Arbeids- og kompetanseområde
Jeg var utdannet bedriftsøkonom før jeg tok sykepleieutdanning i 1996. Etter sykepleieutdanningen var jeg ansatt i Helse Førde hvor jeg arbeidet primært med hjertepasienter. I 2002 tok jeg spesialutdanning i kardiologisk sykepleie og arbeidet i flere år med kvalitet og forbedringsarbeid innenfor hjerte- og karsykdommer. I 2006 begynte jeg ved Høyskolen på Vestlandet og tok master i organisasjon og ledelse i 2011. I dag er jeg ansatt som førsteamanuensis og er emne-ansvarlig innenfor helsefremmende og forebyggende arbeid med ansvar for; timeplanlegging, innleie av interne og eksterne forelesere, utarbeiding av eksamensoppgaver/sensorrettleiing, organisering og koordinering av hospiteringspraksis og direkte studentarbeid. I tillegg har jeg vært med å utvikle ny studieplan innen folkehelse i et nasjonalt og globalt perspektiv på tvers av campus. I mitt doktorgradsarbeid var fokuset samhandling og kontinuitet på tvers profesjoner, nivå og sektorer etter gjennomgått perkutan koronar intervensjon. Doktorgrads-arbeidet var en del av et multisenter kohort-studie, CONCARDPCI, som jeg også har også har vært med å utvikle videre. Kunnskap fra studien har blandt annet dannet grunnlag for videreutvikling av hjerterehabilitering ved bruk av e-Helseløsninger.
Underviser i
Jeg underviser innenfor danning og akademisk handverk, akutt og kritiske sykdom, kardiologi, motiverende intervju, helsekompetanse og veileder på bachelor-, master- og doktorgradsnivå.
Forskar på
Mitt forskningsarbeid omhandler i hovedsak samhandling og kontinuitet, forskning innenfor pedagogikk, samt psykisk helse ved somatisk sykdom. Jeg har god kjennskap til kvalitativ og kvantitativt analysearbeid da jeg benyttet «mixed methods» i mitt doktorgradsarbeidet.
Forskargrupper
- PROCARD (Patient-reported outcomes and quality of care in cardiology)
- IMNAKS (Implementering av medisinsk naturvitenskaplig kunnskap i sykepleie)
- Forskningsgruppen samhandling for betre folkehelse
- KAS500, Avansert allmennsjukepleie til pasientar med akutte og kritiske helseproblem, Høst 2024
- KAS590, Masteroppgåve i avansert klinisk allmennsjukepleie, Høst 2024
- KAS590, Masteroppgåve i avansert klinisk allmennsjukepleie, Vår 2025
- MAMET1ABIO, Vitskapsteori, etikk og metode, Vår 2025
- MKS590, Masteroppgåve, Vår 2025
- SPE590, Masteroppgåve, Høst 2024
- SPE590, Masteroppgåve, Vår 2025
- SYKDF110, Danning og akademisk handverk, Høst 2024
- SYKDF140, Sjukdomslære og farmakologi, Vår 2025
- SYKF110, Danning og akademisk handverk, Høst 2024
- SYKF140, Sjukdomslære og farmakologi, Vår 2025
- SYKF140, Sjukdomslære og farmakologi, Høst 2024
- SYKF200, Sjukepleie ved akutt, kronisk og kritisk sjukdom, Høst 2024
- SYKF200, Sjukepleie ved akutt, kronisk og kritisk sjukdom, Vår 2025
- SYKF250, Folkehelse i eit nasjonalt og globalt perspektiv, Høst 2024, emneansvarlig
- SYKF250, Folkehelse i eit nasjonalt og globalt perspektiv, Vår 2025, emneansvarlig
- SYKF300, Sjukepleie ved komplekse og samansette pasienttilstandar og sjukdomsbilete i kommunehelsetenesta, Vår 2025
- SYKF300, Sjukepleie ved komplekse og samansette pasienttilstandar og sjukdomsbilete i kommunehelsetenesta, Høst 2024
- SYKF390, Bacheloroppgave, Vår 2025
Publikasjonar
-
Psychotherapists’ Outcome Expectations: How Are They Established?
-
Therapists' and patients' experiences of using patinets' self-reported data in ongoing psychotherapy processes
-
Hvordan foretrekker sykepleiestudenter å lære medisinske og naturvitenskapelige emner?
-
Sex differences in incidence of self-reported adverse drug reactions after percutaneous coronary intervention
-
Nursing Students’ Preferences for Learning Medical and Bioscience Subjects: A Qualitative Study