BER203 Aktivitetsgruppe
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Ergoterapeuter anvender forskjellige typer grupper i sin yrkeshverdag, herunder aktivitetsgrupper. Aktivitetsgrupper kan brukes innen helsefremmende, forebyggende, (re)habiliterende, behandlende og rådgivende virksomhet. Ergoterapeuter kan bruke aktivitetsgrupper til å fremme brukernes innsikt i egen livssituasjon, personlig utvikling, utvikling av interaksjons- og kommunikasjonsferdigheter, sosialtrening og takling av stress.
I emnet skal studenten planlegge og gjennomføre en praktisk oppgave der medstudenter deltar i rollespill. I forkant leveres en skriftlig oppgave der planlagt aktivitetsgruppe blir presentert, analysert og begrunnet.
Gjennomføringen diskuteres i gruppen med veileder umiddelbart etterpå. På grunnlag av samlet arbeid skriver studenten et refleksjonsnotat. Refleksjonsnotatet blir grunnlaget for eksamensvurdering.
Aktivtetsgruppeoppgaver legges ut på Itslearning.
Studenten...
- har ansvar for å planlegge og gjennomføre aktivitetsgruppe ut fra tildelt oppgave.
- skriver en prosjektplan der aktiviteten presenteres. Valg av aktivitet til tildelt gruppe, må begrunnes med relevant teori og vise aktivitetsanalyse og planlegging av aktivitetsgruppen.
- deltar på omgang i tildelte roller: leder, pasient, observatør, ansvarlig for film-opptak
- skriver et refleksjonsnotat. Se punkt om vurderingsform
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan drøfte aktivitetsgruppe som tiltak i lys av kunnskapsgrunnlaget
- kan drøfte hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom person, aktivitet og miljø i aktivitetsgruppe
- kan gjøre rede for hvorfor ergoterapeuten anvender aktivitet som metode i aktivitetsgrupper
- kan anvende arbeidsmodeller i forhold til grupper
- kan drøfte brukermedvirkning i aktivitetsgruppen
- kan drøfte gruppeleders rolle i aktivitetsgruppen
- kan gjøre rede for trinnene i kunnskapsbasert praksis
- kan gjøre rede for intervensjon ergoterapeuter anvender innen helsefremmende, forebyggende, (re)habiliterende, behandlende og rådgivende virksomhet.
Ferdigheter:
Studenten...
- kan beherske aktuelle ergoterapeutiske arbeidsprosesser knyttet til aktivitetsgruppen
- kan gjennomføre aktivitetsgruppe ut fra brukernes behov
- kan beherske bruk av aktivitet som metode i en gruppe
- kan anvende og vurdere egne ferdigheter i rollen som leder av en aktivitetsgruppe
- kan formidle ergoterapifaglig forankring
- kan utøve etisk forsvarlig praksis og møte mennesker med empati og respekt
- kan utføre trinnene i kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan reflektere over egen faglig yrkesutøvelse samt evne til å justere denne under veiledning
- kan utvikle sine egenskaper som gruppeleder
- kan reflektere over personers behov og medvirkning i en gruppeaktivitet
- er bevisst betydning av kunnskapsbasert praksis
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov for å videreutvikle egen fagkompetanse
- kan formidle ergoterapi og annet fagstoff skriftlig og muntlig
Krav til forkunnskaper
Studiets første år
Undervisnings- og læringsformer
Det anvendes studentaktive læringsformer: forelesninger, selvstudier, oppgaveskriving og simuleringstrening.
Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatorisk tilstedeværelse Godkjent tilstedeværelse på 80% ved obligatorisk undervisning og veiledning
Obligatorisk skriftlig oppgave
Skrive en oppgave som beskriver teori og plan for gjennomføring av aktivitetsgruppen som studenten skal lede. Valg av aktivitet må begrunnes med relevant teori, samt vise aktivitetsanalyse og planlegging av aktivitetsgruppen. 2000-4000 ord. To studenter skriver oppgaven sammen.
Den skriftlige oppgaven må være godkjent før praktisk gjennomføring.
Praktisk gjennomføring av aktivitetsgruppe
Studentene skal følge alle oppsatte gjennomføringer i sin gruppe. Studenten skal utføre tildelte roller som inngår i aktivitetsgruppen: gruppeleder, rollespille bruker/pasient, være observatør, ansvarlig for filmopptak, samt delta i felles diskusjon etter hver gjennomføring av aktivitetsgruppene. Gjennomføring av planlagt aktivitet og påfølgende refleksjon/diskusjon varer i ca. 2 timer Dette gjentas slik at alle studenter i gruppen har utført rollen som gruppeleder.
Vurderingsform
Oppgave i form av refleksjonsnotat
Et skriftlig refleksjonsnotat på 1500 ord +/- 10% skrives på bakgrunn av oppgave, praktisk gjennomføring og videoopptak.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått, leveres en bearbeidet versjon av refleksjonsnotatet til ny/utsatt vurdering.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen begrensninger
Mer om hjelpemidler