Arbeids- og kompetanseområde
Kari Holdhus, Professor i musikkpedagogikk
Musikkpedagogikk, kunstfag, estetiske fag og læreprosesser i skole og lærerutdanning, relasjonell pedaogikk, dialogiske musikkmøter, kreativ undervisning og læring. Underviser i
- Estetikk
- Relasjonell pedagogikk
- Kreativitet
- Kunstner-lærersamarbeid
- Vitenskapsteori
- Metode
- Tilknyttet Master i kreative fag og læreprosesser
Forskar på
Forskningsinteresser: Relasjonell pedaogikk, dialogiske kunstnermøter, kreativ læring og undervisning, pedagogisk improvisasjon. Ph.D. (2014) Stjerneopplevelser eller gymsalsestetikk - en studie av kvalitetsoppfatninger i skolekonsertpraksiser. I studien arbeidet jeg med kommunikasjonsprosesser mellom musikere og lærere i besøkende konsertpraksiser på skoler.
Fra 2017 til og med 2020 var jeg prosjektleder for innovasjonsprosjektet Skole og konsert - fra formidling til dialog (DiSko). Prosjektets mål var å utvikle alternative former for kunstnerbesøk i skoler gjennom å legge vekt på dialogiske møter mellom musikere, lærere og elever og å tilby muligheter for kreativitet, medvirkning og eierskap. Jeg har også vært engasjert i forskningsprosjektet Music teacher eduation for the future (FUTURED 2019-2022), som utforsket potensialet for utvikling og forandring i norsk musikklærerutdanning. 2020-2023: Leder for for Nordisk nettverk for musikkpedagogisk forskning. Engasjert i Grieg research School for Interdisciplinary Music studies, og medlem av redaksjonene for Musikkpedpoden og Nordic Journal of Art and Research
Forskargrupper
- MKUF502D, Musikkdidaktiske og kunstfaglege forskingsformer, 24/25
- MKUF504, Vitskapsteori og metode, 24/25, emneansvarlig
- MKUF505, Prosjektskisse og forskingskontekst, 24/25
- MKUF550, Masteroppgåve, 24/25
- PHD902, Vitskapsteori, etikk og akademisk tekstarbeid, 24/25
- PHD950, Avhandling, 24/25
- PPUA305, Leiing av læreprosessar - leiing av lærings- og utviklingsarbeid i eit individ- og gruppeperspektiv, 24/25
- PPUA306, Skulen i samfunnet - leiing av lærings- og utviklingsarbeid i eit organisasjons- og samfunnsperspektiv, 24/25
Publikasjonar
-
Kunstfagdidaktikk - som kunstnerisk, forskende og oppmerksom undervisningspraksis
-
Facilitating Agency and Equity in Generalist music teacher education in Norway
-
Tilgang og mangfold i skolens kunstfag
-
Third space moments: Exploring a university-school partnership through collaborative action research
-
‘We cannot afford outsiderness’ : Inclusion, sustainable development and arts education