BRP101 1. klinisk praksis - radiologisk avdeling
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
I emnet inngår modalitetene konvensjonell røntgen og computertomografi på bildediagnostisk avdeling. Studenten skal gjennom aktiv, veiledet og selvstendig deltakelse i pasientnært arbeid og utvikle en grunnleggende forståelse for radiografyrket. Emnet fokuserer på radiografiprosessen, pasientrelasjon, undersøkelsesprosedyrer og administrative rutiner.
Emnene inneholder komponenter av følgende delemner fra rammeplanen:
1 A Anatomi og fysiologi
1 B Sykdomslære og mikrobiologi
1 C Farmakologi og medikamentregning
1 E Strålebiologi og strålevern
2 B Etikk
2 D Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsing
2 E Psykologiske og pedagogiske emner
2 F Yrkesetikk og faglig fundament
3 A Pasientomsorg og sykepleie
3 B Fysikk for bildediagnostisering og ¿behandling
3 C Apparatlære
3 D Informasjonsteknologi i helsetjenesten
3 E Radiografisk bildefremstilling, bildebehandling og bildeanalyse
3 F Metodiske prinsipper og teknikker
3 G Kvalitetsutvikling
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har kunnskap om de faglige, etiske og juridiske aspekter som ligger til grunn ved praktisk yrkesutøvelse
- gjør rede for omsorgsbehov til pasienten med spesiell vekt på informasjon og kommunikasjon
- gjør rede for de vanligste indikasjoner til bildediagnostikk ved aktuell modalitet
- kan beskrive gjennomføringen av de mest vanlige undersøkelser ved modaliteten
- forklarer administrasjonsrutiner (mottak og behandling av henvisninger/bilder)
- gjør rede for avdelingens nød prosedyrer (brann, ØH situasjoner)
Ferdigheter:
Studenten...
- kan planlegge, organisere, utføre og vurdere/godkjenne eget arbeid under veiledning/godkjenning av radiograf
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- mestrer nødvendige hygieniske tiltak
- anvender strålehygieniske tiltak knyttet mot pasient, pårørende og personale
- kan gi tilpasset informasjon til pasienten og evt pårørende, innhente relevante opplysninger fra pasient samt forberede pasient til de mest vanlige undersøkelser ved modaliteten
- kan observere pasientens kliniske tilstand og gjennomføre eventuelle tiltak før, under og etter undersøkelser i samarbeid med radiograf
- forbereder laboratoriet til aktuelle undersøkelser
- kan gjennomføre sikker forflytting, stabilisere og immobilisere pasientene til undersøkelse
- kan anvende de mest vanlige funksjoner i RIS/PACS.
- kan lese og tolke henvisning og gjøre valg av protokoll/prosedyre under veiledning av radiograf
- kan gjenkjenne normal anatomi og et utvalg patologiske prosesser i ulike plan
- mestre daglige/ukentlige kvalitetskontroll som utføres ved avdelingen
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan planlegge og gjennomføre de mest vanlige undersøkelser alene eller som deltaker i team i tråd med faglige, etiske og juridiske krav og retningslinjer
- viser respekt for pasienter i undersøkelses og har en grunnleggende forståelse av radiografprofesjonen og radiografens rolle i et tverrfaglig samarbeid
- kjenner til eget kompetanseområde og definere eget behov for assistanse og veiledning
- tar ansvar for oppnåelse av læringsutbytte i praksis
Læringsutbytter er i tillegg knyttet til og beskrevet under hver enkelt modalitet.
Kunnskap:
Studenten...
- redegjør for eksponeringsparameter og eksponeringsteknikk (kV, mAs, ionisasjonskammer, air gap, fokus, raster) knyttet til stråledose og bildekvalitet
- redegjør for geometrisk fordreining og forstørring
- redegjør for sammenhengen mellom posisjonering/projeksjon/apparatvinkling og anatomisk fremstilling
Ferdigheter:
Studenten...
- kan anvende aktuelt utstyr på en sikker måte
- kan utføre enkel bildebehandling
- mestrer posisjonering og sentrering av pasient.
- mestrer tilpasninger av projeksjoner ut fra pasientens forutsetninger
Generell kompetanse:
Studenten...
- gjennomfører røntgenundersøkelser under veiledning av radiograf
- har kunnskap om bildeframstilling ved hjelp av konvensjonell røntgen
- kan vurdere anatomiske bildekriterier og teknisk kvalitet på bildet
Kunnskap:
Studenten...
- kan redegjøre for forholdet mellom scanparametere, stråledose- og bildekvalitet.
- kan redegjøre for anvendelsen av per orale, rectal og intravenøse kontrastmidler
- kan forklare spesifikke CT-stråledosebegreper og stråledoser knyttet til utvalgte prosedyrer (nasjonale/lokale referanseverdier)
- kan forklare bruken av automatisk rørstrøm modulering
Ferdigheter:
Studenten...
- kan gjennomføre korrekt sentrering til de ulike CT-prosedyrene
- kan velge scan-område ut i fra oversiktsbilde i forhold til problemstilling/indikasjon under veiledning av radiograf
- kan innhente relevant informasjon fra pasient og pasientinformasjons system for å identifisere risikopasienter for kontrastmiddelreaksjon og iverksette eventuelle tiltak i tråd med avdelingens retningslinjer under veilednig av radiograf
- kan anvende automatisk kontrastmiddelinjektor på en forsvarlig måte under veiledning av radiograf
- gjenkjenner artefakter
- kan utføre postprosesseringsmetoder som for eksempel multiplanar reformat (MPR)
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan reflektere over sammenheng mellom valg av CT-protokoll og indikasjon
- kan sammen med radiograf vurdere bildekvalitet og oppnåelse av bildekriterier
Krav til forkunnskaper
Bestått eksamen i emnene BRA111, BRA112, BRA132, BRA133, og BRAF11
Undervisnings- og læringsformer
Studenten skal ha 36 timer praksis per uke i radiologisk avdeling. Lunsjpauser, loggskriving og andre arbeidskrav kommer i tillegg.
Studentene skal veiledes av radiograf. Kontaktlærer godkjenner studentenes logg og refleksjonsnotat, og er i dialog med student og veileder i løpet av praksisstudiet.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Ukentlig loggskriving. Veileder og kontaktlærer skal ha innsyn i loggen og anvende den aktivt i veiledningssituasjoner.
- Skriftlig arbeidskrav på 1000 ord +/- 10%. Oppgaveteksten presenteres for studentene før praksisstart. Dersom arbeidskravet underkjennes har studenten et forsøk til, totalt to forsøk.
- Skriftlig egenevaluering på vurderingsskjemaet.
Vurderingsform
Praksisvurdering
Det gjennomføres en vurderingssamtale mot slutten av praksisperioden for hver modalitet. Student, veileder og kontaktlærer deltar i samtalen. Veileder fyller ut evalueringsskjema. Vurderingssamtalen og vurderingsskjemaet skal gi både studenter og utdanningen en klar pekepinn på studentens ståsted og grad av oppnåelse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser.
All praksis er obligatorisk og nærvær mindre enn 90 % gir ikke bestått praksis og vurderingssamtale vil ikke bli gjennomført. Den læring som forekommer på de respektive bildediagnostiske avdelinger er knyttet til selve utøvelsen av radiografyrket og dermed vanskelig å tilegne seg andre steder.
Hvis det oppstår tvil om praksisstudiet kan godkjennes, skal studenten halvveis eller senest 3 uker før avsluttet periode, få en skriftlig melding. Meldingen skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisstudiene. Om studenten i slutten av praksisperioden viser handling/atferd som åpenbart ikke gir grunnlag for å bestå praksis, kan studenten likevel få karakteren ikke bestått selv om forutgående tvilsmelding ikke er gitt (Forskrift til Rammeplan for radiografutdanning, 2005, § 5).
Vurderingsuttrykk
Praksisstudiene vurderes til bestått/ikke bestått. Kontaktlærer er ansvarlig for at praksisvurderingen gjennomføres.
Gjennomføring av ny praksisperiode
Vurderes praksis til ikke bestått vil ny praksisperiode i sin helhet bli tilrettelagt i samme tidsrom året etter.