Arbeids- og kompetanseområde

Jeg underviser i matematikk ved grunnskolelærerutdanninga (1-7 og 5-10), hovedsakelig på masternivå (syklus 2). Mine primære forskningsinteresser er resonnering og bevis på barnetrinnet, kjernepraksiser i matematikklærerutdanningen, matematikklæreridentitet, matematikklærere i overgangen fra matematikklærerutdanning til yrkesdebut i skolen, kvalitative forskningsmetoder og kvalitative forskningsintervju.

Underviser i

Master i matematikkdidaktikk (som del av femårig grunnskolelærerutdanning):

  • MGBMA/MGUMA501 Matematikkdidaktikk i praksisfeltet
  • MGBMA/MGUMA502 Vitenskapsteori og metode
  • MGBMA/MGUMA503 Matematikkdidaktikk i forskningsfeltet
  • Veiledning på masteroppgaver
Forskar på
  • Resonnering og bevis på barnetrinnet: ProPrimEd
  • Kjernepraksiser i matematikklærerutdanningen
  • Matematikklæreridentitet
Forskargrupper

Publikasjonar

  • A framework for reasoning in school mathematics: analyzing the development of mathematical claims

    Valenta, Anita, Rø, Kirsti, Klock, Sigrid Iversen (2024)
  • Alltid, aldri eller noen ganger? Om matematisk argumentasjon i grunnskolen

    Burheim, Oda Tingstad, Dahl, Heidi, Enge, Ole, Rø, Kirsti (2023)
  • The complexity of supporting reasoning in a mathematics classroom of shared authority

    Arnesen, Kristin Krogh, Rø, Kirsti (2022)
  • Hva gjør generiske eksempler vanskelige? Lærerstudenters skriftlige argumenter for en påstand i multiplikasjon

    Arnesen, Kristin Krogh, Rø, Kirsti (2021)
  • Dekomponering av planleggingspraksis i en syklus av utforsking og utprøving i lærerutdanning

    Valenta, Anita, Rø, Kirsti, Ødegaard, Reidun Persdatter, Langfeldt, Marit Buset (2021)
Vis alle