Retningslinjer for timeplantjenesten ved HVL

Studentene sin timeplan skal føres i TimeEdit. Timeplan i Timeedit skal være korrekt og i overenstemmelse med gjennomført undervisning. Skyggetimeplaner, for eksempel i Canvas eller fra andre kilder enn TimeEdit, skal ikke brukes.

Publiseringsdatoer for timeplaner er oppgitt på hvl.no.

Undervisning

• Kjernetid for undervisning er fra kl. 08:15 til 17:00
  • Demokratid hver onsdag mellom kl. 14:00 – 17:00. Utfra gjeldende romsituasjon kan det unntaksvis gis dispensasjon for undervisning i laboratorier og spesialrom. Søknad om unntak skal godkjennes av nærmeste leder og sendes til arealforvaltning@hvl.no
  • Praksis, etter- og videreutdanning er ikke underlagt regelen om undervisningsfri i demokratitiden.
  • Endringer skal i liten grad forekomme på timeplanene etter semesterstart. Avlysning, eller endring av obligatorisk undervisning etter undervisningsstart, må varsles i god tid i forkant av undervisningen, og ikke senere enn to uker før nytt undervisningstidspunkt. I særtilfeller som ved sykdom og andre uforutsette hendelse kan det gis unntak fra to ukers regelen. Reglen om endring gjelder også dersom undervisning skal endres fra fysisk til digital undervisning.
  • Det er ikke tillatt å endre på oppsatte undervisningstider i kommentarfeltet i TimeEdit eller i kunngjøringer/meldinger til studentene i Canvas. Alle endringer skal føres i TimeEdit.
  • Oppstart og slutt for undervisning skal følge fastsatte tider. Oppstart for undervisning er kvart over og avslutning etter endt hel time. Dette gjelder for alle aktiviteter i undervisningsrom
  • Undervisningsstart for morgenøkten er enten kl. 08:15 eller kl. 10:15, med muligheter for lokale tilpasninger der romlogistikken tillater det

Andre føringer

• Videokonferanseundervisning på tvers av campus skal prioriteres på rom.
  • Konferanser, arrangement og eksamen kan i gitte tilfeller påvirke oppsatte timeplaner i løpet av undervisningsåret. Romplaner til undervisning, eksamen og arrangement koordineres av Enhet for arealforvaltning.
  • Uavhengig av eierskap skal spesialrom kunne brukes av alle fakultet/institutt ved behov. Merk at bruk av noen spesialrom krever spesialkompetanse.

Bestilling av timeplan

• Bestilling av timeplan skjer etter oppsatte frister i vårsemesteret og høstsemesteret. Gjeldende frister er oppgitt på høgskolens intranett.
  • Bestilling skjer via tilsendt skjema fra arealforvaltningen. Skjema blir sendt til ansvarlige fagmiljø i god tid før innleveringsfrist.

Ansvarlig enhet

Ansvarlig enhet for timeplantjenesten på Høgskulen på Vestlandet er Enhet for arealforvaltning ved Avdeling for arealforvaltning, drift og utvikling (ADU). Tjenesten er bemannet på alle campus med kontaktpersoner for alle fakultet og utdanninger.

Godkjent av prorektor for utdanning 29.08.2024