BARN503 Barnesykepleie - fag og yrkesutøvelse
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet skal kvalifisere til spesialisert handlingskompetanse og fagledelse innen barnesykepleie. Fagutøvelsen krever samarbeid med bruker/pasient, pårørende og andre aktuelle yrkesgrupper med tanke på et helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud. Kunnskap om rammefaktorer skal gi studenten utvidet forståelse for hvilke faktorer som påvirker spesialisthelsetjenesten. Økt innsikt og handlingskompetanse vedrørende internkontroll, korrekt og hensiktsmessig dokumentasjon og konstruktivt samarbeid på tvers av faggrupper, skal bidra til å kvalitetssikre tjenestene. Studentene skal gjennom etablert kunnskap, holdninger og verdier sørge for at brukere/pasienter får faglig forsvarlig pleie og behandling og at etiske og juridiske forhold blir ivaretatt. Etiske dilemmaer knyttet til alvorlig sykdom og død vektlegges spesielt.
Det legges vekt på å utvikle innsikt og kompetanse i tverrfaglig og -etatlig samarbeid ved planlegging, organisering og utøvelse av tiltak i helsetjenesten.
- Barns utvikling og vekst
- Sykepleie til barn og unges spesielle behov
- Sykepleie til barn og unge som blir akutt syke
- Barn og unge med kronisk sykdom og funksjonshemming.
- Barn og pårørendes behov for hjelp til å bearbeide og mestre opplevelser og erfaringer som følge av sykdom og sykehusinnleggelse.
- Familie sentrert omsorg (FCC)
- Tilknytningsteori
- Observasjon, vurdering og dokumentasjon av tilstand og endringer i tilstanden ved nyfødte barn, barn som er akutt og kritisk syke og barn som lever med en kronisk sykdom.
- Kartlegging- og vurderingsverktøy
- Etiske dilemmaer knyttet til alvorlig sykdom og død, kronisk sykdom, familiens ulike mestringsstrategier, nye behandlingsalternativ og barnets begrensede evne og rett til selvbestemmelse.
- Kommunikasjon og samhandling
- Atferdsforstyrrelser
- Kulturelle utfordringer
- Barn med minoritetsbakgrunn
- Tverrfaglig samarbeid i og utenfor institusjonen
- Systematisk kvalitetsforbedring i praksis
- Endringsledelse, ledelse, organisering og utforming av spesialavdelinger
- Behandlingsplaner
- Politiske prioriteringer og økonomiske og juridiske rammer for spesialisthelsetjenesten
- Pasientrettigheter og pasientsikkerhet
- Kvalitetssikring og internkontroll, dokumentasjon og informasjonsteknologi
- Teamarbeid, konfliktforebygging og -løsning
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har avansert kunnskap om barnesykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere
- har inngående kunnskap om ulike etiske dilemma,
- har kunnskap og forståelse for å hjelpe barn og deres pårørende til å bearbeide og mestre opplevelser og erfaringer som følge av sykdom og sykehusinnleggelse
- har kunnskap om forberedelser av barn og unge til undersøkelser, prosedyrer og behandling
- har kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling for å samhandle med barn og unge på deres premisser
- har kunnskap om barns begrensede evne til å uttrykke symptomer ved sykdom og kritiske situasjoner
Ferdigheter:
Studenten...
- anvender sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over egen praksis
- har god etisk vurderingsevne i møte med nye behandlingsmuligheter, kulturelle utfordringer og familiers ulike mestringsstrategier
- veileder syke barn, deres pårørende og andre yrkesgrupper
- samhandler med pasienter/brukere, deres pårørende og andre yrkesgrupper ved planlegging, organisering og utøvelse av tiltak i helsetjenesten
Generell kompetanse:
Studenten...
- analyserer og integrerer medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig barnesykepleie
- forstår barnets begrensede evne og rett til selvbestemmelse og de krav dette stiller til moralsk standard og refleksjon i sykepleien
- tar selvstendige kliniske vurderinger om sykepleietiltak både mht undersøkelse, forebygging, og behandling
- tar selvstendige kliniske vurderinger hvor brukerens/pasientens sykepleietilbud ses i en tverrfaglig sammenheng og på tvers av tjenestenivåene
- samarbeid slik at pasientens/brukerens sykepleietilbud blir sammenhengende på tvers av tjenestesteder og nivåer
Krav til forkunnskaper
Bestått eksamen i MCQ BARN501 og medikamenttest
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid med caseoppgaver
- Selvstudie
- Muntlig presentasjon med opposisjon
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Deltagelse i arbeidsgrupper, med angitte caseoppgaver fra arbeidshefte
- Deltagelse på seminar med muntlig presentasjon og lærer og medstudenter som opponenter
- Muntlig presentasjon og opposisjon
Godkjent arbeidskrav er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.
Vurderingsform
Individuell skriftlig skoleeksamen 5 timer.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler