Arbeids- og kompetanseområde
Ansatt i lærerutdanning siden 1.8.1993 som sosiolog med særlig faglig fokus på kjønn, sosial ulikhet, global forståelse og internasjonalisering. Har hatt blant annet hatt undervisningsoppgaver knyttet til ungdomssosiologi, samfunnsfag i barnehagelærerutdanning, organisasjon og ledelse, samfunnsfagsdidaktikk, flerkulturell forståelse og global forståelse. Har dosentkompetanse i samfunnsfag og interkulturell kompetanse. Førstekompetanse i sosiologi, kjønn og ledelse, interkulturell kompetanse og ulike læringsformer. Særlig interesse for utvekslingserfaringer som norske studenter får i Zambia og zambiske studenter har fått i Norge gjennom faget Global Knowledge. Internasjonal erfaring: Feltarbeid (6 mnd + 2 mnd) og flere kortere opphold i Indonesia (Bali) i perioden 1991 - 2010. 12 kortere opphold i Namibia som rådgiver for NAMAS i samarbeid med NIED med fokus på kompetanseheving av lærere i skoler for San og Himba-elever i perioden 2005 - 2007. 40 opphold i Zambia i løpet av de siste15 år som rådgiver for utdanningsdepartementet på fådeltmetodikk i zambiske skoler, forsker, faglig veileder for norske og zambiske studenter og internasjonal koordinator. Forskningsprosjekt med University of Zambia, lærerutdanninger i Zambia og Nordplus-nettverk GIPS & GLOSS. Siste publikasjoner 2022- 2024 knyttet til dekolonialisering, makt og hvite privilegier i norsk studentmobilitet til globale sør.
Underviser i
- Global Knowledge
- Pedagogisk leiing og kulturelt mangfald
- Utdanning og bærekraft
- Samfunnsfag på GLU
- Ledelse, samarbeid og utvikling (LSU)
- Mangfold i yrkesfagsutdanninger
- Interkulturell kompetanse før/etter studentmobilitet
Forskar på
- Kultursensitive undervisningsformer
- Tverrkulturell kompetanse i norske barnehager
- Internasjonale studenters kompetanse etter et år i Norge
- Norske studenter i Zambia - en form for dannelsesreise?
- Bærekraftig utvikling og studentmobilitet
- Hvithet og studentmobilitet
- Pedagogisk ledelse
Forskargrupper
- COMPARE - Comparative perspectives in education in Southern Africa and Northern Europe
- Fleirkultur og interkulturell kommunikasjon i utdanningssystemet
- Global International Practice in South -GIPS med egen nettside: Global Intercultural Practice in the South (uit.no)
- GLOBE, Høyskolen i Innlandet
- GKB301, Global Knowledge, 24/25, emneansvarlig
- LSU301, Leiing, samarbeid og utviklingsarbeid, 24/25
- MDIP550C, Masteroppgåve - Samfunnsfag/Religion, 24/25
- MGUUB101, Teoretiske perspektiv på utdanning og berekraftig utvikling i Afrika, 24/25
- MGUUB201, Praksis i Afrika, 24/25
- PPUA305, Leiing av læreprosessar - leiing av lærings- og utviklingsarbeid i eit individ- og gruppeperspektiv, 24/25
- YFL814, Tilpassa opplæring og motivasjon i mangfaldige og fleirspråklege elevgrupper (del 1), 24/25
- YFL815, Tilpassa opplæring og motivasjon i mangfaldige og fleirspråklege elevgrupper (del 2), 24/25
Publikasjonar
-
Lærer i en globalisert verden. Langtidseffekt på internasjonal praksis og læreres profesjonelle utvikling
-
Preparative intercultural course for exchange students across professionals/diciplins and geographical destination from Western Norway University of Applied Sciences
-
Global awareness and professional teacher competence through student mobility from Norway to Global South
-
Professional teaching and global awareness. Long term impact for Norwegian teachers' student mobility from Norway to Zambia through "Global Knowledge"
-
(De)Coloniality in Teacher Education: Reflections on Student Teachers’ Mobility from the Global North to the Global South