKS590, Masteroppgåve, Vår 2025
  • SPE590, Masteroppgåve, Høst 2024
  • SPE590, Masteroppgåve, Vår 2025
  • SYKDF110, Danning og akademisk handverk, Høst 2024
  • SYKDF140, Sjukdomslære og farmakologi, Vår 2025
  • SYKF110, Danning og akademisk handverk, Høst 2024
  • SYKF140, Sjukdomslære og farmakologi, Vår 2025
  • SYKF140, Sjukdomslære og farmakologi, Høst 2024
  • SYKF200, Sjukepleie ved akutt, kronisk og kritisk sjukdom, Høst 2024
  • SYKF200, Sjukepleie ved akutt, kronisk og kritisk sjukdom, Vår 2025
  • SYKF250, Folkehelse i eit nasjonalt og globalt perspektiv, Høst 2024, emneansvarlig
  • SYKF250, Folkehelse i eit nasjonalt og globalt perspektiv, Vår 2025, emneansvarlig
  • SYKF300, Sjukepleie ved komplekse og samansette pasienttilstandar og sjukdomsbilete i kommunehelsetenesta, Vår 2025
  • SYKF300, Sjukepleie ved komplekse og samansette pasienttilstandar og sjukdomsbilete i kommunehelsetenesta, Høst 2024
  • SYKF390, Bacheloroppgave, Vår 2025

Publikasjonar

  • Psychotherapists’ Outcome Expectations: How Are They Established?

    Janne Cecilie Øvrevold Låver, Andrew Athan Mcaleavey, Irene Valaker, Katrine Frammarsvik, Christian Moltu (2024)
  • Therapists' and patients' experiences of using patinets' self-reported data in ongoing psychotherapy processes

    Janne Cecilie Øvrevold Låver, Andrew Athan Mcaleavey, Irene Valaker, Louis Georges Castonguay, Christian Moltu (2023)
  • Hvordan foretrekker sykepleiestudenter å lære medisinske og naturvitenskapelige emner?

    Lars Kyte, Ingrid Lindaas, Hellen Dahl, Irene Valaker, Ole Tormod Kleiven, Solveig Nelly Sægrov (2023)
  • Sex differences in incidence of self-reported adverse drug reactions after percutaneous coronary intervention

    Trond Røed Pettersen, Jan Didrik Schjøtt, Heather Allore, Bjørn Bendz, Britt Borregard, Bengt Fridlund (2023)
  • Nursing Students’ Preferences for Learning Medical and Bioscience Subjects: A Qualitative Study

    Lars Kyte, Ingrid Lindaas, Hellen Dahl, Irene Valaker, Ole Tormod Kleiven, Solveig Nelly Sægrov (2023)
Vis alle
Laster...