Arbeids- og kompetanseområde

Ansatt i lærerutdanning siden 1.8.1993 som sosiolog med særlig faglig fokus på kjønn, sosial ulikhet, global forståelse og internasjonalisering. Har hatt blant annet hatt undervisningsoppgaver knyttet til ungdomssosiologi, samfunnsfag i barnehagelærerutdanning, organisasjon og ledelse, samfunnsfagsdidaktikk, flerkulturell forståelse og global forståelse. Har dosentkompetanse i samfunnsfag og interkulturell kompetanse. Førstekompetanse i sosiologi, kjønn og ledelse, interkulturell kompetanse og ulike læringsformer. Særlig interesse for utvekslingserfaringer som norske studenter får i Zambia og zambiske studenter har fått i Norge gjennom faget Global Knowledge. Internasjonal erfaring: Feltarbeid (6 mnd + 2 mnd) og flere kortere opphold i Indonesia (Bali) i perioden 1991 - 2010. 12 kortere opphold i Namibia som rådgiver for NAMAS i samarbeid med NIED med fokus på kompetanseheving av lærere i skoler for San og Himba-elever i perioden 2005 - 2007. 40 opphold i Zambia i løpet av de siste15 år som rådgiver for utdanningsdepartementet på fådeltmetodikk i zambiske skoler, forsker, faglig veileder for norske og zambiske studenter og internasjonal koordinator. Forskningsprosjekt med University of Zambia, lærerutdanninger i Zambia og Nordplus-nettverk GIPS & GLOSS. Siste publikasjoner 2022- 2024 knyttet til dekolonialisering, makt og hvite privilegier i norsk studentmobilitet til globale sør. 



Underviser i

  • Global Knowledge
  • Pedagogisk leiing og kulturelt mangfald
  • Utdanning og bærekraft
  • Samfunnsfag på GLU
  • Ledelse, samarbeid og utvikling (LSU)
  • Mangfold i yrkesfagsutdanninger
  • Interkulturell kompetanse før/etter studentmobilitet


Forskar på

  • Kultursensitive undervisningsformer
  • Tverrkulturell kompetanse i norske barnehager
  • Internasjonale studenters kompetanse etter et år i Norge
  • Norske studenter i Zambia - en form for dannelsesreise?
  • Bærekraftig utvikling og studentmobilitet
  • Hvithet og studentmobilitet
  • Pedagogisk ledelse


Forskargrupper

Underviser i
  • GKB301, Global Knowledge, 24/25, emneansvarlig
  • LSU301, Leiing, samarbeid og utviklingsarbeid, 24/25
  • MDIP550C, Masteroppgåve - Samfunnsfag/Religion, 24/25
  • MGUUB101, Teoretiske perspektiv på utdanning og berekraftig utvikling i Afrika, 24/25
  • MGUUB201, Praksis i Afrika, 24/25
  • PPUA305, Leiing av læreprosessar - leiing av lærings- og utviklingsarbeid i eit individ- og gruppeperspektiv, 24/25
  • YFL814, Tilpassa opplæring og motivasjon i mangfaldige og fleirspråklege elevgrupper (del 1), 24/25
  • YFL815, Tilpassa opplæring og motivasjon i mangfaldige og fleirspråklege elevgrupper (del 2), 24/25

Publikasjonar

  • Lærer i en globalisert verden. Langtidseffekt på internasjonal praksis og læreres profesjonelle utvikling

    Ane Bergersen (2024)
  • Preparative intercultural course for exchange students across professionals/diciplins and geographical destination from Western Norway University of Applied Sciences

    Hildegunn Loftesnes, Ane Bergersen, Aud Berit Fossøy (2024)
  • Global awareness and professional teacher competence through student mobility from Norway to Global South

    Ane Bergersen (2024)
  • Professional teaching and global awareness. Long term impact for Norwegian teachers' student mobility from Norway to Zambia through "Global Knowledge"

    Ane Bergersen (2024)
  • (De)Coloniality in Teacher Education: Reflections on Student Teachers’ Mobility from the Global North to the Global South

    Prisca Bruno Massao , Ane Bergersen (2024)
Vis alle
Laster...