FHA312 Kosthold og helse
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet har gjennom teori og praktiske leksjoner fokus på matvarenes innhold av næringsstoffer, anbefalinger og næringsstoffenes funksjon i kroppen. Etter avsluttet emne kan studenten beskrive sentrale trekk ved utviklingen i norsk kosthold, vise til sammenhenger mellom kosthold og helse, forklare næringsinnholdet i matvarer og funksjon til de ulike næringsstoffene, og se dette i sammenheng med kostholdsrelaterte sykdommer og tilstander. Studenten kan tilberede trygg og næringsriktig mat til ulike målgrupper ved å anvende teoretisk kunnskap i praksis. .
- Norsk ernæringspolitikk
- Utviklingen i norsk kosthold
- Norske anbefalinger og grunnlaget for anbefalinger for inntak av de ulike næringsstoffene
- Funksjon, omsetning, behov og utnyttelse av makro- og mikronæringsstoff
- Fordøyelse og energiomsetning
- Utvalgte kostholdsrelaterte sykdommer
- Trygg mat, hygiene og smittestoff,
- Kosttilskudd, tilsetningsstoffer og genmodifisering
- Dietter
- Pseudovitenskap
- Kostholdsinformasjon
- Globale kostholdsutfordringer
- Kostplanlegging og praktisk matlaging
- Ernæringsforskning
- Kostholdsundersøkelser
- Praktiske kjøkkenleksjoner
Læringsutbytte
Studenten skal ved avsluttet emne kunne
- Redegjøre for bakgrunn og innhold i norsk ernæringspolitikk samt kjenne til de nasjonale kostanbefalingene
- Redegjøre for matvarevaregruppene
- Redegjøre for, og vurdere matvarers innhold av næringsstoffer
- Redegjøre for funksjon, omsetning, behov og utnyttelse av makro- og mikronæringsstoff
- Redegjøre for kostholdsrelaterte sykdommer og tilstander
- Redegjøre for sentrale begreper innen epidemiologi
- Ha fagdidaktisk kunnskap knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av praktisk kostholdsarbeid for ulike grupper i befolkningen
Studenten skal ved avsluttet emne kunne
- Registrere, beregne og vurdere næringsinnholdet i ulike retter og måltid
- Formidle helse- og kostholdsinformasjon
- Popularisere og omforme vitenskap til praktiske råd om kosthold
- Gi god muntlig, og skriftlig, fremstilling av faglige tema og kunne diskutere faglige problemstillinger
- Kritisk vurdere kostholdsinformasjon og annen helseinformasjon
- Kritisk lese vitenskapelige artikler og rapporter og vurdere holdbarheten i konklusjonene
- Søke elektronisk etter relevante faglige/vitenskapelige artikler samt kunne bruke referanser og kildehenvisninger på en enhetlig og korrekt måte
- Tilberede trygg mat som tilpasset ulike målgruppers behov og/eller kostholdsutfordringer
Studenten skal ved avsluttet emne kunne
- Beskrive hovedtrekk ved utviklingen i norsk kosthold etter 1990
- Vise til sammenhenger mellom kosthold og helse
- Forklare næringsinnholdet i matvarer
- Forklare funksjon, fordøyelse og omsetningen til de ulike næringsstoffene
- Kunne bruke mat og måltid for å bygge relasjoner, mestring og som sosial arena
Undervisnings- og læringsformer
Studenten forplikter seg til å delta i studentaktiv undervisning, med de rettigheter og forpliktelser det innebærer.
Sentrale arbeidsformer i emnet er forelesninger, plenums- og gruppediskusjoner, individuelt arbeid og gruppearbeid, praktisk utprøving i kjøkkenet, ekskursjon til virksomheter av faglig relevans.
I arbeidet med pensumstoffet vil studentene legge fram presentasjoner for medstudenter om relevante tema og innlede til diskusjon i gruppene.
Materialpenger på kr 400,- per student betales ved semesterstart. Det forutsettes at studentene selv dekker kostnadene ved ekskursjoner/forflyttet undervisning.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Deltakelse i minst 80 % av praktiske leksjoner, ekskursjoner og framlegginger av studentoppgaver.
- Studentene skal individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter drive digital formidling av kostholdsinformasjon og annen helseinformasjon, og synlighet av eget fag i selvvalgt digital plattform.
- Studentene skal i grupper forbedre en matrett basert på en problemstilling relevant for gitt målgruppe slik at den i større grad samsvarer med norsk ernæringspolitikk. Studentene skal anvende teoretisk kunnskap i en praktisk oppgave da matretten også skal lages og presenteres på kjøkkenet for medstudenter.
- Studentene skal i grupper på 2 presentere muntlig et selvvalgt faglig tema knyttet til utdelt matvare.
Nærmere krav til oppgavene gis av faglærer
I forbindelse med kjøkkenøktene skal det individuelt leveres inn en skriftlig rapport på inntil 1000 ord. Rapporten leveres inn etter hver økt, som er et krav for å delta på neste økt. Alle rapportene må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten får gå opp til eksamen.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i tre semestre etter godkjenning.
Vurderingsform
Muntlig eksamen, 30 minutter.
Tid og sted for eksamen vil bli opplyst på emnets sider på Itslearning.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.