Arbeids- og kompetanseområde
Forskning:
Jeg er stipendiat i norsk ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking. Doktorgradsprosjektet arbeides på under den foreløpige tittelen: "Språkutvikling hos flerspråklige barnehagebarn – en longitudinell flerkasusstudie"
Studiens hovedproblemstilling omdreier hvordan flerspråklig språkutvikling skjer/foregår i en norsk barnehagekontekst? Jeg arbeider mot problemstillingen i et longitudinelt perspektiv med to metodiske innfallsvinkler. Jeg kartlegger flerspråklige barns ordforråd på førstespråket og norsk med ordforrådstesten Cross-linguistic Lexical Tasks (CLT), og jeg observerer barna i leksituasjoner med enspråklige norsktalende barn.
Roller og verv:
Tilknyttet arbeidspakke 3: Sustainable language practices in Norwegian kindergartens ved Barnkunne - senter for barnehageforskning.
Redaksjonsmedlem i det populærvitenskapelige tidsskriftet Språkprat
Underviser i
- Flerspråklighet
- Norsk som andrespråk
- Tidlig andrespråkslæring
- Tidlig språkutvikling
Forskar på
- Språkutvikling
- Flerspråklighet
- Norsk som andrespråk
Se forskerprofil på researchgate her.
Forskargrupper
- GREDI001, Language learning and sustainable language community, 24/25
- LUL301, Leik,utforsking og overgangen barnehage-skule, 24/25
- MGBBNM550, Begynnaropplæring i norsk og matematikk 4 - Masteroppgåve, 24/25
- MGBNO301, Norsk 2, emne 1 - Språk, kultur og litteratur 1, 24/25
- MGBNO550, Norsk 3, emne 4 - Masteroppgåve, 24/25
- NO801, Norsk 1, 1-7 Begynneropplæring reg.tilbod Leira, 24/25
- NO802, Norsk 1, 1-7 Mellomtrinnet reg.tilbod Leira, 24/25
- SSB801, Språkutvikling og språklæring i barnehagen, 24/25
- STM101, Språk, tekst og matematikk, 24/25
- STMD101, Språk, tekst og matematikk, 24/25
Publikasjonar
-
Er det et spørsmål om skjønn eller kjønn?
-
Ytre Arna - fra strilemål til bergensk på en generasjon
-
The Bergen dialect splits in two
-
Språk som identitetsmarkør: finbergensk eller gatebergensk i en særlig bydel i Bergen