Hopp til innhald

BERP3 Praksis 3. studieår, selvstendig yrkesutøvelse under veiledning

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emnet innebærer at studenten er i veiledet praksis på en arena hvor ergoterapeuter jobber. I praksis skal studentene lære seg mer om ergoterapi i en praktisk setting, hvor de får mulighet til å prøve ut ulike ferdigheter. Hovedfokus vil være på selvstendig yrkesutøvelse under veiledning.

Selvstendig arbeid på alle nivå i arbeidsmodellen, kritisk vurdering av fagutøvelse, tverrprofesjonelt samarbeid, skriftlig refleksjonsnotat knyttet til tverrprofesjonelt samarbeid, heldagsarbeid som ergoterapeut, rapportering/dokumentasjon, pedagogisk tilrettelegging og veiledning.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan drøfte arbeidsprosessen i ergoterapi i lys av kunnskapsgrunnlaget
  • kan drøfte hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom person, aktivitet og miljø
  • kan drøfte hvordan ergoterapeuter, i samarbeid med bruker/pasient anvender aktivitet og deltagelse som metode
  • kan begrunne og drøfte hvordan ergoterapeuten kan bidra til å fremme individets helse ved deltagelse i egne og fellesskapets aktiviteter
  • kan begrunne og drøfte aktuelle ergoterapitiltak i lys av kunnskapsbasert praksis
  • kan begrunne ergoterapeutens (profesjonsspesifikke) kliniske resonnering
  • kan begrunne viktigheten av å samarbeide med pasient/klient/bruker
  • kan vurdere betydningen av tverrprofesjonell samhandlingskompetanse

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan gjennomføre analyse av brukers behov og muligheter for aktivitetsutførelse i hverdagslivet
  • kan tilrettelegge og begrunne hvordan brukere kan delta aktivt i sitt hverdagsliv
  • kan formidle og dokumentere ergoterapeutens kompetanse og tiltak gjennom skriftlig og muntlig formidling
  • kan beherske og skille mellom ulike former for veiledning og instruksjon
  • kan mestre selvstendig å arbeide etter aktuelle ergoterapeutiske arbeidsprosesser som inkluderer klinisk resonnering
  • kan gjennomføre trinnene i kunnskapsbasert praksis
  • kan beherske tverrprofesjonell samhandling, inkludert samhandling med pasient/klient/bruker

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan reflektere over hvordan samfunnet kan påvirke menneskets behov og muligheter for å delta i egne og fellesskapets aktiviteter
  • kan reflektere over og være kritisk til egen yrkesutøvelse
  • er preget av etisk refleksjon i yrkesutøvelsen
  • kan realisere egne lærings- og kompetansebehov for å videreutvikle egen fagkompetanse
  • kan identifisere samarbeidende profesjoners kompetanse og vurderingsgrunnlag
  • kan vurdere egen faglig yrkesutøvelse, samt evner å justere denne under veiledning
  • kan integrere ergoterapeutens samfunnskontrakt, yrkesrolle og etiske retningslinjer samt annet relevant lovverk for helsepersonell i yrkesutøvelsen

 

Krav til forkunnskaper

Studiets første og andre år

Undervisnings- og læringsformer

Studenten følger lover, instrukser, interne regler og arbeidstid som gjelder for den arbeidsplassen som de har praksis ved. De har taushetsplikt på linje med annet personell ved arbeidsstedet. Ved studiets begynnelse undertegner hver student taushetsløfte for hele studietiden, inklusive praksis. Høgskolen ønsker at studenten skal ha adgang til å delta i institusjonens/avdelingens møter og eventuelle internundervisning som kan være av betydning for utbytte av praksis. Men det er opptil praksisplassen å bestemme denne adgangen.

Studenten har krav på tid til selvstudium (1 dag pr. uke). Avsatt tid til selvstudium skal tilpasses arbeidsrutiner på det enkelte praksissted. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke, 30 timer ved praksisplassen og 10 timer til selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Læringsmål og plan for praksisperioden skal leveres til skolen for godkjenning
  • Skrive et fagnotat knyttet til brukeres behandlingsbehov, med fokus på tverrprofesjonelt samarbeid. 1000 ord +/- 10%
  • Fravær utover 10% medfører at hele eller deler av praksisperioden må tas om igjen.

Nærmere beskrivelse av oppgaver knyttet til praksis finnes i praksisheftet eller på itslearning.

Vurderingsform

Praksisvurdering
Praksisveiledere innstiller til godkjent/ikke godkjent. Høgskolen er ansvarlig for den endelige vurderingen av praksis. Studenten vurderes da til bestått/ikke bestått.

Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått

Ny eksamen
Ved ikke bestått praksis, må praksisperioden gjennomføres på ny.