BERP1 Identifisere ergoterapifaglig yrkesutøvelse, praksisstudier i 1. studieår
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet består av en praktisk og en teoretisk del, hvor fokus er å identifisere ergoterapifaglig yrkesutøvelse. Studenten starter med 7 ukers praksis og deretter teoretisk undervisning på høgskolen. Dette er studentenes første lengre møtet med praksis, hvor de også får mulighet til å prøve ulike ferdigheter.
Observere praksiseksempler, brukere og veileder. Prøve ut ferdigheter, håndlag/ undersøkelser, samhandling/kommunikasjon. Refleksjon og diskusjon om brukerkontakt. Skjønnsmessige vurderinger av og diskusjon om eget arbeid. Erfaring med yrke, helse- og sosialsektoren, rammebetingelser og utviklingshemming.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan identifisere kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi
- kan gjøre rede for trinnene i aktuelle ergoterapeutiske arbeidsprosesser
- kan drøfte hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom mennesket, aktivitet og miljø
- kjenner til gjeldende lokale, nasjonale rammebetingelser, lover og regelverk
- kan beskrive hvordan ergoterapeuter resonnerer i sin praksis
- kan beskrive ulike aktivitetssituasjoner i lys av sentrale aktivitetsteorier i ergoterapi
- kan gjøre rede for ergoterapeutens rolle og funksjon på ulike arbeidsområder
- kan forklare prinsippene i kunnskapsbasert praksis
Ferdigheter:
Studenten...
- kan identifisere ergoterapiprosessen
- kan kommunisere aktivt med alle parter i ergoterapiprosessen
- deltar i planlegging og gjennomføring av varierte arbeidsoppgaver innen ulike arbeidsområder
- kan benytte ulike typer aktivitetsanalyser
- kan prøve ut ulike kartleggings- og datainnsamlingsredskaper
- kan identifisere relevant kunnskap fra naturvitenskapelige, medisinske, samfunnsvitenskapelige og humanistiske emner og knytte denne sammen med kunnskap om aktivitet og deltakelse
- kan formidle og dokumentere ergoterapi og annet sentralt fagstoff
- behersker studentaktive læringsformer
- gjenkjenner trinnene i kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse:
Studenten...
- tar ansvar for og drøfte egne læringsmål med veileder
- er bevisst egen profesjonell rolle
- kan gjøre seg nytte av veiledning
- setter ord på egne reaksjoner i møte med bruker
- kan forklare betydningen av inkludering og brukerdeltakelse
- er oppmerksom på menneskerettigheter, kulturelle ulikheter og betydningen dette har for yrkespraksis
- kan handle etisk forsvarlig i praksis, møte mennesker med empati og respekt og reflektere over egen profesjonell yrkesrolle
- er bevisst betydningen av kunnskapsbasert praksis
Krav til forkunnskaper
Emnene BER 102 og BER 105 må være bestått for å gå ut i praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Praksis
Studenten følger lover, instrukser, interne regler og arbeidstid som gjelder for den arbeidsplassen som de har praksis ved. De har taushetsplikt på linje med annet personell ved arbeidsstedet. Ved studiets begynnelse undertegner hver student taushetsløfte for hele studietiden, inklusive praksis. Høgskolen ønsker at studenten skal ha adgang til å delta i institusjonens/avdelingens møter og eventuelle internundervisning som kan være av betydning for utbytte av praksis. Men det er opptil praksisplassen å bestemme denne adgangen. Studenten har krav på tid til selvstudium (1 dag pr. uke). Avsatt tid til selvstudium skal tilpasses arbeidsrutiner på det enkelte praksissted.
Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke, 30 timer ved praksisplassen og 10 timer til selvstudium.
Teoretisk undervisning
I emnet benyttes studentaktive læringsformer som basisgrupper, diskusjoner, selvstudium, simulering- og ferdighetstreninger, temadager, oppgaveskriving, seminarer, samt forelesninger.
Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning
Godkjent tilstedeværelse ved obligatorisk studiedeltagelse og veiledning
Praksis
Læringsmål og plan for praksisperioden skal leveres til høgskolen for godkjenning
Oppgave til praksisbesøket. Muntlig presentasjon hvor drøfting av hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom mennesket, aktivitet og miljø. Dette gjøre ved å bygge bro mellom et pasientkasus og aktuell begrepsmodell. Presentasjonen skal gis både til praksisstedet og kontaktlærer, enten samtidig eller hver for seg.
Fravær utover 10% medfører at hele eller deler av praksisperioden må tas om igjen.
Nærmere utdyping av innholdet i praksis finnes i praksisheftet på itslearning.
Vurderingsform
Eksamen består av to deler.
Del 1: Praksisvurdering; praksisveiledere innstiller til godkjent/ikke godkjent. Høgskolen er ansvarlig for den endelige vurderingen av praksis. Studenten vurderes til bestått/ikke bestått praksisperiode.
Del 2: Muntlig eksamen. Studenten legger frem en presentasjon med tema "Hva er ergoterapi?" Videre utspørring knyttet til presentasjonen og eksamensspørsmålet
Del 1 må være bestått før del 2 av eksamen gjennomføres. Både del 1 og del 2 må være bestått, for at emnet BERP1 er bestått.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Ny eksamen
Del 2: Ved ikke bestått muntlig høring, gjennomføres ny/utsatt muntlig høring.
Ved ikke bestått praksis (del 1), må emnet i sin helhet gjennomføres på ny.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen begrensninger
Mer om hjelpemidler