Studieplan - Åtferdsvanskar
Hausten 2018
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten skal ha:
- Inngående teori- og forskningsbasert kunnskap om atferdsproblematikk, mulige uttrykksformer og mulige årsaker og risiko- og ressursfaktorer for elevers sosiale utvikling
- Inngående teori- og forskningsbasert kunnskap om utvikling av sosial kompetanse
- Innsikt i lærarrollens betydning og pedagogisk handling knyttet til atferdsproblematikk
- Innsikt i populærvitenskaplig artikkelskriving
- Inngående teori- og forskningsbasert kunnskap om forebygging, tilrettelegging og lærerrollens betydning for elevers sosialisering
- Oppdatert kunnskap om ulike handlingsalternativer
- Inngående kjennskap til skolens samarbeidspartnere og elevenes rettigheter
- Kunnskap om ulike opplæringsarenaer
Ferdigheiter
Kandidaten skal:
- Kunne hente ut aktuell forskningsbasert teori ved behov i yrket
- Utvikle kritisk refleksjon knyttet til ulike tiltak
- Kunne identifisere og vurdere risikofaktorer for utvikling av psykososiale vansker
- Utvikle pedagogisk handlingskompetanse knyttet til forebygging og tiltak
- Utviklet sin undervisningskompetanse knyttet til de aktuelle problemstillingene
- Kunne forebygge og tilrettelegge på individ- og systemnuvå knyttet til psykososial utvikling
- Kunne reflektere om, ha innsikt i og bevissthet om elevers muligheter
- kunne søke råd og veiledning hos aktuelle samarbeidspartnere
Generell kompetanse
Kandidaten skal:
- Være nytenkende og innovativ i møte med psykososiale vansker i skolen
- Kritisk kunne reflektere over egne holdninger, praksis og kommunikasjon i møte med psykososiale vansker
- Kunne forbedre praksis basert på vitenskaplige teori og metode, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- Være bevisst egen rolle, egne holdninger, formidlingsevne og kommunikasjonens betydning.
- Reflektere rundt sin rolle og sine muligheter til å bidra til systemendring på egen arbeidsplass
- Innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger