Arbeids- og kompetanseområde
For tiden arbeider jeg med et doktorgradsprosjekt som handler om kritisk matematikkdidaktikk og programmering. Prosjektet har et fokus på videreutdanningen for matematikklærere som underviser på mellom- og ungdomstrinnet. Målet med prosjektet er å bidra til en økt forståelse av sosiopolitiske og kritiske aspekter og implikasjoner knyttet til programmering i matematikkundervisningen.
Tidligere har jeg undervist i matematikk på grunnskolelærerutdanningen 1-7, i barnehagelærerutdanningen og i videreutdanning for lærere - Kompetanse for kvalitet, 5-10.
Jeg engasjerer meg i bruk av teknologi og programmering i matematikkundervisning, kritisk matematikkdidaktikk og kontroversielle, kritisk-demokratisk medborgerskap og samfunnsrelaterte temaer i matematikkundervisning.
Underviser i
- Grunnskolelærerutdanningen 1-7
- MGBMA101
- MGBMA201
- MGBMA301
- MGBMA401
- Barnehagelærerutdanningen
- STM101
- Videreutdanning for matematikklærere 5-10
- MAU806
- MAU807
Forskar på
Kritisk matematikkdidaktikk, algoritmisk tenkning og programmering i matematikkopplæringen i grunnskolen og i lærerutdanningen.
Forskargrupper
Matematikkdidaktikk i et kritisk perspektiv
Publikasjonar
-
Categorising types of programming in mathematics education
-
Teachers’ beliefs on computational thinking in school mathematics
-
Blokkbasert programmering med robot og skjerm
-
Algoritmisk tenkning i matematikkopplæringen
-
Algoritmisk tenkning i matematikkopplæringen