GB4EN2213 Engelsk språk med fagdidaktikk 2
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Studenter i engelsk skal gjøre seg kjent med innholdet i denne emneplanen.
Engelsk 2 består av følgende to emner, hvert på 15 studiepoeng (sp):
- Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk 2
- Engelsk språk med fagdidaktikk 2
Engelsk språk med fagdidaktikk 2 går i vårsemesteret. Emnet tilbys tredje og fjerde studieår.
Emneplanen for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og inngår i en fireårig lærerutdanning. Denne utdanningen kan være en del av en femårig lærerutdanning med master ved Høgskulen på Vestlandet.
Engelsk språk med fagdidaktikk gir en innføring i språkopplæring og fagdidaktikk med tanke på arbeid i grunnskolen. Dette omfatter kunnskap om hvordan språket er bygd opp og utvikling av egen språkferdighet.
I deler av fagdidaktikken deles studentgruppen inn etter hvilke trinn (1-7 eller 5-10) de skal undervise i. Emnet gir innsikt i ulike læringsaktiviteter og arbeidsmåter i klasserommet.
Læringsutbytte
Studenten
- har inngående kunnskap om nyanser og variasjoner i lydsystemet i engelsk, herunder intonasjon, geografiske varianter av muntlig engelsk, diskursanalyse og sosiolingvistiske perspektiver
- har inngående kunnskap om språkets grammatiske struktur og hvordan ordtilfanget kan videreutvikles
- har god innsikt i ulike tilnærminger og metoder knyttet til språkemner i engelskundervisningen
- har inngående kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på, samt hvordan man kan anvende og utvikle aktiviteter
- har god innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egenlæring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
Studenten
- kan snakke engelsk sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner med presisjon, flyt og sammenheng
- kan skrive engelsk sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner med presisjon, flyt og sammenheng
- kan bruke og forklare grunnleggende grammatiske begreper, og kan velge ut og tilrettelegge språkoppgaver for arbeid med barn og ungdom
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
- kan legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
- kan legge til rette for elevenes selvstendige språklæring og egenvurdering
- kan vurdere kritisk egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen
Studenten
- har høy kompetanse i engelsk
- kan reflektere over egen læring og praksis i engelsk i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kan vedlikeholde og utvikle egen engelskkompetanse
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsmåter vil være oversiktsforelesninger i kombinasjon med drøfting av stoffet, gruppearbeid (både i par og større grupper), individuelt arbeid, demonstrasjoner, språklabøvinger og framføringer. Studentene vil få erfaring med arbeidsmåter som kan brukes i grunnskolen for språkopplæring og arbeid med et fremmespråk, blant annet gjennom bruk av informasjonsteknologi, og vil få innføring i skriveteknikker på engelsk. Det forventes at studentene deltar i diskusjoner på kollokviemøter og på Itslearning som en utvidelse av læringssituasjonen, i tillegg til det som foregår i klassen.
All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Det er i prinsippet obligatorisk studiedeltakelse ved all undervisning. Det er en forutsetning at studentene er til stede, og tar ansvar for og aktivt del i læringsarbeidet i klassen. Studenter som har et fravær i et emne på mer enn 20 % vil normalt ikke få godkjent emnet. I helt spesielle tilfeller kan engelskseksjonen, etter skriftlig søknad, gi unntak fra regelen om 80 % studiedeltakelse for enkeltstudenter. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.
Ikke alle deler av pensumet vil bli gjennomgått. Deler av pensumet i de enkelte emnene må derfor leses som selvstudium.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Tre oppgaver i engelske språkemner
Studentene skriver en midtveisevaluering på 1-2 sider (skriftstørrelse 11 og linjeavstand 1.5). Evalueringen skal inneholde noe om 1) egeninnsats og egen læring, 2) læringsmiljøet og 3) profesjonsorientering i studiet. Faglærer oppgir frist for innlevering på Itslearning. Studentene oppfordres til å skrive en egen logg som grunnlag for midtveisevalueringen. Midtveisevalueringen er grunnlag for diskusjon i klassen og i fagutvalgene.
Obligatoriske arbeidskrav må være bestått før oppmelding til eksamen. Studenter som ikke består arbeidskravene, kan få ett nytt forsøk underveis i studieåret. De kan også få et tredje forsøk, men det kan først skje når vurderingselementet skal innleveres i neste studieår.
Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen, 6 timer.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Mer om hjelpemidler