FM1-AVM2-10 Anvendt musikk 2
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet skal fremme studentens kompetanse i å utvikle didaktiske opplegg og formidlingsprosjekter i skoler og opplæringsarenaer. Det blir tatt utgangspunkt i studentens musikalske ressurser for å planlegge, gjennomføre og evaluere egen utøvende virksomhet og undervisning. Det vil være fokus på musikalske og didaktiske praksiser. Sammenhengen mellom utøving, musikalsk samhandling, arrangering/komponering og didaktikk står sentralt.
Viktige tema i emnet er:
- didaktisk refleksjon og analyse
- musikkhistorie
- arrangering/komponering
- notasjons- og skrivekunnskap
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har:
- kunnskap om individuell tilpassing og differensiering i musisering
- kunnskap om gruppeprosesser og gruppeledelse
- kunnskap om musikkhistoriske perspektiver
- kunnskap om utvalgte arrangerings- og komponeringsteknikker
Ferdigheter:
Kandidaten kan:
- motivere, legge til rette for og tilpasse musisering på ulike arenaer i praksisfeltet
- analysere didaktiske prosesser i musisering med fokus på gruppeprosesser og individuelle tilpasninger.
- reflektere over egen faglig utøving og undervisning, og justere denne under veiledning
- Formidle egne musikalske og didaktiske arrangement/komposisjoner skriftlig og muntlig
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- viser faglig sammenheng mellom skapende og utøvende virksomhet i møte med ulike elever
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere musikkundervisningsaktiviteter
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
FM1-AVM1-10
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom praktisk skapende arbeid, forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer og veiledning. Undervisning vil foregå i grupper der det er hensiktsmessig.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver, både skriftlig og muntlig.
- Obligatorisk frammøte i praktiske disipliner.
Vurderingsform
Mappeeksamen
Hjelpemidler ved eksamen
-
Mer om hjelpemidler