ØAM112 Merkevareledelse
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Kurset skal gi studenten en grundig innføring i noen av de teorier som er kjent vedrørende merkevarebygging og merkevareledelse, og hvordan disse kan knyttes til praktisk markedsføring for å gi økt konkurransekraft og lønnsomhet.
Innhold
- Hvordan bygge en merkevare og merkelojalitet.
- Merkevareledelse og strategisk implementering (MKL-modellen).
- Merkeassosiasjoner og kommunikasjon.
- Merkekvalitet.
- Merkevarens verdi for kunden og bedriften.
- Posisjonering.
- Vekststrategier.
- Merkearkitektur og styring av merkeporteføljen.
- Merkesamarbeid
Læringsutbytte
- Kjenne til hva en merkevare er og hvilken verdi en merkevare kan tilføre både kunder og bedrift.
- Kunne beskrive og identifisere sentrale komponenter i en merkevare (merkekjennskap og merkekunnskap) og hvordan assosiasjoner dannes.
- Ha kunnskap om strategier for merkevarevekst, som merkevareutvidelser, merkeelementer, merkesamarbeid og merkekommunikasjon.
- Kjenne til teorier og prinsipper for utvikling av merkevareposisjoner.
- Kandidaten skal være i stand til å benytte diverse teorier om merkevareledelse som verktøy for å bygge og vedlikeholde en merkevare.
- Være i stand til å benytte merkevaremodeller for å identifisere gap mellom reell situasjon og ønsket posisjon.
- Kandidaten skal ha opparbeidet kritisk vurderingsevne i forbindelse med utøvelse av praktisk merkevareledelse.
- Det vil også bli lagt vekt på evnen til å kommunisere et budskap skriftlig og muntlig gjennom presentasjoner av eget arbeid innenfor fagområdet.
Krav til forkunnskaper
Studiets opptakskrav.
Anbefalte forkunnskaper
ØAO002 Markedsføring I
Undervisnings- og læringsformer
Plenumsforelesninger og gruppearbeid
Obligatorisk læringsaktivitet
2 innleveringer må være bestått før eksamen kan avlegges.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semestre.
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen, 4 timer. Eksamen kan bli avholdt på digitalt eksamenssystem.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Enkel kalkulator.
Mer om hjelpemidler