ØAA111 Prosjektledelse
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Kunnskapselementene i faget knytter sammen nivåene individ - prosjekt/gruppe - organisasjon.
Organisering, styring og ledelse som utfordring i prosjekter forankres i mer generelt fagstoff om organisering, endring og læring, prosjektstyringsverktøy og teori om lederstiler og lederroller.
Grupper, team og teamutviklingsprosesser.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten kunne:
- ha kunnskaper om prosjektarbeidets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- forstå betydningen av organisering, styring og ledelse i prosjektarbeid
- kan redegjøre for sentrale temaer, teorier, problemstillinger. prosesser, verktøy og metoder innenfor prosjektarbeid
- kan redegjøre for prosjektarbeidsprosessen fra oppstart til ferdig resultat
- kan oppdatere sin kunnskap om betydningen av organisering, styring og ledelse i prosjektarbeid
- ha bred kunnskap rundt betydningen av teamarbeid i prosjekter
- forstå betydningen av teamarbeid i prosjekter
- kan utvikle prosjektideer, planlegge og følge opp prosjekter
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling innen prosjektarbeid
- kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innen prosjektarbeid
- kan rapportere, analysere og evaluere prosjektarbeid
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan formidle sentralt prosjektfagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor prosjektarbeid og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser og hvordan prosjektarbeid kan ta del i dette.
Krav til forkunnskaper
Studiets opptakskrav.
Undervisnings- og læringsformer
Varierer mellom forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser
Obligatorisk læringsaktivitet
2 obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før kandidaten kan gå opp til eksamen.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i eksamenssemesteret og ett påfølgende semester.
Vurderingsform
- Gruppebasert prosjektrapport med individuell justerende muntlig eksamen
- Karakteren på semesteroppgaven kan justeres opp eller ned med en karakter ved gruppevis justerende muntlig eksamen
- Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler