Arbeids- og kompetanseområde

Jeg er PhD-stipendiat innen historiedidaktikk og forsker på demokrati- og medborgerskapsundervisning på minnesteder og åsteder for traumatiske hendelser. I prosjektet mitt utforsker elevperspektivet på undervisningen som foregår på Utøya i dag for å få innsikt i elevenes historiebevissthet og refleksjoner rundt 22. julis rolle i fortid, nåtid og fremtid. Samtidig søker jeg å få innsikt i emosjonenes rolle og funksjon i undervisning på steder for traumer og overgrep i fortiden.



Underviser i

Samfunnsfag, historie


Forskar på

Minnekultur, historiebevissthet, kritisk minnebevissthet, emosjoner i undervisning, 22. juli, demokrati- og medborgerskapsundervisning


Forskargrupper

COMPETE

Underviser i
  • MDIP501C, Globalisering og utdanning, 24/25
  • MDIP502C, Minnekultur: politikk, kritikk og didaktikk, 24/25
  • MGBSA301, Samfunnsfag 2, emne 1 - Fordjuping i samfunnsfag 1, 24/25
  • MGBSA401, Samfunnsfag 2, emne 2 - Fordjuping i samfunnsfag 2, 24/25
  • MGUSA401, Samfunnsfag 2, emne 2 - Fordjuping i samfunnsfag 2, 24/25
  • MGUSA402, Samfunnsfag 2, emne 2 - Fordjuping i samfunnsfag 2, 24/25

Publikasjonar

  • Student’s Historical Consciousness in response to Sites of Trauma and Commemoration

    Marita Nygård (2024)
  • Å undervise om Holocaust : Utfordringer og innganger

    Marita Nygård (2024)
  • Fortellinger og medborgerskap - om fortellingers betydning i et demokrati

    Christine Hope, Marita Nygård (2023)
  • Elevers oppfatning av historiefagets nytte og verdi

    Marita Nygård (2022)
  • "Vi må aldri glemme ..." - Holocaustdagen som arena for erindring om utryddelsen av de europeiske jødene blant skoleungdom i Norge

    Marita Nygård (2019)