GB4KR1213 Kroppen i bevegelse
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Kroppsøving 1, 30 sp. består av to emner på hver 15 sp. Disse er:
- Emne 1: Fagdidaktikk, kroppsøvingslærerrollen og læreplanen, 15 sp.
- Emne 2: Kroppen i bevegelse, 15 sp.
Emne 2 går parallelt med emne 1, høst fjerde studieår.
Fagplanen for Kroppsøving 1 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen. Faget kroppsøving for 1.-7. trinn i lærerutdanningen skal kvalifisere for undervisning i kroppsøving i de første sju trinnene i grunnskolen. Undervisningen i faget skal være forskningsbasert og profesjonsorientert. Den tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og skal være knyttet til praksisfeltet. Kroppsøving skal gi studentene solid pedagogisk og fagdidaktisk kompetanse til å arbeide ut fra gjeldende læreplan, men også til å utvikle faget i framtida og på et bredere grunnlag ivareta de kroppslige dimensjonene ved det å være menneske. Studentene skal tilegne seg kunnskaper om og erfaring med ulike bevegelsesmiljø og bevegelses-kulturer. Faget skal gi studentene grunnlag for å utvikle sin lærerkompetanse individuelt og i samarbeid med andre og for å fremme fysisk aktivitet og bevegelsesglede. Det skal styrke studentenes allmenndanning og profesjonsidentitet i respekt for ulike kulturer og verdier.
Emnet 2 av Kroppsøving 1 fokuserer på barns motoriske utvikling, vekst og motorisk læring. Dette emnet ser på Emnet bygger på en nær kobling mellom teori og praktisk undervisning i variert bevegelsesmiljø. Motorisk læringsteori og treningslære eksemplifiseres i de praktiske emnene knyttet til kroppsøving 1, emne 2.
Det vil fremgå av semesterplanen hvordan de teoretiske og praktiske emnene blir organisert. Innholdet i emne 1 går parallelt med dette innholdet. Innholdet er likevel relevant for emne 1 og studentene oppfordres til å reflektere over sammenhengene.
Teoretiske emner:
- Motorisk læring og vurdering av motorisk kompetanse
- Motorisk og fysisk utvikling
- Grunnleggende treningslære for barn og unge
- Funksjonell anatomi
Praktiske emner:
- Lek med vekt på utvikling av motoriske og fysiske egenskaper
- Bruke grunnleggende bevegelsesmønster og teknikker i et utvalg individuelle idretter, samt i alternative bevegelsesaktiviteter.
- Svømming (begynnende innlæring med overgang lek-svømming-dykking og ulike svømmeteknikker)
- Turn (begynnende opplæring)
- Friidrett (begynnende opplæring)
- Skøyter (begynnende opplæring)
- Lagidretter (Fokus på begynneropplæring og motorisk læring)
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
- ha kunnskap om aktivitet i ulike bevegelsesmiljø, idrettsaktiviteter og friluftsliv ha kunnskap om eleven med utgangspunkt i teorier om fysisk og motorisk utvikling. ha kunnskap om fysisk aktivitet og kroppsøving i et folkehelseperspektiv
- ha kunnskap om motorisk læring og betydningen av dette i barns utvikling
- ha kunnskap om hvordan trening påvirker kroppen og hvordan tilrettelegge for trening for barn og unge
Etter fullført emne skal studenten
- kunne vurdere elevenes bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring, læringsfremmende tilbakemelding og vurdering i kroppsøving
- kunne identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike bevegelsesmiljø, idrettsaktiviteter og friluftsliv
Etter fullført emne skal studenten
- kunne forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
- kunne kommunisere med elever, foresatte og kolleger om problemstillinger knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
Krav til forkunnskaper
Det er ingen spesielle krav om ferdigheter, men det er likevel en fordel å være i normalt god fysisk form ved studiestart. Den praktiske obligatoriske undervisningen vil foregå til alle årstider i ulike miljøer, ute, inne og i vann.
Undervisnings- og læringsformer
Det legges opp til både praktisk og teoretisk undervisning og arbeidsformer som sees integrert. Sentrale arbeidsformer er: forelesninger, undervisning i praktiske emner, studentframlegg, diskusjoner, arbeid i grupper og individuelt, muntlig og skriftlig presentasjon, selvstudium, skriftlige innleveringsoppgaver, veiledning og vurdering individuelt og i grupper. Det vil bli benyttet ulike læringsarenaer både inne og ute. Noe av undervisningen vil være forflyttet til ulike arenaer i nærmiljøet som kan innebære reiseutgifter. Annen undervisning som er obligatorisk vil fremgå av semesterplanen.
Materialpenger på kr. 200,- gjelder for både emne 1 og 2 (kr. 100,- pr 15 sp). Dette må betales ved semesterstart. Studenten må selv dekke kostnader til treningstøy og sko for undervisning både ute og inne.
Deler av pensum vil bli gjennomgått i undervisningen og deler av pensum må studenten selv tilegne seg. Arbeidet med å tilegne seg forventet læringsutbytte må derfor i høy grad skje gjennom egen utprøving og selvstudium og i samarbeid med andre studenter. Det oppfordres til at studentene etablerer og arbeider aktivt i kollokviegrupper. Itslearning er høgskolens studiestøttesystem. Det er et krav at studentene deltar i den aktiviteten som er lagt til denne læringsplattformen.
Praksis er en integrert del av lærerstudiet og inngår i alle fagene. Studiet legger opp til helhet og sammenheng mellom teori- og praksisstudier i nært samspill med partnerskolene. Praksis er læringsarena på linje med høgskolen. Studentene skal derfor - enkeltvis eller i grupper - planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg i faget i skolen. Slike opplegg skal forberedes faglig og didaktisk, gjennomføres og bearbeides i samarbeid med praksislærere ved våre partnerskoler og høgskolens lærere. Arbeidsoppgaver for studenten i forbindelse med praksisopplæringen er å lage planleggingsdokumenter, svare på praksisoppgaver, føre praksislogg, skrive refleksjonsnotat og gjennomføre selvevaluering. Se ellers felles plan for praksis som gjelder grunnskolelærerutdanningen ved HVL.
Praksis i grunnskolen er lagt til i vårhalvåret for de som går kroppsøving 1 og 2. Hvis studenten bare tar Kroppsøving 1, emne 1 og 2, vil studenten få praksis i høstsemesteret.
Obligatorisk læringsaktivitet
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjent arbeidskrav og ha fullført og bestått praksis. Alle arbeidskravene har en gyldighet på 4 år.
- For all undervisning er det obligatorisk aktiv studiedeltakelse i minst 80%. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.
- Gruppeoppgave: Observasjon av motoriske ferdigheter/bevegelser og koordinasjon i grupper av medstudenter. Studenten skal sammen med gruppen planlegge, gjennomføre og vurdere en praktisk økt. Resultatet skal presenteres for samlet klasse blant annet ved hjelp av digitale verktøy. Det legges opp til kommunikasjon og muntlige vurderinger under presentasjonen.
- Muntlig framlegg, forberedt i gruppe, med utgangspunkt i vitenskapelig artikkel (elektronisk) vedrørende enten kroppsøving, fysisk aktivitet, helse og/eller trening.
Det vil, som vedlegg til semesterplan, gis detaljerte retningslinjer og maler for gjennomføring av forprøver og arbeidskrav.
Vurderingsform
Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer, i de teoretiske emnene.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Mer om hjelpemidler