Retningslinjer for praksis LUPE musikkemne 3.studieår
Praksis 3. studieår blir gjennomført gjennomført som 10 dager punktpraksis på ungdomsskole i høstsemesteret, mens praksis i vårsemesteret gjennomføres i 10 sammenhengende dager på videregående skole.
Emneplan LUPEMP300
Innhold og læringsutbytteformuleringer for praksis 3.studieår er omtalt i emneplan for praksis LUPEMP300.
Veiledning
Studenten skal ha veiledning før og etter all undervisning. Praksislærer har ansvar for at praksisgruppen får minimum en time veiledning i grupper per dag. I løpet av praksisperioden skal praksislærer også ha en-til-en samtale med hver student minst 3 ganger. Praksislærer har ansvar for at dette blir fulgt opp. Veiledningen skal ha fokus på at studenten får reflektere rundt egen praksis, være knyttet til målene for praksisperioden og sikre progresjon for hver enkelt student.
Studentene skal stille forberedt til alle veiledningsøkter og levere planleggingsdokument i god tid i forkant av undervisning eller musikkaktivitet, slik at de kan få veiledning på dette. Konkrete avtaler rundt hvordan og tidspunkt for slike dokumenter, må avtales med praksislærer. Veiledningen kan gjennomføres med en eller flere praksislærere, eller faglærer ved behov.
Plan for praksis
På praksisforberedende møte skal studenter og praksislærer sammen utforme en skriftlig plan for resten av praksisperioden. Planen skal inneholde tidspunkt, aktiviteter, hvem som har ansvaret, veiledningstidspunkt og evt. andre kommentarer. Denne planen skal synliggjøre avtaler og forventinger knyttet til oppmøte og ansvarsområde for både praksislærer og studenter. En kopi av planen skal sendes til profesjonsveileder ved HVL før oppstart av praksis.
P1 Punktpraksis i ungdomsskole høsten 2024
- Digitalt praksisforberedende møte 2 uker før praksisstart
- 10 dager punktpraksis:
- Mandag, torsdag og fredag uke 39 og 40
- Mandag og torsdag uke 42 og 43
- Praksisgruppen følger praksislærers arbeidsdag. Hver student må delta i undervisningsaktiviteter gjennomsnittlig 3 klokketimer per dag som et minimum (observasjon eller undervisning). Resten av praksisdagen skal brukes til veiledning, møter, forberedelser, vurderingsarbeid og skole-hjem-samarbeid osv.
- Som en hovedregel skal en etterstrebe at minst 50 % av undervisningsaktivitetene studentene deltar i, er musikkrelatert. En kan også åpne opp for å observere/delta i andre læreres musikkundervisning om det er vanskelig å få tilstrekkelig musikkundervisning. Vi oppfordrer praksislærer og praksisstudenter til å være kreative og tenke tverrfaglig, for at studentene skal få mest mulig trening i klasseledelse og det å organisere og lede musikkfaglige aktiviteter.
- Studentene skal bruke musikk i tverrfaglig arbeid med de tverrfaglige temaene i LK20.
- Studentene skal observere når praksislærer og medstudenter underviser og bli trukket inn som medlærere når andre har undervisningsansvar, f.eks. ved gruppedeling eller i elevveiledning.
- Sammen med medstudenter og praksislærer skal studenten lage en grovplan for heile praksisperioden. I tillegg skal studenten lage undervisningsplan for hver time, enten sammen med medstudenter eller alene –alt etter hva som er avtalt med praksislærer.
- Studenten skal levere planleggingsskjema til praksislærer i god tid før undervisningen, slik at hen kan få veiledning før undervisningsøkten. Skjemaet skal være så klart og detaljert at andre skal kunne gjennomføre undervisningen ut fra det. I 3. studieår er det forventet at en kan ha ansvaret for en hel undervisningsøkt alene, men at praksislærer skal hjelpe til med veiledning i forberedelse og planlegging av timen.
- Studentene skal få erfaring med formativt og summativt vurderingsarbeid i musikkfaget på ungdomstrinnet i løpet av praksisperioden.
P2 Sammenhengende praksis i videregående skole våren 2025
- Digitalt praksisforberedende møte 2 uker før praksisstart
- 10 dager sammenhengende undervisningspraksis i uke 12 og 13
Undervisningspraksis vår-25 foregår på videregående skole på utdanningsprogrammet Musikk, dans og drama og programområdet musikk. Studenten skal være til stede 7,5 timer hver dag (vanlig arbeidsdag = 1 praksisdag). Studentene er i samme praksisgruppe.
- Studentene følger praksislærers arbeidsdag. En kan også åpne opp for å observere/delta i andre læreres musikkundervisning Studentene skal i størst mulig grad gjennomføre musikkundervisning, men kan også dersom det er annen relevant undervisning (for eksempel ergonomi og bevegelse) observere denne.
- Det er ønskelig at studentene får gjennomføre mest mulig variert undervisning, både med tanke på fag, trinn og gruppestørrelse. Dersom det er 1-1 undervisning, eller undervisning i mindre grupper, kan gjerne praksisgruppen deles opp.
- Hver student skal få observere minst en undervisningstime på eget hovedinstrument i løpet av praksisukene.
- Sammen med medstudenter og praksislærer skal studenten lage en grovplan for hele praksisperioden. I tillegg skal studenten lage undervisningsplan for hver time, enten sammen med medstudenter eller alene – alt etter hva som er avtalt med praksislærer.
- Studenten skal levere planleggingsskjema til praksislærer i god tid før undervisningen, slik at hen kan få veiledning før undervisningsøkten. Skjemaet skal være så klart og detaljert at andre skal kunne gjennomføre undervisningen ut fra det. I 3. studieår er det forventet at en kan ha ansvaret for en hel undervisningsøkt alene eller sammen med medstudenter, men at praksislærer skal hjelpe til med veiledning i forberedelse og planlegging av timen.
- Studentene skal få erfaring med vurderingsarbeid i musikkfaget på videregående skole i løpet av praksisperioden.