Arbeids- og kompetanseområde
Jostein Rønning Sanderud har vært ansatt ved HVL campus Sogndal siden 2012. Han fullførte doktorgraden om barns lek i natur i 2022 og er tilknyttet BARNkunne - Senter for barnehageforskning.
Han har utdanning i friluftslivsfag og idrett fra Høgskulen i Sogn og Fjordane og Norges Idrettshøgskole.
Underviser i
- Barnehagelærerutdanning, bachelor og master
- Outdoor Education and Nordic Friluftsliv
- Friluftsliv, bachelor
- Idrettsvitenskap, master
Forskar på
- Barns lek, erfaringer og danning i natur
Forskargrupper
- BNF301, Barn, natur og friluftsliv, 24/25, emneansvarlig
- FRI101, Friluftsliv, Nature and Culture, 24/25
- FRIB104, Friluftsliv og aktivitetslære, 24/25
- FRIB201, Friluftslivspedagogikk, 24/25, emneansvarlig
- FRIB203, Friluftsliv vår – kultur og samfunn, 24/25
- FRIW101, Experiential Education and Friluftsliv, 24/25
- FYS801, Fysisk aktiv leik i barnehagen , 24/25
- FYS802, Barnehagelærarrolla og pedagogisk arbeid med fysisk aktiv leik , 24/25
- IDF100, Danning og akademisk handverk, 24/25
- IDF350, Forskningsmetode og bacheloroppgåve , 24/25, emneansvarlig
- MIDR401, Perspektiv på bevegelse , 24/25
- MIDR404, Danning og læring i idrett og friluftsliv , 24/25
- MIDR405, Kvalitativ analyse og prosjektplan, 24/25
- MIDR550, Masteroppgåve i idrettsvitskap, 24/25
Publikasjonar
-
Didactic sensitivity to children and place: a contribution to outdoor education cultures
-
‘Winter children’ : an ethnographically inspired study of children being-and-becoming well-versed in snow and ice
-
ETA som didaktisk modell i kroppsøving
-
Curious play: children’s exploration of nature
-
Barns nysgjerrige lek i natur : Utforskende dannelse