BULL1-HV Barns utvikling, lek og læring 1
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Studentene skal gjøre seg kjent med innholdet i denne planen, og med de utfyllende retningslinjene for praksisstudiet.
Dette er første emne i kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring. Emneplanen bygger på Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning, og emnet er en obligatorisk del av bachelorstudiet barnehagelærerutdanning. Det er lagt til første studieår. Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på fagene pedagogikk, fysisk fostring og musikk.
Det overordnete målet for kunnskapsområdet er å bidra til å utvikle faglig, etisk og didaktisk kompetanse som barnehagelæreren må ha for å kunne legge til rette for å lede lek, læring og danningsprosesser. Studiet omfatter flerfaglige perspektiver på små barns utvikling, lek og læring og innholdet er strukturert etter temaene:
- Barns utvikling, lek og læring
- Medvirkning og danning
- Didaktikk og pedagogisk ledelse av barn og barnefellesskap
Læringsutbytte
Studenten har kunnskap om
- formelle rammer, målsetninger og verdigrunnlag og om barns rett til medvirkning
- læringsteorier og om barns helhetlige utvikling
- barn med særskilte behov sine rettigheter
- lek som fenomen og om ulike teoretiske perspektiver på lek
- det sosiale og det kulturelle miljøets betydning for utvikling, lek, læring og danning
- de yngste barnas (0-3 åringers) væremåter, omsorgsbehov, lek og læringsprosesser
- sentrale observasjonsmetoder og generell didaktikk
Studenten kan
- gå inn i omsorgsfulle og utviklings-støttende relasjoner med alle barn, preget av vilje og evne til innlevelse og anerkjennelse
- se, møte og støtte barns allsidige lek og skapende uttrykk
- selv være fysisk lekende i praktisk arbeid med barn
- reflektere rundt erfaringer med didaktisk arbeid
- bruke ulike metoder til å observere barn, barnegrupper og læringsmiljø, samt skriftliggjøre observasjonene
- gå inn i lærende relasjoner i fellesskap med barn og medstudenter
Studenten kan
- vise en grunnleggende respekt for barn uansett alder, funksjonsevne, sosial-, kulturell og geografisk tilhørighet
- vise begynnende refleksjon over egen faglige kompetanse, sammen med vilje og evne til å videreutvikle den
- vise evne til å reflektere over læringsutbyttene og se dem i sammenheng med egen danningsprosess
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer i kunnskapsområdet vil være forelesninger, drøfting av faglig relevante profesjonstema i grupper, veiledning, arbeid i grupper, seminarer og medvirkning i praktiske prosjekt.
Emnet krever stor egeninnsats knyttet til pensumlitteraturen. Derfor anbefales det at lærestoffet diskuteres i studentstyrte seminarer og kollokviegrupper.
Itslearning er høgskolens studiestøttesystem, og det forutsettes at studentene bruker dette aktivt. Mange av studieaktivitetene og mye av kunnskaps- og informasjonsutvekslingen skjer innenfor Itslearning. Studentene skal bruke studiestøttesystemet, aktuelle nettkilder i emnet og være aktive i forhold til bruk av biblioteket ved Avdeling for lærerutdanning.
Obligatorisk læringsaktivitet
Det forventes at studentene deltar aktivt i de ulike læringsformene, og det er derfor krav om obligatorisk studiedeltaking (minimum 80 %). Ved fravær ut over 20 % fra obligatorisk undervisning vil studenten normalt ikke kunne gå opp til eksamen etter vanlig studieprogresjon. Studenten er selv ansvarlig for å holde oversikt over fravær og å kontakte faglærer om det videre studieforløpet dersom fraværet står i fare for å overstige 20 %.
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstilles til eksamen:
- Et flerfaglig praktisk arbeidskrav i gruppe. Rammer, innhold, retningslinjer og tidspunkt for prosjektet vil foreligge ved semesterstart.
- Et flerfaglig individuelt arbeidskrav knyttet til praksis. Retningslinjer for oppgaven vil foreligge ved semesterstart.
- Studentene skriver en midtveisevaluering på 1-2 sider (skriftstørrelse 11 og linjeavstand 1.5). Evalueringen skal inneholde noe om 1) egeninnsats og egen læring, 2) læringsmiljøet og 3) profesjonsorientering i studiet. Faglærer oppgir frist for innlevering på Itslearning. Studentene oppfordres til å skrive en egen logg som grunnlag for midtveisevalueringen. Midtveisevalueringen er grunnlag for diskusjon i klassen og i fagutvalgene.
Alle arbeidskrav er gyldige i tre påfølgende semester etter avslutning av emnet. Arbeidskravene vurderes som godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være levert/ gjennomført til fastsatt innleveringsfrist for å bli vurdert.
Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten én (1) mulighet til ny innlevering/gjennomføring innenfor ordinært studieforløp for emnet. Nytt forsøk må være avviklet senest 3 uker før eksamen starter.
Vurderingsform
Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler