Arbeids- og kompetanseområde
Jeg underviser i matematikk ved grunnskolelærerutdanninga (1-7 og 5-10), hovedsakelig på masternivå (syklus 2). Mine primære forskningsinteresser er resonnering og bevis på barnetrinnet, kjernepraksiser i matematikklærerutdanningen, matematikklæreridentitet, matematikklærere i overgangen fra matematikklærerutdanning til yrkesdebut i skolen, kvalitative forskningsmetoder og kvalitative forskningsintervju.
Underviser i
Master i matematikkdidaktikk (som del av femårig grunnskolelærerutdanning):
- MGBMA/MGUMA501 Matematikkdidaktikk i praksisfeltet
- MGBMA/MGUMA502 Vitenskapsteori og metode
- MGBMA/MGUMA503 Matematikkdidaktikk i forskningsfeltet
- Veiledning på masteroppgaver
Forskar på
- Resonnering og bevis på barnetrinnet: ProPrimEd
- Kjernepraksiser i matematikklærerutdanningen
- Matematikklæreridentitet
Forskargrupper
Matematikkdidaktikk i et kritisk perspektiv
Publikasjonar
-
Master i matematikkdidaktikk
-
A framework for reasoning in school mathematics: analyzing the development of mathematical claims
-
Alltid, aldri eller noen ganger? Om matematisk argumentasjon i grunnskolen
-
The complexity of supporting reasoning in a mathematics classroom of shared authority
-
Hva gjør generiske eksempler vanskelige? Lærerstudenters skriftlige argumenter for en påstand i multiplikasjon
Laster...