Epost:
Send epost
Bergen
KRONSTAD, D426
Arbeids- og kompetanseområde
Doktorgradsstipendiat ved ph.d.-programmet Studiar av danning og didaktiske praksisar. Lærerutdannet og har tidligere jobbet som kontaktlærer i grunnskolen.
Arbeider for tiden med en avhandling om sosial utjevning som et skolepolitisk ideal i grunnopplæringen. Prosjektet handler om den skolepolitiske tilnærmingen til å motvirke sosial ulikhet i samfunnet gjennom skolen, og hvordan denne politikken relaterer til læreres praksis.
Studien er en del av det EU-finansierte forskningsprosjektet PIONEERED, som utforsker praksiser som har til hensikt å motvirke sosial ulikhet innen utdanning i Europa.
Forskar på
- Sosial utjeving i grunnopplæringen
- Forbindelsen mellom utdanningspolitikk og lærerprofesjonen
- Fagfornyelsen - LK20
Forskargrupper
- LUPEF103, Profesjonsfag: Lærarrolla og elevane si læring og utvikling, 24/25
- MGBPE101, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 1 - Lærarrolla og elevane si læring og utvikling, 24/25
- MGBPP101, Profesjonsretta pedagogikk 1, emne 1 - Pedagogikk og pedagogiske handlingar, 24/25
- MGBPP201, Profesjonsretta pedagogikk 1, emne 2 - Utforskande undervisning, 24/25
- MGUNOR301, Norsk på ungdomssteget 1: Språk, kultur og historie, 24/25
- MGUPE101, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 1 - Lærarrolla og elevane si læring og utvikling, 24/25
- MGUPE301, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 3 - Den profesjonelle lærar, 24/25
Publikasjonar
-
«Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst
-
Social Equalization in Norwegian School Policy and Teacher Practice
-
Kunnskapsløftet
-
Skolevalg
-
Nærskoleprinsippet
Laster...