BRA211 Kunnskapsbaserte radiografiske undersøkelsesmetoder - prinsipper og anvendelser
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet handler om modalitetene computer tomografi (CT), magnetisk resonans (MR), nukleærmedisin og PET/CT -/MR, ultralyd, mammografi, angiografi- og intervensjon. Det bygger videre på emnet BRA 201, radiografisk bildefremstilling og behandling - teknologiske aspekter. Emnet omhandler muligheter og begrensninger i forhold til anvendelsen av de ulike modalitetene samt metodiske undersøkelsesprinsipper, topografisk anatomi, patologi/patofysiologi, bildeanalyse, postprosessering, strålevern og dokumentasjon. I emnet benyttes kunnskapsbasert praksis som hoved tilnærmingsmetode. Kliniske spørsmålsstillinger (forgrunnspørsmål) brukes som utgangspunkt for læring/undervisning. Målet er å legge til rette for en helhetlig og kunnskapsbasert forståelse av yrkesutøvelsen.
Fellesundervisning i stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk er også knyttet til emnet.
Emnet inneholder komponenter av følgende delemner fra rammeplanen:
1A Anatomi og fysiologi: Topografisk anatomi, anatomiske strukturer og fysiologiske prosesser i de ulike plan.
1B Sykdomslære og mikrobiologi: De vanligste sykdommer i muskel/skjelettsystem, thorax, hjerte, abdomen, sentralnervesystemet, nyrer og urinveier og mamma, som fremstilles ved radiologiske eller nukleærmedisinske undersøkelsesmetoder. Hygieniske prinsipper for sterile prosedyrer.
1C Farmakologi og kontrastmiddel: Kontrastmidlers indikasjoner/kontraindikasjoner.
1E Strålebiologi og strålevern: Berettigelse, optimalisering og dosebegrensninger ved radiologiske og nukleærmedisinske undersøkelser. Praktisk strålevern rettet mot personell.
2A Vitenskapsteori og forskningsmetode: Litteratursøk og kritisk vurdering av forskningsartikler, faglige retningslinjer og fagprosedyrer.
2C Stats- og kommunalkunnskap/helse- og sosialpolitikk: Lovverk, forskrifter og avtaler som regulerer helse- og sosialsektorens virkefelt.
2D Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning: Kommunikasjon og samhandling med pasient, pårørende, kolleger og annet personell.
2F Yrkesetikk og faglig fundament: Yrkesetiske utfordringer ved ulike prosedyrer. Etisk refleksjon i møte med pasienten.
3A Pasientomsorg og sykepleie: Sterile prosedyrer. pasientens tilstand med henblikk på å kunne observere, identifisere og følge opp forandringer. Akutte og livstruende situasjoner.
3E Radiografisk bildefremstilling, bildebehandling og bildeanalyse: Bildekvalitet og postprosessering.
3F Metodiske prinsipper og teknikker: CT, MRI, angiografi og intervensjon, ultralyd, nukleærmedisin, PET/CT - /MR, mammografi.
3G Kvalitetsutvikling: Kvalitetssikring og optimalisering for prosedyrer/protokoller og radiologisk utstyr.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal kandidaten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan beskrive valg av modalitet, undersøkelsesmetoder og tekniske parametere ved fremstilling av aktuelle sykdommer og behandling
- kan gjenkjenne de vanligste patologiske strukturelle og fysiologiske forandringer på bilder
- kan gjøre rede for utstyr, radiofarmaka, medikamenter og kontrastmidler i forhold til gjeldende retningslinjer og lovverk
- kan gjøre rede for sterile prosedyrer og hygieniske prinsipper som gjelder for aktuelle radiografiprosedyrer
- kan gjøre rede for informasjon til pasienten før, under og etter prosedyren
- har kunnskap om lover, retningslinjer, prinsipper og dosimetriske størrelser knyttet til strålevern i bildediagnostikk
- kan beskrive hvordan sensitiv informasjon, krav til dokumentasjon og interne og eksterne melderutiner ivaretas
- har kunnskap om litteratursøk og kritisk vurdering av forskningsartikler, faglige retningslinjer og fagprosedyrer.
- kan gjøre rede for yrkesetiske utfordringer ved ulike prosedyrer og gjøre rede for etisk refleksjon i møte med pasienten
- kan gjøre rede for systematisk observasjon av pasient A, B, C, D og E.
- kan gjøre rede for kommunikasjonsformen ISBAR og «close loop»
- kan gjøre rede for tiltak rettet mot akutt og kritisk syk pasient
Ferdigheter:
Studenten...
- kan demonstrere anvendelse av topografisk anatomi
- kan vurdere valg av modalitet, undersøkelsesmetoder og tekniske parametere ved fremstilling av aktuelle sykdommer og behandling
- kan gjennomføre informasjon til pasienten før, under og etter prosedyren
- kan anvende lover, retningslinjer, prinsipper og dosimetriske størrelser knyttet til strålevern i bildediagnostikk
- kan utføre litteratursøk og kritisk vurdering av forskningsartikler, faglige retningslinjer og fagprosedyrer
- kan utføre postprosessering og bildeanalyse ved fremstilling av gitt anatomi og patologi/patofysiologi
- kan kommunisere og samhandle med pasient, pårørende, kolleger og annet personell
- kan organisere og gjennomføre sterile prosedyrer etter gjeldende hygieniske prinsipper
- kan anvende kunnskapsbasert praksis ved valg av modalitet, undersøkelsesmetoder og tekniske parametere
- kan gjøre bruk av ulike medikamenter og kontrastmidler som benyttes ved de ulike undersøkelsesprosedyrer
- kan demonstrere/gjennomføre systematisk pasientundersøkelse A, B, C, D og E
- kan demonstrere/gjennomføre kommunikasjonsformen ISBAR og «close loop» rettet mot akutt og kritisk syk pasient
- kan demonstrere/gjennomføre tiltak rettet mot akutt og kritisk syk pasient
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan vurdere fremstilling (diagnostisk bildekvalitet) av topografisk anatomi, patologi/patofysiologi ved ulike modaliteter som benyttes til diagnostisering og behandling
- kan vurdere metoder for bildebehandling og bildeanalyse for diagnostiske bilder
- kan drøfte valg av bildedannende modalitet, undersøkelsesmetoder og tekniske parametere ved fremstilling av aktuelle sykdommer og behandling
- kan vurdere bruk av sterile prosedyrer i henhold til gjeldende hygieniske prinsipper og retningslinjer
- kan vurdering bruk av ulike medikamenter, radiofarmaka og kontrastmidler
- kan bedømme og dokumentere eget utført arbeid i forhold til gjeldende retningslinjer for kvalitetssikring
- Foreslå og begrunne tiltak for optimalisering av protokoller/prosedyrer
- kan evaluere undersøkelsesmetode og teknikker for bildediagnostikk og behandling ut fra prinsipper for kunnskapsbasert praksis
- kan evaluere egen utførelse av systematisk pasientundersøkelse A, B, C, D og E og tiltak rettet mot akutt og kritisk syk pasient
- har utviklet evne til etisk refleksjon og kritisk gjennomgang av holdninger i forhold til egen yrkesutøvelse
Krav til forkunnskaper
FELLES - 2 Stats- og kommunalkunnskap, helse - og sosialpolitikk for helse - og sosialfag
Undervisnings- og læringsformer
Det tilrettelegges for læring gjennom ressursforelesninger og studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening/simulering og øvelser på bildebehandlingsrom samt e-læringsressurs.
Undervisningen består av 106 timer forelesning, 4 timer seminar, 15 timer ferdighetstrening/simulering. I tillegg kommer gruppearbeid og selvstudium. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke gjennomsnittlig 9,6 timer undervisning/seminarer og ferdighetstrening har obligatorisk oppmøte.
Godkjent tilstedeværelse ved obligatorisk studiedeltagelse. Godkjent obligatorisk studiedeltagelse gjelder det aktuelle studieår.
Obligatorisk læringsaktivitet
Det er lagt opp til 5 arbeidskrav knyttet til ulike tema;
- Kommunikasjon og etikk
- Nevrologi
- Strålevern
- Bildebehandling
- Optimalisering
Det er avsatt timer på timeplanen til individuelt arbeid og gruppearbeid. Fire arbeidskrav besvares i grupper og ett er en individuell besvarelse. Gruppearbeidene skal i noen tilfeller leveres inn skriftlig, mens andre ganger er det en muntlig presentasjon av gruppearbeidet.
Arbeidskravene vurderes etter kriterier gitt i arbeidsheftene.
Det gis to (2) forsøk på å bestå hvert arbeidskrav.
Arbeidskravene er gyldige inneværende studiesemester og det påfølgende.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen
Eksamen er en skriftlig, individuell 5-dagers hjemmeeksamen med et omfang på 4000 ord ± 10%. Det forventes at studenter anvender kunnskap fra tidligere emner relatert til eksamensoppgaven.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved stryk på hjemmeeksamen (karakter F) må kandidaten fremstille seg til ny eksamen.