Arbeids- og kompetanseområde
Reidun Faye er førsteamanuensis ved Institutt for Pedagogikk, Religion og Samfunnsfag. Her underviser hun i Samfunnskunnskap på bachelor og masternivå, i Grunnskolelærerutdanningen 1-7 og 5-10.
Forskningsinteressene dreier seg blandt annet rundt inkluderings- og ekskluderingsmekanismer i utdanningsløpet, og har skrevet flere artikler og hvordan lærere kan kjenne igjen rasisme i klasserommet og hvordan de kan arbeide med rasisme som tema. Faye forsker også på digitalisering i klasserommet og har utviklet digitale læremidler for bruk i lærerutdanningen, blant annet har hun jobbet med Virtual Reality som didaktisk metode. Hun har, i samarbeid med Medielab ved HVL, utviklet et Virtual Reality spill som kan brukes for å trene lærerstudenter på å kjenne igjen og handle hensiktsmessig i møte med rasisme i sine fremtidige klasserom. Faye forsker også på hva som motiverer lærerstudenter til å delta aktivt i studiene sine.
Øvrige forskningsinteresser og faglig kompetanse:
- Digital didaktikk (Faye 2021) og digital kompetanse i klasserommet. Jeg forsker blant annet på hvordan Virtual Reality kan brukes i undervisningssammenheng, og utvikler digitale læremidler.
- Rasisme- og diskriminering, mangfold- og integrering, antisemittisme. Jeg er blant annet opptatt av hvordan vi kan forberede lærerstudenter best mulig til å imøtegå rasisme og diskriminering i klasserommet.
- Utdanningsforskning i globale sammenhenger. Jeg har avlagt doktorgradsavhandling i sosiologi om utdanningsprosesser og migrasjon i Nepal. Jeg har i også forsket på utdanning i relasjon til sosialt mangfold og fattigdom i Sør-Sudan og Kambodsja.
- Samfunnsfagdidaktikk, læringsteori, sosiologi, sosiologisk teori
Forskar på
- Samfunnsfagdidaktikk
- Digital kompetanse
- Digital didaktikk
- Det digitale klasserommet
- Rasisme og diskriminering
- Mangfold og integrering
- Utdanningsforskning i nasjonal og global sammenheng
- Fattigdom og utvikling
- Nepal
- Tanzania
- Kambodsja
- Sudan
Forskargrupper
- Makt, ulikhet og fellesskap
- Lived Democracy
- MDIP550C, Masteroppgåve - Samfunnsfag/Religion, 24/25
- MGBSA401, Samfunnsfag 2, emne 2 - Fordjuping i samfunnsfag 2, 24/25
- MGUSA101, Samfunnsfag 1, emne 1 - Innføring i samfunnsfag 1, 24/25
- MGUSA131, Samfunnsfag 1, emne 1 - Innføring i samfunnsfag 1, 24/25
- MGUSA501, Samfunnsfag 3, emne 1 - Samfunnsfagleg forsking og litteratur, 24/25
- MGUSA502, Samfunnsfag 3, emne 2 - Samfunn, utdanning og læring, 24/25
- MGUSA503, Samfunnsfag 3, emne 3 - Forskingsmetodar og kjeldekritikk, 24/25
- MPUV505, Utdanningsforsking i praksis, 24/25
Publikasjonar
-
Lærarstudentar si oppleving av ei mentorordning i norsk grunnskulelærarutdanning
-
Rom for ubehag i undervisning om rasisme i klasserommet
-
Mot en kontekstuell forståelse av fordomsbegrepet.
-
Hvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn
-
Undervisning om rasisme og fordommer i lærerutdanningen. Erfaringer med virtual reality som didaktisk verktøy