Arbeids- og kompetanseområde

For tiden arbeider jeg med et doktorgradsprosjekt som handler om kritisk matematikkdidaktikk og programmering. Prosjektet har et fokus på videreutdanningen for matematikklærere som underviser på mellom- og ungdomstrinnet. Målet med prosjektet er å bidra til en økt forståelse av sosiopolitiske  og kritiske aspekter og implikasjoner knyttet til programmering i matematikkundervisningen.

 

Tidligere har jeg undervist i matematikk på grunnskolelærerutdanningen 1-7, i barnehagelærerutdanningen og i videreutdanning for lærere - Kompetanse for kvalitet, 5-10.

 

Jeg engasjerer meg i bruk av teknologi og programmering i matematikkundervisning, kritisk matematikkdidaktikk og kontroversielle, kritisk-demokratisk medborgerskap og samfunnsrelaterte temaer i matematikkundervisning.

Underviser i
  • Grunnskolelærerutdanningen 1-7
    • MGBMA101
    • MGBMA201
    • MGBMA301
    • MGBMA401
  • Barnehagelærerutdanningen 
    • STM101
  • Videreutdanning for matematikklærere 5-10 
    • MAU806
    • MAU807
Forskar på

Kritisk matematikkdidaktikk, algoritmisk tenkning og programmering i matematikkopplæringen i grunnskolen og i lærerutdanningen. 

Forskargrupper

LATACME

Matematikkdidaktikk i et kritisk perspektiv

Kritisk demokratisk danning 

Publikasjonar

  • Teachers’ beliefs on computational thinking in school mathematics

    Rekstad, Martine, Rasmussen, Nils Henry Williams (2022)
  • Blokkbasert programmering med robot og skjerm

    Herheim, Rune, Rekstad, Martine (2021)
  • Algoritmisk tenkning i matematikkopplæringen

    (2021)
  • Algoritmisk tenkning i matematikkopplæringen

    Rekstad, Martine, Rasmussen, Nils Henry Williams (2021)