Epost:
Send epost
Bergen
Arbeids- og kompetanseområde
Jeg har doktorgrad fra NTNU (2003), med tittelen Drama og erkjennelse. En undersøkelse av forholdet mellom dramaturgi og epistemologi i drama og dramapedagogikk. I tillegg til min dramakompetanse har jeg lærer- og idrettsutdanning. De siste årene har mine to viktigste forskningsprosjekt værtTheatre in Mathematics (2018-2021), finansiert gjennom Erasmus+, og et samarbeidsprosjekt med Shanghai Theatre Academy og East-China Normal University (ECNU), om utveksling, lære- og fagplanutvikling og forskningssamarbeid (2018-2023). Høsten 2023 ble jeg utnevnt til Visiting Professor ved Shandong Communication & Media College, i Jinan, Kina.
Underviser i
- Master i dramapedagogikk og anvendt teater.
- Bachelor i Drama og anvendt teater
Forskar på
- Prosessdrama og anvendt teater
- Roller, rollekategorier og rolleaspekt
- Levende rollespill - laiv
- Noen av min forskningsartikler er lastet opp i ResearchGate.
- Jeg var medredaktør for et spesialnummer av Applied Theatre Research, vol 10, no 2 med artikler fra Utforsk, et samarbeidsprosjekt med Shanghai Theatre Academy, East China Normal University og HVL, og med ikke-akademiske institusjoner i Norge og Kina. Her var jeg hovedforfatter for to artikler og ett intervju, og med på en artikkel (om dramapedagogikk i norsk skolehistorie).
- Jeg var medredaktør for boka "Nord-Norge og 1814 - med eller utenfor?" (2015), der jeg også publiserte en artikkel om svensk spionasje og etterretning i Nordland 1813-1814. Jeg publiserte to artikler i "Det utvidete læringsrommet i 2015: 'Dramaturgi i undervisning og læring', og 'Å lære av å være i rolle. Det eksistensielle aspektet i fiksjoner og rollespill'. De seinere år har jeg deltatt i prosjekt med å endre kommunikasjonsmønstre i matematikkundervisning, og med sykehusansatte og forskere om trening av kommunikative ferdigheter blant leger og sykepleiere.
Forskargrupper
Drama i Utdannings- og Samfunnskontekster (DUSK)
Publikasjonar
-
Conceptions of drama and theatre
-
Educational drama, traditional Chinese culture, and current governmental policies
-
Educational drama in Norway: From cultural expression to curriculum element
-
Theatre and democracy in the Athenian city state
-
Out of Syria: A process drama in mathematics with change of roles and perspectives.