Arbeids- og kompetanseområde

Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk.

Underviser i

Matematikk på lærerutdanningen 

Forskar på

Forskningsinteresser er bl.a. knyttet til kritisk matematikkdidaktikk, og hvordan komplekse og samfunnsaktuelle problemstillinger kan knyttes til matematikkundervisning for å fremme et kritisk medborgerskap. Forsker også på programmering i skolen, elevers etiske refleksjoner og demokratiske danning. Videre er argumentasjon og kritisk matematikk­didaktikk i flerspråklige klasserom, knytt til emner som matematisk modellering og IKT av forskningsinteresse.

Forskargrupper

Kritisk demokratisk danning

LATACME

Publikasjonar

  • Discourse structures when modelling a dream bag of candies

    Zhou, Shengtian, Steffensen, Lisa, Hansen, Ragnhild (2024)
  • The development of narratives related to a graph during a mathematics lesson

    Hauge, Kjellrun Hiis, Fosse, Trude, Breivega, Kjersti Maria Rongen, Steffensen, Lisa (2023)
  • Ethical awareness, critical thinking and empowerment in mathematics education for critical citizenship: How can mathematics education play a role in facilitating critical thinking, ethical awareness, and empowering students in projects about critical citizenship

    Hauge, Kjellrun Hiis, Lilland, Inger Elin, Steffensen, Lisa, Kacerja, Suela (2023)
  • Matematikkfaget, etisk bevissthet og myndiggjøring av elever som kritiske borgere

    Lilland, Inger Elin, Hauge, Kjellrun Hiis, Steffensen, Lisa, Kacerja, Suela (2023)
  • Matematikkfaget, etisk bevissthet og myndiggjøring av elever som kritiske samfunnsborgere

    Lilland, Inger Elin, Hauge, Kjellrun Hiis, Steffensen, Lisa, Kacerja, Suela (2023)
Vis alle