![](/contentassets/8382990859f5482180efcb72830b61b2/laererutdanningsskoler.jpg/Large/)
Lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbarnehager
Opprettelse av lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbarnehager skal bidra til kvalitetsutvikling i praksis og utdanning gjennom gode system for kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling mellom lærerutdanningene, praksisskolene og praksisbarnehagene og skole- og barnehageeierne.
Etableringen av lærerutdanningsbarnehager og – skoler er forankret i tildelingsbrevene fra Kunnskapsdepartementet og tar utgangspunkt i den nasjonale strategien Lærerutdanning 2025. Ved HVL har vi organisert dette som et prosjekt for perioden 2020-2024. Fra høsten 2025 er lærerutdaningsskoler og -barnehager en varig ordning og del av den ordinære driften i fakultetet.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Studentene vil være en stor ressurs for den enkelte skole eller barnehage i dette arbeidet. Utdanningene innen barnehage og skole sørger for å gi studentene god kompetanse i forsknings- og utviklingsarbeid, noe som vil komme både skoler og forskergrupper ved HVL til gode.
Nært forhold til praksisfeltet
For Høgskulen på Vestlandet vil et partnerskap innebære et nært forhold til praksisfeltet med oppdatert kunnskap til feltet og det som rører seg i skolen og barnehagen. På den måten vil Høgskulen på Vestlandet kunne legge til rette for praksisopplæring av høy kvalitet.
Relevans i lærerutdanningen
Høgskulen på Vestlandet vil knyttes sterkere til praksisfeltet og dermed styrkes relevansen når det gjelder forskningsbasert utdanning. Videre vil representanter fra skolene og barnehagene kunne bidra inn i undervisningen ved HVL og dermed sørge for aktualisering og relevans i utdanningen.
Følgeforskning
Følgeforskningsprosjektet går over tre år og har som oppgave å vurdere hva som fremmer og hemmer utviklingen og gjennomføringen av prosjektet, med tanke på at prosjektet skal oppgraderes på sikt. Følgeforskningen vil følge aktiviteten ved seks lærerutdanningsskoler og tre campus, og vil skaffe til veie og analysere informasjon fra flere sentrale aktører:
- Lærerutdanningsskoler: Skoleledere, lærere og elever
- Høgskolen på Vestlandet: Praksiskoordinatorer, profesjonsveiledere, forskergruppeledere
- Studenter
- Skoleeiere
Delrapport 1 - Forventninger (Eirik S. Jenssen og Frode Olav Haara)
Delrapport 2 Praksis og profesjon 2021 (Eirik S. Jenssen og Frode Olav Haara)
Delrapport 3 Studenter 2022 (Eirik S. Jenssen og Frode Olav Haara)
Delrapport 4 Faglig samarbeid (Eirik S. Jenssen og Frode Olav Haara)
Delrapport 5 LU-skole (Eirik S. Jenssen og Frode Olav Haara)
Sluttrapport (Eirik S. Jenssen og Frode Olav Haara)
Kontakt:
Eirik S. Jenssen (eirik.jenssen@hvl.no)
Frode Olav Haara (frode.olav.haara@hvl.no)
02.05.22 besøkte kunnskapsminister Tonje Brenna Skranevatnet skole for å få innblikk i erfaringer elever og lærere ved skolen har med fysisk aktiv læring. Les mer om kunnskapsministerens skolebesøk her.
Kva gjer ein LU og FoU-kontakt
LU-kontaktene sin rolle og oppgaver
- En LU-kontakt er en pedagog i lærerutdaninngsskolen/barnehagen som er frikjøpt i ca 20% stilling
- LU-kontakten skal være et bindeledd mellom lærerutdanningsskolen/barnehagen og Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)
- LU-kontakten skal i samarbeid med FoU-kontakt og skole/barnehageledelse videreutvikle partnerskapet mellom skolen/barnehagen og FLKI
FoU-kontaktene sin rolle og oppgaver
- En FoU-kontakt er en vitenskapelig ansatt ved Fakultet for lærerutdaninng, kultur og idrett (FLKI) som er frikjøpt 170 timer.
- FoU-kontakten skal vere et bindeledd mellom lærerutdanningsskolen/barnehagen og de forskingsmiljøene ved FLKI skolen/barnehagen har samarbeid med eller ønsker å utvikle samarbeid med
- FoU-kontakten skal bidra til å styrke/bygge forskings- og utviklingskultur på den enkelte lærerutdanningssskole/barnehage og videreutvikle partnerskapet mellom skolen/barnehagen og FLKI
Lærerutdaningsbarnehager 2024-2028
Alle barnehagene har en underside om samarbeidet.
- Espira Salamonskogen barnehage (Bømlo kommune)
- Sævarhagen FUS barnehage (Stord kommune)
- Faglig råd for Lærerutdanning anbefaler å utvide praksisbegrepet i lærerutdaningene
- Voksenrollens betydning for barns medvirkning på en småbarnsavdeling
- Stiller knallsterkt lag til Europas største barnehagekonferanse
- Fosshagen utdanningsbarnehage (Sogndal kommune)
- Stedje barnehage (Sogndal kommune)
- Gullstølsbotn barnehage (Bergen kommune)
- Eventus Birk barnehage AS (Bergen kommune)
- Sollien barnehage (Bergen kommune)
- Bønestoppen Kanvasbarnehage (Bergen kommune)
- Eventus Tiriltoppen barnehage (Bergen kommune)
- Eventus Kvernslåtten barnehage (Bergen kommune)
- Eventus Midttun barnehage (Bergen kommune)
Lærerutdanningsskoler 2024-2028
Alle skolene har en underside om samarbeidet.
- Rubbestadneset skule (Bømlo kommune)
- Tjødnalio skule (Stord kommune)
- Hafslo barne- og ungdomsskule (Luster kommune)
- Kvåle skule (Sogndal kommune)
- Skranevatnet skole (Bergen kommune)
- Fridalen skole (Bergen kommune)
- Christi Krybbe skoler (Bergen kommune)
Nyhetssaker:
Kriterier og finansieringsordning for å bli lærerutdanningsskole og lærerutdanningsbarnehage
Vil du vite mer?
I «Lærerutdanning 2025, nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene» vil du finne mer om lærerutdanningsskoler og Kunnskapsdepartementets strategi for lærerutdanningene.
Lærerutdanning 2025 Pressemelding fra kunnskapsdepartementetVil vidareutvikle ordninga med partnarskap mellom lærarutdanningar, barnehagar og skular
Ordninga med utdanningsbarnehagar og utdanningsskular fungerer godt. Men for å sikre at alle som deltek har like gode arbeidsvilkår og føresetnadar, trengs føreseieleg finansiering, meiner Fagleg Råd for Lærarutdanninga. Les meir på Kunnskapsdepartemenet sine sider.
MOSO - digitalt veiledningsverktøy
Høsten 2025 skal våre lærerutdanningskoler- og barnehager ta i bruk MOSO i praksisoppfølgingen. Les mer om MOSO på denne siden.
Partnerskapsskoleprosjektet
Partnerskapsskoleprosjektet var et samarbeid mellom Høgskulen på Vestlandet og Bergen kommune. (2016-2020). Her kan du se en video om dette samarbeidet.