Hopp til innhald

DLU1-NAT115 Naturfag 1a 1-7

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Faget skal gi faglig og fagdidaktisk grunnlag for å undervise naturfag på grunnskolens 1.-7. trinn. Utdanningen skal være knyttet til praksisfeltet, og gi studentene grunnlag for, på egen hånd og i samarbeid med andre, å utvikle sine kunnskaper og arbeidsmåter. Det legges vekt på forsknings-basert kunnskap om begynneropplæring og elevers faglige utvikling i naturfag. Utdanningen skal gi erfaring med varierte arbeidsformer og didaktisk refleksjon som forbereder til en lærerrolle som fremmer elevenes læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter; uttrykke seg muntlig og skriftlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy. Videre skal faget stimulere til undring, interesse for og positiv opplevelse av naturfaget. Grunnskolelæreren skal kunne ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer i planlegging av undervisning og bruke nære og lokale læringsarenaer på en slik måte at fagstoffet konkretiseres og støtter utviklingen av det naturfaglige språket. Læreren skal også kunne ivareta flerkulturelle perspektiver i naturfags-undervisningen og bidra til respekt for samers og andre urfolks tradisjonskunnskap om naturen og bruk av naturressursene.

Naturvitenskap og teknologiske nyvinninger har vært en grunnleggende forutsetning for utviklingen av vår sivilisasjon. Vi står i dag overfor utfordringer i samfunn og miljø der kunnskap i naturvitenskapsfagene vil være avgjørende både nasjonalt og globalt. Utdanning for bærekraftig utvikling krever at grunnskolelærere har kunnskaper om både lokale og globale miljø-utfordringer. De må kunne tilrettelegge for læring som fremmer elevenes naturglede og ansvars-følelse og som etter hvert utvikles til kunnskap og engasjement for miljøet. Faget skal vise at naturvitenskapelige og teknologiske vurderinger gjøres i forhold til etiske verdier og idealer. Faget skal legge grunnlag for å se naturvitenskapens verdensbilde som et kulturprodukt, der observasjoner, eksperimenter, drøftinger og teorier gradvis endrer vår erkjennelse.

Naturfag henter sine kunnskaper fra naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi. Grunnskolelæreren på 1.-7. trinn skal kunne planlegge og gjennomføre undervisningen som et helhetlig fag tilpasset alle elever.

Emnet omhandler relevante områder av naturfag for 1.-7. trinn. Det legges vekt på å utvikle kunnskaper om bærekraftig utvikling og kompetanse i å introdusere de yngste elevene i naturfaget. Det å kunne utvikle elevenes sansing, oppdagerglede, undring, naturglede og naturfagspråk, er en vesentlig del av denne kompetansen. Emnet skal gi grunnlag for å kunne bruke elevaktive læringsformer på ulike læringsarenaer. Emnet dekker ikke hele den faglige bredden i grunnskole-faget for 1.-7 trinn, men bredden kan oppnås ved å supplere med de neste 15 studiepoengene i naturfag.

Grunnleggende ferdigheter blir sterkt vektlagt i studiet. Studentene skal lese naturfaglige tekster i bøker og tidsskrift både på norsk og engelsk. Særlig i fysikkdelen blir de nødt til å foreta beregninger. De må presentere laboratorieaktiviteter muntlig for de andre studentene og skrive tekster til mappeoppdrag i naturvitenskapelig tradisjon. IKT blir brukt der dette er faglig relevant. Dette gjelder særlig målinger, registrering i databaser, simulering, animasjoner, dokumentasjon og publisering. Læringsplatformer som Fronter blir brukt til kommunikasjon og innlevering av oppgaver. Nettsider i naturfag blir viktige læringsressurser i faget samtidig som studentene blir opplært i kritisk bruk av informasjon på nettet.

Dette emnet består av tre hovedområder med ulik vekting.

Didaktiske elementer vil bli trukket inn i de ulike emnene der dette er naturlig og relevant, men på en slik måte at alle de didaktiske kunnskapene og ferdighetene vil bli dekket.

Biologisk mangfold: 4 stp

Humanbiologi: 5 stp

Vær og klima: 6 stp

 

Læringsutbytte

 

 

Studenten

  • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
  • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
  • har kunnskap om begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter i naturfag
  • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff

 

Studenten

  • har oversikt over navn og egenskaper til noen arter/grupper av planter og dyr
  • har kunnskap om karakteristiske trekk hos frøplanter, karsporeplanter og sopp
  • har kjennskap til naturlige og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper og økosystemer, og kan ta utgangspunkt i lokale eksempler

 

 

Studenten

  • har kunnskap om kroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel

følgende organsystem vektlegges: sansene, kretsløp, respirasjon, fordøyelse og ekskresjon

  • har kjennskap til sammenhenger mellom helse og livsstil

Studenten

  • har kunnskap om fysiske fenomener på makro- og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
  • har kjennskap til energibegrepet og kan knytte det til konkrete eksempler fra naturvitenskapene
  • har kunnskap om jordas årstids- og døgnvariasjoner, månefaser, sol- og måneformørkelse
  • har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
  • kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
  • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggene ferdigheter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
  • kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
  • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
  • kan designe og lage teknologiske produkter, og vurdere produkter og prosesser
  • kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
  • kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling og globale miljøutfordringer

 

 

 

Studenten

  • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kjenner krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen

 

Krav til forkunnskaper

 Ingen

Anbefalte forkunnskaper

 Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Det vil bli lagt vekt på varierte arbeidsformer. Uteaktiviteter, ekskursjoner, feltarbeid og arbeid på fagverksted (laboratorier) vil stå sentralt.

Mappearbeid vil bli brukt til enkelte tema og være en del av eksamen.

Noe av undervisningen kan bli organisert som seminarer og kollokvier.

Studenten skal bidra til problematisering av fagstoffet og selv delta i utforming av praktiske oppgaver og undersøkelser i natur. I tilknytning til dette vil analyse og refleksjon inngå som viktige element.

I studiet skal studenten være med på å problematisere didaktiske/metodiske tilnærminger til tema i skolen. Forskningsbasert undervisning vil danne grunnlag for studentenes arbeid med enkelte mappeoppdrag.

 

Obligatorisk læringsaktivitet

Deltagelse i ekskursjoner og feltarbeid. (Gjelder muntlig eksamen)

Deltagelse i verksted og laboratorieaktiviteter (Gjelder muntlig eksamen)

Studenter som ikke fyller kravene til deltagelse i praktisk undervisning må framstille seg til muntlig høring og vise at studiekrav og ferdigheter knyttet til den praktiske undervisning er innfridd.

 

Vurderingsform

 Muntlig eksamen m/ artskunnskap og mappe

Arbeidene som inngår i mappen skal først leveres til godkjenning til fastsatt frist. Studenten vil få tilbakemelding på arbeidene og mulighet til å forbedre kvaliteten. Alle arbeidene i mappen må være innlevert og godkjent for å kunne bestå mappeeksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator

Mer om hjelpemidler