Hopp til innhald

EVL-RGLF215 Regning som grunnleggende ferdighet, emne 2

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Gjennom studiet skal studenten få forståelse for regningens betydning som allmenndannende kompetanse og dets samspill med fagene i skolen. Studenten skal få forståelse av hva som menes med regning som grunnleggende ferdighet på de ulike fagenes egne premisser. Fagdidaktisk kunnskap om hvordan regning kan bidra til å øke elevenes samlede kompetanse vil bli vektlagt. Det vil også bli satt fokus på bruk av IKT som verktøy for regning.

Studenten skal oppnå forståelse for hvordan elever lærer regning, kunne vurdere elevenes tenkemåte og legge til rette for resonering og argumentering. Studenten skal kunne tilpasse opplæringen til elevene, og selv få kunnskap om matematikkfagets innhold og progresjon på ulike trinn i grunnskolen.

Studenten skal få kjennskap til Nasjonal kartlegging i regning og analyseverktøyet som hører til. Studiet vil gi opplæring i hvordan en kan initiere og delta i utviklingsarbeid knyttet til regning som grunnleggende ferdighet. Studenten skal kunne bidra inn i arbeidet med nasjonal karlegging i regning på skolen/i kommunen.

Studiet vektlegger utvikling, gjennomføring og refleksjon omkring egne opplegg.  Praksis vil spille en sentral rolle og det er nødvendig at studenten har tilknytning til grunnskolen slik at en kan prøve ut opplegg, få erfaring med nasjonal kartlegging og utviklingsarbeid.

Bruk av IKT er sentralt, og alle studenter må disponere datamaskin med kamera, mikrofon og nettilgang. Det vil bli gitt opplæring i bruken av disse verktøyene ved oppstart for dem som har behov for det.

Læringsutbytte

Studenten

  • har undervisningskunnskap om geometri og måling, statistikk og sannsynlighet, og funksjoner.
  • har kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i ulike skolefag.
  • har kunnskap om digitale verktøy som kan støtte regneopplæring.
  • har kunnskap om nasjonal kartlegging i regning og analyseverktøy som hører til.
  • har kunnskap om utviklingsarbeid og læring i praksisfellesskap.

 

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i ulike fag, på ulike trinn, med fokus på hvordan geometri og måling, statistikk og sannsynlighet, og funksjoner kan støtte elevenes utvikling i disse fagene. 
  • kan støtte og utfordre kolleger i arbeid med å implementere regning i skolefag.
  • kan bruke, analysere, diskutere og vurdere nasjonale prøver i regning.
  • kan bidra i skolens arbeid med nasjonal kartlegging i regning.

 

Studenten

  • har faglig og didaktisk kompetanse i å planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere regneundervisning for 1. - 10. trinn.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Nettbasert undervisning i form av forelesninger, diskusjoner, refleksjon og oppgaveløsning. Vi vil blant annet bruke Adobe Connect og læringsplattformen Fronter som verktøy

Obligatorisk læringsaktivitet

80 % deltakelse i nettmøter annenhver uke. I tillegg vil det blir deltakelse i diskusjonsforum i Fronter og innlevering av skriftlige arbeider. Studiekravene spesifiseres i semesterplanen.

Vurderingsform

Praktisk muntlig eksamen. Karakter A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler