Hopp til innhald

GB4EN2213 Engelsk språk med fagdidaktikk 2

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Studenter i engelsk skal gjøre seg kjent med innholdet i denne emneplanen.

Engelsk 2 består av følgende to emner, hvert på 15 studiepoeng (sp):

  • Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk 2
  • Engelsk språk med fagdidaktikk 2

Engelsk språk med fagdidaktikk 2 går i vårsemesteret. Emnet tilbys tredje og fjerde studieår.

Emneplanen for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og inngår i en fireårig lærerutdanning. Denne utdanningen kan være en del av en femårig lærerutdanning med master ved Høgskulen på Vestlandet.

Engelsk språk med fagdidaktikk gir en innføring i språkopplæring og fagdidaktikk med tanke på arbeid i grunnskolen. Dette omfatter kunnskap om hvordan språket er bygd opp og utvikling av egen språkferdighet.

I deler av fagdidaktikken deles studentgruppen inn etter hvilke trinn (1-7 eller 5-10) de skal undervise i. Emnet gir innsikt i ulike læringsaktiviteter og arbeidsmåter i klasserommet.

Læringsutbytte

Studenten

  • har inngående kunnskap om nyanser og variasjoner i lydsystemet i engelsk, herunder intonasjon, geografiske varianter av muntlig engelsk, diskursanalyse og sosiolingvistiske perspektiver
  • har inngående kunnskap om språkets grammatiske struktur og hvordan ordtilfanget kan videreutvikles
  • har god innsikt i ulike tilnærminger og metoder knyttet til språkemner i engelskundervisningen
  • har inngående kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på, samt hvordan man kan anvende og utvikle aktiviteter
  • har god innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egenlæring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv

Studenten

  • kan snakke engelsk sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner med presisjon, flyt og sammenheng
  • kan skrive engelsk sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner med presisjon, flyt og sammenheng
  • kan bruke og forklare grunnleggende grammatiske begreper, og kan velge ut og tilrettelegge språkoppgaver for arbeid med barn og ungdom
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
  • kan legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
  • kan legge til rette for elevenes selvstendige språklæring og egenvurdering
  • kan vurdere kritisk egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen

Studenten

  • har høy kompetanse i engelsk
  • kan reflektere over egen læring og praksis i engelsk i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
  • kan vedlikeholde og utvikle egen engelskkompetanse

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsmåter vil være oversiktsforelesninger i kombinasjon med drøfting av stoffet, gruppearbeid (både i par og større grupper), individuelt arbeid, demonstrasjoner, språklabøvinger og framføringer. Studentene vil få erfaring med arbeidsmåter som kan brukes i grunnskolen for språkopplæring og arbeid med et fremmespråk, blant annet gjennom bruk av informasjonsteknologi, og vil få innføring i skriveteknikker på engelsk. Det forventes at studentene deltar i diskusjoner på kollokviemøter og på Itslearning som en utvidelse av læringssituasjonen, i tillegg til det som foregår i klassen.

All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Det er i prinsippet obligatorisk studiedeltakelse ved all undervisning. Det er en forutsetning at studentene er til stede, og tar ansvar for og aktivt del i læringsarbeidet i klassen. Studenter som har et fravær i et emne på mer enn 20 % vil normalt ikke få godkjent emnet. I helt spesielle tilfeller kan engelskseksjonen, etter skriftlig søknad, gi unntak fra regelen om 80 % studiedeltakelse for enkeltstudenter. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.

Ikke alle deler av pensumet vil bli gjennomgått. Deler av pensumet i de enkelte emnene må derfor leses som selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Tre oppgaver i engelske språkemner

Studentene skriver en midtveisevaluering på 1-2 sider (skriftstørrelse 11 og linjeavstand 1.5). Evalueringen skal inneholde noe om 1) egeninnsats og egen læring, 2) læringsmiljøet og 3) profesjonsorientering i studiet. Faglærer oppgir frist for innlevering på Itslearning. Studentene oppfordres til å skrive en egen logg som grunnlag for midtveisevalueringen. Midtveisevalueringen er grunnlag for diskusjon i klassen og i fagutvalgene.

Obligatoriske arbeidskrav må være bestått før oppmelding til eksamen. Studenter som ikke består arbeidskravene, kan få ett nytt forsøk underveis i studieåret. De kan også få et tredje forsøk, men det kan først skje når vurderingselementet skal innleveres i neste studieår.

Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen, 6 timer.

Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Mer om hjelpemidler