Hopp til innhald

BER102 Aktivitet og deltakelse som menneskelig behov

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Studentene blir kjent med tenkningen som ligger til grunn for utøvelse av ergoterapifaget. Hovedfokus er på menneskets forutsetning for å være i aktivitet. Emnet er bygget opp rundt arenaene hjem, arbeid/skole og fritid, der mennesker kan møte aktivitetsutfordringer. Ergoterapeuter må kjenne til sentrale og dominerende aktiviteter innen ulike arenaer og livsfaser.

Kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi, aktivitetsanalyse, Model of Human Occupation (MOHO) med tilhørende arbeidsmodell, biomekanisk begrepsmodell, utvalgte kartleggingsredskaper, aktuelle tekniske hjelpemidler, universell utforming, brukermedvirkning, tverrprofesjonelt samarbeid, helsevesenets oppbygging og struktur, aktuelt lovverk og politiske føringer, anatomi, fysiologi, stadier i barnets utvikling, barn og lek, etikk, kommunikasjon, samhandling, instruksjon/pedagogikk, sosiologi, observasjon, tolkning, reumatiske lidelser, bolig og kunnskapsbasert praksis (KBP).

Simulerings- og ferdighetstrening: Observasjon og intervju, kartlegging i MoHO, aktivitetsgjennomføring med barn, simulering av funksjonsnedsettelse, hverdagsaktiviteter for mennesker med revmatisk lidelse og aktivitetsanalyse.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan gjøre rede for kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi: paradigme, begrepsmodeller og relatert viten
  • har kjennskap til hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom mennesker, aktiviteter og omgivelser og hvordan dette påvirker menneskets helse og livskvalitet
  • kan gjøre rede for trinnene i aktuelle ergoterapeutiske arbeidsprosesser
  • har forståelse for ergoterapeutens rolle og profesjonsutøvelse innen ulike sektorer
  • kjenner til modellen og trinnene i kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan beherske aktivitetsanalyser for å tilrettelegge for å fremme individets mestring av hverdagslige aktiviteter
  • kan anvende kunnskap fra psykologi, anatomi og fysiologi i arbeid med aktivitetsanalyse
  • kan benytte ulike kartleggings- og datainnsamlings-redskaper
  • kan anvende studentaktive læringsformer

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan formidle ergoterapi og annet sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig
  • har kjennskap til planlegging og refleksjon over ergoterapeuters arbeidsoppgaver innen ulike arbeidsområder
  • er klar over betydningen av samarbeid med brukere og andre fagpersoner
  • er klar over egne læringsmål og arbeide selvstendig for å nå disse

Krav til forkunnskaper

Studiets opptakskrav

Obligatorisk læringsaktivitet

Obligatorisk tilstedeværelse Godkjent tilstedeværelse på 80% ved obligatorisk undervisning og veiledning

 

Punktpraksis I en uke følger studentene en ergoterapeut i hans/hennes arbeidsdag i tre av fem dager (normal arbeidsdag, minimum 20 timer). Politiattest må være levert.

 

Egen aktivitetshistorie Studentene skal skrive sin egen aktivitetshistorie. 1500 ord +/- 10%

 

Aktivitetsutstilling Studentene presenterer ulike aktiviteter på en utstilling for hverandre, andre studenter, lærere og gjester.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen Individuell, skriftlig hjemmeeksamen 3600 ord +/- 10% med fokus på aktivitet og deltakelse som menneskelig behov: aktivitet og aktivitetsanalyse. Eksamensbesvarelsen med vedlegg leveres elektronisk i ett samlet dokument.

Vurderingsuttrykk:
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ny eksamen leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse. Eksamensbesvarelsen med vedlegg leveres elektronisk i ett samlet dokument.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen begrensninger

Mer om hjelpemidler