Arbeids- og kompetanseområde

Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk.



Underviser i

Matematikk på lærerutdanningen 


Forskar på

Forskningsinteresser er bl.a. knyttet til kritisk matematikkdidaktikk, og hvordan komplekse og samfunnsaktuelle problemstillinger kan knyttes til matematikkundervisning for å fremme et kritisk medborgerskap. Forsker også på programmering i skolen, elevers etiske refleksjoner og demokratiske danning. Videre er argumentasjon og kritisk matematikk­didaktikk i flerspråklige klasserom, knytt til emner som matematisk modellering og IKT av forskningsinteresse.


Forskargrupper

Kritisk demokratisk danning

LATACME

Underviser i
  • MDIP501G, Matematikk- og naturfagdidaktikk i praksisfeltet, 24/25, emneansvarlig
  • MDIP502G, Matematikk og naturfag som allmenndannande fag, 24/25, emneansvarlig
  • MGBBNM550, Begynnaropplæring i norsk og matematikk 4 - Masteroppgåve, 24/25
  • MGBMA502, Matematikk 3, emne 2 - Vitskapsteori og metode, 24/25
  • MGBMA550, Matematikk 3, emne 4 - Masteroppgåve, 24/25
  • MGUMA502, Matematikk 3, emne 2 - Vitskapsteori og metode, 24/25
  • MGUMA550, Matematikk 3, emne 4 - Masteroppgåve, 24/25
  • MPUV505, Utdanningsforsking i praksis, 24/25
  • PHD908, Kritisk matematikkdidaktikk: undervisning og forsking, 24/25

Publikasjonar

  • Slik bruker jeg KI - kunstig intelligens i min stilling!

    Lisa Steffensen (2024)
  • KI - kunstig intilligens ... fra ståsted som forsker og lærerutdanner i mateatmikk

    Lisa Steffensen (2024)
  • Myr er våt, stygg, og brun! Eller?

    Lisa Steffensen, Inger Elin Lilland, Shengtian Zhou, Inger Auestad (2024)
  • Åpne opp for kreativ problemløsing!

    Renate Jensen, Morten Munthe, Lisa Steffensen (2024)
  • "Problem Posing" – Hvordan kan vi få elever til å formulere egne problemløsningsoppgaver?

    Lisa Steffensen (2024)
Vis alle
Laster...