GB4KR1113 Fagdidaktikk, kroppsøvingslærerrollen og læreplanen
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Kroppsøving 1, 30 sp. har to emner på hver 15 sp. Disse er:
- Emne 1: Fagdidaktikk, kroppsøvingslærerrollen og læreplanen. 15 sp
- Emne 2: Kroppen i bevegelse, 15 sp.
Emne 1 går parallelt med emne 2 i høstsemesteret, fjerde studieår.
Fagplanen for Kroppsøving 1 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen. Faget kroppsøving for 1.-7. trinn i lærerutdanningen skal kvalifisere for undervisning i kroppsøving i de første sju trinnene i grunnskolen. Undervisningen i faget skal være forskningsbasert og profesjonsorientert. Den tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og skal være knyttet til praksisfeltet. Kroppsøving skal gi studentene solid pedagogisk og fagdidaktisk kompetanse til å arbeide ut fra gjeldende læreplan, men også til å utvikle faget i framtida og på et bredere grunnlag ivareta de kroppslige dimensjonene ved det å være menneske. Studentene skal tilegne seg kunnskaper om og erfaring med ulike bevegelsesmiljø og bevegelses-kulturer. Faget skal gi studentene grunnlag for å utvikle sin lærerkompetanse individuelt og i samarbeid med andre og for å fremme fysisk aktivitet og bevegelsesglede. Det skal styrke studentenes allmenndanning og profesjonsidentitet i respekt for ulike kulturer og verdier.
Emne 1 av Kroppsøving 1 er en innføring i det å være lærer i kroppsøving i de første sju trinnene i grunnskolen. Det legges vekt på kroppsøving som en del av begynneropplæringen med særlig ansvar for allsidig kroppslig utvikling, opplevelse og læring. Kroppsøving i ulike bevegelsesmiljø, tilrettelegging for lek og begynneropplæring i idrett, svømming, dans og friluftsliv står sentralt. Fagdidaktikken i emnet bygger på en eksemplarisk og praktisk tilnærming. Studentene får både prøve seg selv i ulike bevegelsesaktiviteter og i varierte arbeidsmåter som er egnet til å fremme kroppslig utvikling, læring, kreativitet og bevegelsesglede for alle elevene. Samarbeid med praksis om å møte eleven og elevgrupper i kroppsøving er av vesentlig betydning for å nå målsetningene i emnet.
Det vil fremgå av semesterplanen hvordan de teoretiske og praktiske emner blir organisert. Innholdet i emne 2 går parallelt med dette innholdet. Innholdet er relevant for emne 2 og studentene oppfordres til å reflektere over sammenhengene mellom emnene.
Teoretiske emner:
- Fagdidaktikk med vekt på planverket, lærerrollen og undervisning.
- Livreddende førstehjelp og idrettsskader
- Lekteori
- Fysisk aktivitet og folkehelse i et flerkulturelt perspektiv
Praktiske emner:
- Lek med vekt på, samhandling og fair play
- Dans (sangleker, folkedans, kreativ dans, lage enkle danser og danser fra ulike kulturer)
- Friluftsliv i nærmiljøet med overnatting ute (telt) og dagsekskursjoner.
- Generell førstehjelp, HLR og livredningsprøven
- Uteskole
- Orientering
- Lagidretter (fokus på didaktiske utfordringer)
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
- ha kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart, og hvordan kroppsøving bidrar til elevens allmenndanning
- ha kunnskap om hvordan kroppsøving kan bidra til utvikling av de grunnleggende ferdighetene; å kunne lese, å kunne skrive, å kunne regne, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter i begynneropplæringen, og hvordan det ut fra fagets egenart er naturlig å inkludere disse
- ha faglig og fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving for elever på trinn 1-7
- ha kunnskap om aktivitet i ulike bevegelsesmiljø, idrettsaktiviteter og friluftsliv
- ha forståelse for kroppen som symbol i dagens samfunn med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barnekultur
Etter fullført emne skal studenten
- kunne planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske krav
- kunne legge til rette for og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i ulike bevegelsesmiljø, idrettsaktiviteter og friluftsliv
- kunne identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike bevegelsesmiljø, idrettsaktiviteter og friluftsliv
- kunne utføre livreddende førstehjelp
Etter fullført emne skal studenten
- kunne vurdere analytisk og kritisk hvordan kroppsøving sammen med andre skolefag bidrar til elevenes allmenndanning
- kunne ta ansvar for kontinuerlig utvikling av egen lærerprofesjonalitet
- kunne bidra til skoleutvikling i praksisfeltet med utgangspunkt i kroppsøving
- kunne kommunisere med elever, foresatte og kolleger om problemstillinger knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
- kunne forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Krav til forkunnskaper
Det er ingen spesielle krav om ferdigheter, men det er likevel en fordel å være i normalt god fysisk form ved studiestart. Den praktiske obligatoriske undervisningen vil foregå til alle årstider i ulike miljøer, ute, inne og i vann.
Undervisnings- og læringsformer
Det legges opp til både praktisk og teoretisk undervisning og arbeidsformer som sees integrert. Sentrale arbeidsformer er: forelesninger, undervisning i praktiske emner, studentframlegg, diskusjoner, arbeid i grupper og individuelt, muntlig og skriftlig presentasjon, selvstudium, skriftlige innleveringsoppgaver, veiledning og vurdering individuelt og i grupper. Det vil bli benyttet ulike læringsarenaer både inne og ute. Noe av undervisningen vil være forflyttet til ulike arenaer i nærmiljøet som kan innebære reiseutgifter. Annen undervisning som er obligatorisk vil framgå av semesterplanen.
På høsten vil det gjennomføres en friluftstur som innebærer en overnatting i telt og studenten må selv dekke reise og oppholdsutgifter. Det kan søkes om kompensatorisk arbeidskrav. Materialpenger på kr. 200,- gjelder for både emne 1 og 2 (kr. 100,- pr 15 sp). Dette må betales ved semesterstart. Studenten må selv dekke kostnader til treningstøy og sko for undervisning både ute og inne.
Deler av pensum vil bli gjennomgått i undervisningen og deler av pensum må studenten selv tilegne seg. Arbeidet med å tilegne seg forventet læringsutbytte må derfor i høy grad skje gjennom egen utprøving og selvstudium og i samarbeid med andre studenter. Det oppfordres til at studentene etablerer og arbeider aktivt i kollokviegrupper. Itslearning er høgskolens studiestøttesystem. Det er et krav at studentene deltar i den aktiviteten som er lagt til denne læringsplattformen.
Praksis er en integrert del av lærerstudiet og inngår i alle fagene. Studiet legger opp til helhet og sammenheng mellom teori- og praksisstudier i nært samspill med partnerskolene. Praksis er læringsarena på linje med høgskolen. Studentene skal derfor - enkeltvis eller i grupper - planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg i faget i skolen. Slike opplegg skal forberedes faglig og didaktisk, gjennomføres og bearbeides i samarbeid med praksislærere ved våre partnerskoler og høgskolens lærere. Arbeidsoppgaver for studenten i forbindelse med praksisopplæringen er å lage planleggingsdokumenter, svare på praksisoppgaver, føre praksislogg, skrive refleksjonsnotat og gjennomføre selvevaluering. Se ellers felles plan for praksis som gjelder grunnskolelærerutdanningen ved HVL.
Praksis i grunnskolen er lagt til vårhalvåret for de som går kroppsøving 1 og 2. Hvis studenten bare tar Kroppsøving 1, emne 1 og 2, vil studenten få praksis i høstsemesteret.
Obligatorisk læringsaktivitet
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjent arbeidskrav, bestått forprøver og ha fullført og bestått praksis. Alle arbeidskravene har en gyldighet på 4 år.
- For all undervisning er det obligatorisk aktiv studiedeltakelse i minst 80%. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter og følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.
- Delta aktivt på en overnattingstur innen temaet friluftsliv med 1 overnatting.
- Individuell oppgave: Studenten skal levere en skriftlig oppgave hvor temaet er knyttet til de fem grunnleggende ferdighetene i kroppsøvingsfaget.
- Gruppeoppgave: Studenten skal gruppevis planlegge, gjennomføre og vurdere en kroppsøvingstime for et gitt klassetrinn (1-7). Skriftlig dokument og praktisk gjennomføring med medstudenter. Alle studenter møter og bidrar aktivt med respons i løpet av og i etterkant av de ulike gruppeframleggene.
Det vil, som vedlegg til semesterplanen, gis detaljerte retningslinjer og maler for gjennomføring av forprøver og arbeidskrav.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen i form av praktisk-teoretisk eksamen innen en aktivitet/idrett, 45 minutter.
Eksamen er todelt og består av:
- Gjennomføring av en praktisk undervisningsøkt. Medstudenter stiller som "elever" i den praktiske gjennomføringen.
- Muntlig eksamen hvor studenten kan få spørsmål både fra den praktiske delen og fra emnets pensum..
Detaljerte retningslinjer framgår av eget skriv som legges ut i forkant av eksamensperioden.
Tid og sted for eksamen vil bli opplyst på emnets sider på Itslearning.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått. Det gis en samlet karakter i emnet.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Mer om hjelpemidler