BRP301 5. klinisk praksis - radiologisk og stråleterapeutisk avdeling
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
I dette emnet kan følgende modaliteter inngå:
Konvensjonell røntgen, Computertomografi, Magnetisk Resonans, Angiografi og intervensjon, Nukleærmedisin, Stråleterapi, og Mammografi. Emnet har fokus på bruk av høgteknologisk utstyr i kombinasjon med pasientomsorg, praktisk strålevern og sikkerhet. I emnet vektlegges også topografisk anatomi og gjenkjennelse av de vanligste patologiske bilde funn.
I praksisstudiene skal studenten utvikle en handlingskompetanse som bygger på kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse for å kunne utøve et kunnskapsbasert og etisk forsvarlig arbeid.
Emnene inneholder komponenter av følgende delemner fra rammeplanen:
1 A Anatomi og fysiologi
1 B Sykdomslære og mikrobiologi
1 C Farmakologi og medikamentregning
1 E Strålebiologi og strålevern
2 B Etikk
2 D Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsing
2 E Psykologiske og pedagogiske emner
2 F Yrkesetikk og faglig fundament
3 A Pasientomsorg og sykepleie
3 B Fysikk for bildediagnostisering og -behandling
3 C Apparatlære
3 D Informasjonsteknologi i helsetjenesten
3 E Radiografisk bildefremstilling, bildebehandling og bildeanalyse
3 F Metodiske prinsipper og teknikker
3 G Kvalitetsutvikling
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har kunnskap om de faglige, etiske og juridiske aspekter som ligger til grunn ved praktisk yrkesutøvelse
- gjør rede for omsorgsbehov til pasienten med spesiell vekt på informasjon og kommunikasjon
- gjør rede for indikasjoner til bildediagnostikk/behandling ved aktuell modalitet
- kan beskrive gjennomføringen av avdelingens undersøkelser
- gjør rede for oppbygging og funksjon av avdelingens bildediagnostiske apparatur
- forklarer administrasjonsrutiner (mottak og behandling av henvisninger/bilder)
- gjør rede for avdelingens nød prosedyrer (brann, ØH situasjoner)
Ferdigheter:
Studenten...
- kan planlegge, organisere, utføre og dokumentere eget arbeid
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- mestrer nødvendige hygieniske tiltak
- anvender optimale strålehygieniske tiltak knyttet mot pasient, pårørende og personale
- kan gi tilpasset informasjon til pasienten og evt pårørende, innhente relevante opplysninger fra pasient samt forberede pasient til undersøkelsen
- kan observere pasientens kliniske tilstand og gjennomføre eventuelle tiltak før, under og etter undersøkelser
- kan innhente relevant informasjon fra pasient og pasientinformasjons system for å identifisere risikopasienter for kontrastmiddelreaksjon og iverksette eventuelle tiltak i tråd med avdelingens retningslinjer
- kan anvende automatisk kontrastmiddelinjektor på en forsvarlig måte
- forbereder laboratoriet til aktuelle undersøkelser
- kan gjennomføre sikker forflytting, stabilisere og immobilisere pasientene til undersøkelse
- kan anvende aktuelle funksjoner i RIS/PACS og DIPS
- kan gjennomføre, vurdere og godkjenne undersøkelser under veiledning av radiograf
- kan gjenkjenne normal anatomi og et utvalg patologiske prosesser i ulike plan
- mestre daglige/ukentlige kvalitetskontroll som utføres ved avdelingen
- kan identifisere informasjonsbehov basert på praksisnære situasjoner
- kan utføre søk i tilgjengelig oppslagsverk etter retningslinjer, systematiske oversikter samt primærstudier
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan planlegge og gjennomføre rutinemessige undersøkelser og behandlinger alene eller som deltaker i team i tråd med faglige, etiske og juridiske krav og retningslinjer
- viser respekt for pasienter i undersøkelses og behandlingssituasjoner har en helhetlig forståelse av radiografprofesjonen og radiografens rolle i et tverrfaglig samarbeid
- kjenner til eget kompetanseområde og kan definere eget behov for assistanse og veiledning
- kan reflektere over relevante spørsmål innen egen yrkesutøvelse og over samspillet med, for og rundt pasienten
- tar ansvar for oppnåelse av læringsutbytte i praksis
Læringsutbytter er i tillegg knyttet til og beskrevet under hver enkelt modalitet.
Kunnskap:
Studenten...
- redegjør for eksponeringsparameter og eksponeringsteknikk (kV, mAs, ionisasjonskammer, air gap, fokus, raster) knyttet til stråledose og bildekvalitet
- redegjør for geometrisk fordreining og forstørring
- redegjør for sammenhengen mellom posisjonering/projeksjon/apparatvinkling og anatomisk fremstilling
Ferdigheter:
Studenten...
- kan anvende aktuelt utstyr på en sikker måte
- kan utføre bildebehandling
- mestrer posisjonering og sentrering av pasient.
- mestrer tilpasninger av projeksjoner ut fra pasientens forutsetninger
Generell kompetanse:
Studenten...
- gjennomfører røntgenundersøkelser selvstendig
- har bred kunnskap om bildeframstilling ved hjelp av konvensjonell røntgen
- kan vurdere anatomiske bildekriterier og teknisk kvalitet på bildet
Kunnskap:
Studenten...
- kan redegjøre for forholdet mellom scan-parametere, stråledose- og bildekvalitet.
- kan redegjøre for anvendelsen av per orale, rectal og intravenøse kontrastmidler
- kan redegjøre for relevante postprosesseringsmetoder og den klinisk nytten
- kan forklare spesifikke CT-stråledosebegreper og stråledoser knyttet til utvalgte prosedyrer (nasjonale referanseverdier)
- kan forklare bruken av automatisk rørstrøm modulering
- kan forklare forholdet mellom valg av scan-parametere og kvalitet på postprosessering
- kan begrunne valg av prosedyre og opptaksteknikk for aktuell undersøkelse
Ferdigheter:
Studenten...
- kan gjennomføre korrekt sentrering til de ulike CTprosedyrene
- kan velge scan-område ut i fra oversiktsbilde i forhold til problemstilling/indikasjon
- gjenkjenner artefakter, årsaker til og tiltak for å redusere disse
- kan utføre postprosesseringsmetoder som multiplanar reformat (MPR)
- kan anvende og tilpasse tekniske parameterne i protokollen samt pusteteknikk
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan reflektere over sammenheng mellom valg av CTprotokoll og indikasjon
- kan vurdere behovet for endring av scan-parametre i forhold til protokollen
- kan vurdere nytten ved bruk av postprosesseringsmetoder
- kan vurdere bildekvalitet og oppnåelse av bildekriterier
Kunnskap:
Studenten...
- kan beskrive sikkerhetsrutiner
- begrunner valg av bildesekvenser og bildevekting
- kan forklare faktorer som påvirker bildekvalitet/artefakter
- kan begrunne valg av opptaksteknikk og spoler for aktuelle undersøkelser
- kan begrunne anvendelse av kontrastmidler og eventuelt andre medikamenter for et utvalg undersøkelser
Ferdigheter:
Studenten...
- kan gjennomføre minst tre vanlige undersøkelsesprosedyrer (før-, under- og etterarbeid)
- kan gjøre valg av protokoll/sekvens med utgangspunkt i radiologens vurdering i henvisning
- vurderer, begrunner og gjennomfører relevante enkle bildeprosesseringsmetoder
- vurderer bildekvalitet
Generell kompetanse:
Studenten...
- drøfter synspunkter i forbindelse med relevante fagog yrkesetiske utfordringer i arbeid med MRundersøkelser/ diagnostikk
Kunnskap:
Studenten...
- forklarer bruksområder for standard katetre, mandrenger, stent og stentgraft
- har forståelse av DSA teknikk
- kan begrunne valg av eksponeringsteknikk
Ferdigheter:
Studenten...
- kan forklare undersøkelsesforløpet til pasienten
- utfører oppdekning til sterile prosedyrer
- kan assistere radiograf og radiolog ved de vanligste undersøkelser/behandlingsmetoder
- kan anvende opptaksteknikker som eksempelvis; pervisjon/stegmat
- kan anvende doseautomatikk og dokumentasjon av dosenivået for aktuell undersøkelse/behandling
- mestrer å følge gjeldende hygieniske retningslinjer i forhold til bekledning, bevegelse og utstyr.
Generell kompetanse:
Studenten...
- anvender gitte kriterier for godkjenning av undersøkelsen/behandlingen
- reflekterer over radiografens rolle i teamarbeid på en intervensjonslab
Kunnskap:
Studenten...
- gjør rede for tillagingsprinsipp av radiofarmaka for de ulike undersøkelsene
- gjør rede for håndtering av radioaktivt avfall, sikkerhetsprosedyrer med hensyn til strålevern av pasient, personalet og befolkningen for øvrig
- gjør rede for håndtering av radioaktiv pasient
Ferdigheter:
Studenten...
- forbereder pasient for injeksjon av radiofarmaka og kan utføre korrekt innleggelse av venekanyle i forbindelse med undersøkelsen.
- kan utføre undersøkelsesprotokoller for minst fem undersøkelser, som f.eks. FDG WB PET/CT, skjelettscintigrafi, renografi, thyroideascintigrafi og parathyroedea
- kan skille mellom normalt opptak og patologisk opptak av radiofarmaka
Kunnskap:
Studenten...
- kan gjøre rede for de vanligste maligne tilstander som behandles med stråleterapi
- kan gjøre rede for ulike behandlingsopplegg (dyp, motgående, IMRT, VMAT, sterotaksi og gating) og behandlingsintensjon
- kan gjengi faktorer som innvirker på dosefordeling (kiler, bolus, energi, type stråling og vev)
- kan gjøre rede for hele stråleterapiprosessen
- kan beskriv de ulik strålekvaliteters (elektroner, fotoner og energi) egenskaper
- kan forklare valg av behandlingsleie/fiksering og dets reproduser barhet
- kan gjøre rede for bildeveiledet strålebehandling og ulike typer bildemodaliteter (kV, mV, CBCT)
- kan forklare bivirkninger og tiltak mot bivirkninger
- kan forklare strålehygieniske tiltak
- kjenner til de ulike volumer og marginer som benyttes i strålebehandling (GTV, ITV, PTV, IM, SM og OAR)
- kan forklare isosentrisk behandlingsteknikk
Ferdigheter:
Studenten...
- forbereder behandlingsrommet med aktuelt fikseringsutstyr
- vurderer pasientens behov for pleie og omsorg i strålebehandlingsfasen
- kan beskrive kontrollrutiner og kvalitetssikring samt dokumentasjon for gitt strålebehandling
- deltar aktivt i team og assistere ved gjennomføring av strålebehandling
- gjennomfører utarbeidelse av en enkel doseplan under veiledning
- kan vurdere og kontrollere alle behandlings data før 1. behandling sammen med veileder
- utfører bildeveiledet strålebehandling (etter avdelingens retningslinjer)
- kan gjøre rede for behandlingsplaner og annen dokumentasjon for strålebehandling
- kan gjøre rede for avdelingens nød prosedyrer
Generell kompetanse:
Studenten...
- har en helhetlig forståelse av stråleterapi prosessen
- vurderer egen kompetanse knyttet til utøvelse av strålebehandling
- har evne til samhandling på tvers av yrkesgrupper
Kunnskap:
Studenten...
- kan gjør rede for mammografi-screeningsprogrammet i Norge
- kjenne til indikasjoner for de ulike modaliteter innenfor brystdiagnostikk
- kan beskrive PGMI systemet for vurdering av bildekvalitet
Ferdigheter:
Studenten...
- kan gjennomføre steril oppdekking
- kan vurdere bildekvalitet/bildekriterier ved bruk av PGMI
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan diskutere det samfunnsmessige og individuelle perspektiv på mammografiscreening
Undervisnings- og læringsformer
Studenten skal ha 30 timer praksis per uke i radiologisk og stråleterapi avdeling. Lunsjpauser, skriving av individuell plan og/eller andre arbeidskrav kommer i tillegg.
Praksisperioden er todelt og studentene gjennomfører normalt 2 modaliteter i løpet av praksisperioden for at perioden kan bestås.
Studentene skal veiledes av radiograf. Kontaktlærer godkjenner studentenes individuelle plan og er i dialog med student og veileder i løpet av praksisstudiet.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Første modalitet; innlevering av logg etter andre og 3 praksisuke.
- Andre modalitet; muntlig arbeidskrav. Studentene forbereder en muntlig presentasjon for kontaktlærere og medstudenter på refleksjonsseminar (på Campus) etter praksis. Muntlig presentasjon har en varighet på ca 10-15 minutter. Oppgavetekst presenteres studentene før praksisstart.
- Skriftlig egenevaluering.
- De obligatoriske arbeidskravene må godkjennes av kontaktlærer, logg skal også forevises veileder.
De obligatoriske arbeidskrav er gyldige i aktuelt semester. Dersom presentasjonene ikke godkjennes vil det tilrettelegges for en ny presentasjon, totalt 2 forsøk.
Vurderingsform
Praksisvurdering
Det gjennomføres en vurderingssamtale mot slutten av praksisperioden for hver modalitet. Student, veileder og kontaktlærer deltar i samtalen. Veileder fyller ut evalueringsskjema. Vurderingssamtalen og vurderingsskjemaet skal gi både studenter og utdanningen en klar pekepinn på studentens ståsted og grad av oppnåelse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser.
All praksis er obligatorisk og nærvær mindre enn 90 % gir ikke bestått praksis og vurderingssamtale vil ikke bli gjennomført. Den læring som forekommer på de respektive bildediagnostiske avdelinger er knyttet til selve utøvelsen av radiografyrket og dermed vanskelig å tilegne seg andre steder.
Hvis det oppstår tvil om praksisstudiet kan godkjennes, skal studenten halvveis eller senest 3 uker før avsluttet periode, få en skriftlig melding. Meldingen skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisstudiene. Om studenten i slutten av praksisperioden viser handling/atferd som åpenbart ikke gir grunnlag for å bestå praksis, kan studenten likevel få karakteren ikke bestått selv om forutgående tvilsmelding ikke er gitt (Forskrift til Rammeplan for radiografutdanning, 2005, § 5).
Vurderingsuttrykk
Praksisstudiene er todelt og hver del/modalitet vurderes til bestått/ikke bestått. Begge må være bestått. Kontaktlærer er ansvarlig for at praksisvurderingen gjennomføres.
Gjennomføring av ny praksisperiode
Vurderes praksis til ikke bestått vil ny praksisperiode i sin helhet bli tilrettelagt i samme tidsrom året etter