BHP801 Barnehagepedagogikk
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Studiet i Barnehagepedagogikk er et deltidsstudium for pedagoger uten barnehagelærerutdanning, som ønsker å arbeide som pedagogisk leder eller styrer i barnehage. Studiet er tilrettelagt for studenter som allerede har fullført annen treårig pedagogisk utdanning enn barnehagelærerutdanning. Sammen med studieenheten Småbarnspedagogikk (30 sp.) gir studiet i Barnehagepedagogikk målgruppen kompetanse som vurderes likeverdig med barnehagelærerutdanning.
Følgende pedagogiske utdanninger er målgruppe for opptak til studiet: allmennlærere, faglærere i praktiske og estetiske fag med kompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, barnevernspedagoger og spesialpedagoger (bachelor og masterutdanning i spesialpedagogikk). Ved opptak vil søkere som allerede er tilsatt på dispensasjon i barnehagen og søkere som har tatt 30 studiepoeng Småbarnspedagogikk bli prioritert.
Studiet skal gi kompetanse på de mest aktuelle områdene tilknyttet arbeid i barnehagen, samt gi studentene oppdatert kunnskap innen barnehagefeltet og sentrale fagområder (jf. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, 2011).
Studiet er nett- og samlingsbasert, og går over to semester med eksamen i siste semester. Studiet består av følgende tre hovedemner:
- Barns utvikling, lek og læring - danning og medvirkning (10 studiepoeng)
- Barnehagelærerens rolle som pedagogisk leder, samarbeidspartner og kulturformidler (10 studiepoeng)
- Barnehageutvikling og ledelse - barnehagen som lærende organisasjon (10 studiepoeng)
Studiet er spesielt rettet mot arbeidet for og med barn over 3 år med et særlig fokus på danning, lek og læring, samt barnas opplevelse og medvirkning i barnehagehverdagen. Det flerkulturelle perspektivet og tilrettelegging for barn med særskilte behov belyses innenfor de ulike emnene. Bruk av IKT i pedagogisk arbeid vil bli vektlagt både gjennom den nettstøttede studieformen og gjennom studiets innhold. Ledelse blir sett på som et relasjonelt fenomen med vekt på alles deltakelse og medvirkning. Et inkluderende arbeidsfellesskap gjennom konstruktivt samarbeid blir derfor et sentralt tema. Studiet vektlegger videre dokumentasjon og vurdering av praksis som en forutsetning for kvalitetsutvikling.
Gjennom studiet skal studenten på ulike måter utvikle kompetanse til å være en ressurs i barns lærings- og utviklingsprosesser ved å tilrettelegge for barns eget initiativ, deltakelse, ansvar og medvirkning i et større fellesskap. Studiet skal gi studenten erfaring med og kunnskap om samarbeid, ledelse og veiledning av barn og voksne, samt forberede studenten til å kunne initiere og lede utviklings- og endringsprosesser.
- barn i gruppe - relasjoner og sosialt samspill
- barns utvikling, lek og læring
- observasjon og dokumentasjon
- barn med særskilte behov i en inkluderende barnehage
Rammeplan for barnehagen - del 1 og 2 er særlig sentral her.
Flere av innholdskomponentene kan bli organisert tverrfaglig eller flerfaglig.
Delmål
Studentene skal:
- utvikle et helhetlig læringssyn med omsorg, lek og læring som sentrale element
- tilegne seg kunnskaper om lek og lekens egenverdi
- tilegne seg kunnskaper om samspill og sosial kompetanse
- utvikle forståelse for sammenhengen mellom danning, lek og læring i barnehagen
- Emne 2: Barnehagelærerens didaktiske rolle som pedagogisk leder, samarbeidspartner og kulturformidler
- Barnehagelæreren som verdi- og kulturformidler
- Didaktikk og læreplanteori
Hovedemnet innebærer arbeid med didaktisk teori og arbeidsformer innenfor og på tvers av fagområdene i barnehagen. Det vil bli lagt vekt på hvordan didaktisk kunnskap og innsikt gir grunnlag for det pedagogiske arbeidet. Rammeplanen for barnehagen har en sentral plass, med fokus på å vise valg og overveielser som må gjøres før den praktiske planlegging og gjennomføring finner sted.
Delmål
Studentene skal:
- anvende rammeplanen for barnehagen i det daglige arbeidet
- tilegne seg kunnskaper om de ulike fagområdene i barnehagen
- utvikle kunnskaper om og gjøre erfaringer med ulike måter å arbeide med fagområdene
- tilegne seg kunnskap om ulike perspektiv og utfordringer ved barns medvirkning i barnehagen
- tilegne seg kunnskaper om tidlig og god språkstimulering og grunnleggende begrepsutvikling
- utvikle didaktisk kompetanse for å planlegge, lede, gjennomføre og vurdere pedagogisk arbeid i barnehagen
Ulike fagområder i barnehagen presenteres både gjennom fagundervisning og tverrfaglige tema og anvendelse av nye kommunikasjonsmedier i arbeidet i barnehagen vil bli vektlagt. Studentene velger å fordype seg i ett av temaene i refleksjonsrapporten.
- Barnehageutvikling
- Personalledelse og veiledning
- Yrkesetikk
- Barnehagen i et kulturelt mangfold
- Danning og pedagogisk grunnsyn
Emne 3 er kvalifisering for personalledelse og samarbeid sentralt. Det vil bli lagt vekt på valg og overveielser knyttet til ledelse og personalarbeid, både for styrer og for pedagogisk leder. Videre vil det legges vekt på hvordan barnehagen fungerer som organisasjon, med utgangspunkt i sentrale prosesser i organisasjoner. Delmål
Studentene skal:
- tilegne seg kunnskaper om barnehagens idéhistoriske røtter
- erverve seg kunnskaper om ledelse og grunnleggende prosesser i en organisasjon
- utvikle endrings- og utviklingskompetanse
- utvikle kunnskaper om veiledning og refleksjon
- anvende kunnskaper om samarbeid, medvirkning, dokumentasjon og vurdering
Læringsutbytte
De overordnede målene for studiet er å utvikle kunnskap om og innsikt i sentrale sider ved barnehagelærerens arbeidsområder i barnehagen. Studiet henter sitt innhold fra Nasjonal forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning av 2012 og tar utgangspunkt i et helhetlig læringssyn.
Gjennom studiet skal studenten utvikle:
- kompetanse i å analysere lek, utviklings-, lærings-, sosialiserings- og samspillsprosesser i barnehagen ut fra ulike perspektiv.
- innlevelse, respekt og toleranse for barns identitet og evne til å være lydhør for barns kroppslige og verbale signaler.
- kompetanse til å undersøke, planlegge, lede og kritisk vurdere pedagogisk arbeid.
- kompetanse i å lede og samarbeide med personalet i barnehagen.
- yrkesetisk kompetanse med forståelse for etiske dilemma og forpliktelse til å handle i tråd med foreldres, samfunnets og barnehagelærerens samfunnsmandat.
- kompetanse i å lede og analysere utviklingsarbeid i barnehagen.
- forståelse for sammenhenger mellom samfunn, kultur og barnehage.
Felles bakgrunnslitteratur for alle tre hovedemnene er:
- Lov om barnehager
- Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
- Temaheftene knyttet til rammeplanen
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er et nettbasert deltidsstudium over to semestre. Studiet er organisert som en kombinasjon av samlinger på Høgskolen på Vestlandet, campus Bergen (Kronstad) og selvstendig arbeid og arbeid i grupper i mellomperioden og i praksisstudiet. I studieperioden vil det være åtte samlinger ved utdanningsinstitusjonen med forelesninger, seminarer, veiledning og oppgavearbeid. Mellom samlingene foregår veiledning, diskusjoner og oppgaveinnleveringer innenfor det IKT- baserte studiestøttesystemet, og det er en forutsetning at studenten bruker støttesystemet systematisk.
Integrering av teori og praksis skal skje gjennom praksis i barnehage (fokus på barn over tre år) arbeid med litteratur og refleksjoner individuelt og sammen med medstudenter og lærere, både i skriftlige og muntlige arbeider. Studiet er i stor grad basert på læring sammen med andre, også når det gjelder nettbaserte læringsaktiviteter. Studentene må hovedsakelig basere sitt arbeid på egeninnsats og selvstudium.
Obligatorisk tilstedeværelse. Det er obligatorisk tilstedeværelse på studiet i de tilfeller der studentene vanskelig kan tilegne seg stoffet ved selvstudium, og der innholdet har særlig relevans for praksis. Det kan være for å trene og dokumentere ferdigheter som ikke kan prøves til eksamen, eller for å utvikle sider av barnehagelærerkompetansen som krever samhandling og samarbeid. Alt praksisforberedende arbeid og etterarbeid er obligatorisk. Innholdet i undervisningen er pensum. All pensumlitteratur må leses som selvstudium. Deler av pensum fokuseres i undervisningen. Det anbefales at lærestoffet diskuteres i kollokviegrupper som studentene selv organiserer.
Studenter med stort fravær står i fare for ikke å få studieenheten bestått. Faglærer avgjør om stort fravær eller fravær fra obligatorisk undervisning kan kompenseres med ekstra arbeidskrav. Studenten er selv ansvarlig for å holde oversikt over fravær og å kontakte faglærer.
Studentene skal gjennomføre en veiledet praksisperiode på to uker i barnehagen i tilknytning til hovedemne 3 - "Barnehagen - en lærende organisasjon". Denne praksisperioden vil ha særlig fokus på ledelse på avdeling i barnehagen og vil bli veiledet av øvingslærere som er pedagogiske ledere. Praksisperioden foregår på heltid og avvikles innenfor gjeldende regelverk og avtaler for praksisopplæring ved avdeling for lærerutdanning. Dette innebærer at praksisopplæringen er obligatorisk og at alt fravær i prinsippet skal tas igjen.
I tillegg til denne praksisperioden, skal studentene gjennomføre en besøkspraksis tilsvarende én uke (høst 2017), med observasjonsoppgaver innenfor tema som blir vektlagt i studieenheten.
Praksisoppgavene vil bli gitt i eget notat. Praksis vurderes med Bestått/Ikke bestått.
Obligatorisk læringsaktivitet
Retten til å gå opp til eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisningen. Arbeidskrav som ikke er levert/utført innen fastsatt frist blir ikke godkjent, og studenten mister retten til å gå opp til eksamen. Studentene er selv ansvarlige for å holde seg informert om de gjeldende frister. Ved sykdom eller lignende må studenten, innen fristen for innlevering/utføring av arbeidskravet, avtale med faglærer om utsatt frist. Arbeidskrav som er levert/utført innen fristen, men som ikke er blitt godkjent, leveres på nytt til ny frist. Studenter som har mistet retten til å gå opp til eksamen på grunn av ikke godkjent arbeidskrav, må selv kontakte faglærer for avtale om ny innlevering/utføring av arbeidskravet i neste semester/studieår.
Emne 1
En oppgave bestående av to deler:
- Del 1: en individuell skriftlig fagtekst (ca 2000 ord). Oppgaven skal handle om lek/læring basert på observasjoner, teori og faglig refleksjon.
- Del 2: Hver student skal kommentere minst to fagtekster på læringsplattformen (hver på ca 400 ord) fra sin egen arbeidsgruppe.
Emne 2
En oppgave bestående av to deler
- En skriftlig individuell oppgave ¿ refleksjonsrapport (ca 3500 ord). Oppgaven skal ha fokus på et didaktisk arbeid som synliggjør studentens erfaringer, refleksjoner og læringsprosesser i tilknytning til didaktisk arbeid med barn i barnehagen.
- En multimediepresentasjon (PowerPoint, billedpresentasjon eller lignende) laget på grunnlag av refleksjonsrapporten.
Emne 3
- Muntlig gruppeframlegg tilknyttet praksisperioden (ledelse og utviklingsarbeid).
Dersom et arbeidskrav blir vurdert til ikke bestått, får studenten ett nytt forsøk inneværende studieår. Arbeidskravet må være bestått senest 3 uker før eksamensperiodens begynnelse.
Vurderingsform
Muntlig individuell eksamen, 30 minutter.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.