DIA501A Klinisk diabetesspesialitet
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet skal gi innsikt i diabetessykepleierens arbeidsfelt og gi grunnleggende kunnskap om diabetes og hvordan sykdommen griper inn i hverdagen til den som har sykdommen. Studenten skal tilegne seg kunnskap om årsaksforhold, sykdomsutvikling og behandling, kunnskap om kosthold, fysisk aktivitet, levevaner og praktisk kunnskap om måling av blodglukose og injisering av insulin. Forståelse for hvordan det er å få- og å leve med sykdommen i hverdagen er sentrale emner i undervisningen. I det kroniske forløp av sykdommen er oppfølging i stor grad knyttet til støtte og veiledning relatert til den enkeltes håndtering av sykdommen i hverdagen. Dette forutsetter at helsepersonell ikke bare har kunnskap om sykdomslære og behandling, men også har innsikt i betydningen av den enkeltes livssituasjon. Individualisert behandling krever kunnskap om pasientens kulturbakgrunn, livssituasjon, utdanning, funksjonsnivå, tidligere diabeteserfaring og eventuelle livskriser. De psykososiale aspekter knyttet til det å leve med diabetes kan ha stor betydning for den enkeltes evne til egenomsorg og til å medvirke i behandlingen. Dette vil bli vektlagt i emnet.
- Anatomi, fysiologi og patologi.
- Klassifikasjoner, epidemiologi, utredning, diagnostikk
- Diabetes og genetikk
- Forebygging av diabetes
- Akutte komplikasjoner, hypoglykemi, ketoacidose
- Mikrovaskulære komplikasjoner ved diabetes
- Makrovaskulære komplikasjoner ved diabetes
- Nevropati og andre komplikasjoner ved diabetes
- Behandlingsalternativer ved type 1 diabetes
- Behandlingsalternativer ved type 2 diabetes, metabolsk syndrom og nedsatt glukosetoleranse
- Behandling av følgetilstander og senkomplikasjoner
- Interkurrent sykdom, hypothyreose og cøliaki i kombinasjon med diabetes
- Svangerskap og diabetes.
- Vekst og pubertetsutvikling
- Injeksjonsteknikk, injeksjonshjelpemidler, injeksjonssteder
- Blodsukkertesting og hjelpemidler - kvalitetssikring av utstyr
- Fysisk aktivitet og kostanbefalinger ved ulike former for diabetes
- Fotkontroll og sårbehandling
- Oppfølgingsrutiner og konsultasjonsformer
- Ulike former for dokumentasjon
- Samarbeidsmodeller i helsetjenesten
- Teorier om helse og sykdom
- Teorier om stress og mestring
- Betydningen av langsiktige strategier - helsefremmende og sykdomsforebyggende tiltak
- Emosjonsfokuserte og problemfokuserte mestringsstrategier
- Selvoppfatning og selvbilde, opplevelse av kontroll og mestring
- Livsstilsendring og livsstilsintervensjoner hos grupper kronisk syke
- Empowerment og brukerinvolvering
- Menneskesyn og kunnskapssyn - grunnlaget for brukermedvirkning
- Behandlerrolle og pasientrolle
- Individuell plan
- Likemannsarbeid og sosial støtte
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
- Brukerorganisasjonene som samarbeidspartnere
- Familiedynamikk og familierelasjoner
- Pårørende som ressurs
- Kulturelle aspekt
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan bruke kunnskap om ulike diabetesformer, forebygging, utrednings- og behandlingstiltak som kan fremme helse, mestring og livskvalitet
- har spesialisert kunnskap om ulike behandlingsprinsipper, og medisinsk behandling til personer med diabetes
- har inngående kunnskap om hvordan diabetessykdommen utvikler seg, hvordan akutte komplikasjoner, langtidskomplikasjoner (mikro og makrovaskulære komplikasjoner) og følgesykdommer kan påvirke pasienten fysisk, psykisk og sosialt
Ferdigheter
Studenten...
- kan anvende kunnskap om diabetes i møte med pasienter i alle deler av livsløpet
- har kunnskap om de vanligste medisinske undersøkelsesmetodene/testene i forhold til diabetes og har forståelse for, og kan selve gjøre enkel tolkning av resultatene
- har kunnskap om psykososiale problemområder ved diabetes; kan kartlegge, forebygge og følge opp for å sikre best mulig helse og livskvalitet
- kan utarbeide individuell plan
- kan anvende kunnskap om trygdelovgivning og pasientrettigheter samt pasientorganisasjoner, lærings- og mestringssentra for personer med diabetes
Generell kompetanse
Studenten...
- kan kartlegge og vurdere pasienter med diabetes ut fra et kunnskapsbasert sykepleiefaglig perspektiv i forhold til sykepleiefaglige emner som injeksjonsteknikk, hjelpemidler, kost, forebygging av fotsår, sårbehandling, oppfølgingsrutiner
- har inngående kjennskap til ulike samarbeidsmodeller i helsetjenesten for eksempel samarbeid mellom primær- og spesialisthelsetjenesten
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid med framlegg og opposisjon
- Studiegruppe med integrering av teori og praksis
- Seminar
- Selvstudie
Obligatorisk læringsaktivitet
- Fagnotat med utgangspunkt i en klinisk problemstilling relatert til spesialiteten.
Godkjent arbeidskrav er gyldige til og med neste gang emnet kjøres.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Vurderingsform
Skriftlig 4 timers eksamen under tilsyn.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Gjennomføring av ny/utsatt eksamen:Ved ikke bestått (karakteren F) må studentene gå opp til ny eksamen (ny/utsatt prøve)
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler