Hopp til innhald

BSS6B Fagforståelse i hjemmesykepleie

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Pasienter i hjemmesykepleien er en sammensatt gruppe mennesker. Dette er mennesker som med hjelp fra hjemmesykepleien kan bo i egen bolig. Samhandlingsreformen (Stortingsmelding 47) gir endringer for hjemmesykepleien fordi behov for helsetjeneste i størst mulig grad skal gjennomføres i kommunene. Det innebærer at pasienter utskrives tidligere fra sykehus til hjemmesykepleien. Hensikten med hjemmesykepleien er å bedre funksjonsevnen til pasientene, forebygge helsesviktbidra til et verdig liv i eget hjem. Økning i antall mennesker som får dø hjemme er en klar intensjon i samhandlingsreformen. Det betyr at kompetansen i hjemmesykepleien må styrkes. Yrkesutøvelsen i hjemmesykepleietjenesten krever stor grad av selvstendighet og samarbeid med pasient, pårørende, fastlege og øvrig tverrfaglig samarbeid.

Emnet bygger på rammeplanens hovedemner: 1,5 stp fra Sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag og 1,5 stp fra Sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget.

Det legges vekt på sykepleiens funksjon i følgende kompetanseområder:
- helsefremming og forebygging
- pleie, omsorg og behandling
- undervisning og veiledning
- yrkesetisk holdning og handling
- fagutvikling, kvalitetssikring og forskning
- organisasjon, ledelse, politikk og lovverk

Studenten arbeider med begrepene sykepleie, egenomsorg, bruker, pasient, pårørende, grunnleggende behov, lidelse, mestring og håp konkurranseutsatt kontra offentlig finansiering av hjemmesykepleien. Begrepene diskuteres i sammenheng med sentrale beskrivelser av målene i politiske dokumenter for hjemmesykepleien. Etiske dilemma knyttet til autonomi, paternalisme og tvang er også en del av innholdet.

Øvrige sykepleiefaglige områder er palliasjon, omsorg ved livets slutt, pårørende, kognitiv svikt, smertelindring til demente, diabetesomsorg, ernæring, omsorgsteknologi, dokumentasjonsverktøy og sykepleieren som fagutøver i en annens hjem

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • gjør rede for betydningen av sykepleierens ansvars- og funksjonsområde i hjemmesykepleie
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet

Ferdigheter:
Studenten...

  • vurderer pasientens og pårørendes behov for hjelp ut fra forståelse av deres livssituasjon
  • anvender faglig skjønn i utføring av tildelte oppgaver og vurderer brukers hjelpebehov

Generell kompetanse:
Studenten...

  • vurderer pasienters juridiske rettigheter i hjemmebasert omsorg og reflekterer over konkurranseutsatt versus offentlig styrt finansiering av pleie og omsorgstjenesten
  • reflekterer over pleie og omsorgstjenestenes faglige og politiske forutsetninger og sammenhengen med forsvarlig fagutøvelse
  • reflekterer over muligheter og begrensninger som ligger i dokumentasjonssystemet
  • anvender formidling, fagutvikling og nytenkning

Krav til forkunnskaper

Bestått 2. studieår

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger med studentaktive læringsformer, simuleringstreninger, ekskursjon på omsorgsteknologilaben, og studiegrupper.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:Deltakelse i simuleringstrening, ekskursjon, og studiegrupper.

Ved fravær over 20 % mister studenten retten til å gå opp til eksamen.

Arbeidskrav er gyldig i 2 semester etter godkjenning

Vurderingsform

5 timers skriftlig eksamen under tilsyn.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler