GB4SF1113 Menneske, samfunn og ressurser
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Samfunnsfag 1 omfatter like deler historie, geografi og samfunnskunnskap. I historie står konflikter og samfunnsendring fra antikken frem til i dag sentralt, i tillegg til historiebruk og fortidsforståelse hos barn og ungdom. I geografi vektlegges samspillet mellom natur og samfunn og globale geografiske hovedtrekk. I samfunnskunnskap legges det vekt på sosiale, politiske, økonomiske og kulturelle samfunnsforhold.
Samfunnsfag 1 går over to semestre, emne 1 - 15 sp om høsten, og emne 2 - 15 sp om våren.
I historie fokuseres det på utviklingen i Norge og verden fra antikken til ca. 1800. I geografi fokuseres det på naturgeografiske tema, samt miljø- og ressurs- spørsmål. I samfunnskunnskap legges det vekt på sosiale og kulturelle samfunnsforhold. Studiet settes inn i et fagdidaktisk perspektiv og skal forberede studenten til yrkesrollen som samfunnsfaglærer.
Temaer i Emne 1:
- Samfunnsfagene som vitenskapsfag og skolefag
- Samfunnsvitenskapelige perspektiv og metoder
- Sosialisering, samliv og oppvekstkår
- Norge som flerkulturelt samfunn, samene og andre urfolk
- Tidlige elvekulturer og antikken
- Norge fra vikingtiden til dansketiden
- Europa og verden til ca. 1800
- Opplysningstiden og den franske revolusjon
- Den industrielle revolusjon
- Norges landformer
- Globale værsystemer, klima og klimaendringer
- Arealbruk og ressurser
- Kart og kartbruk
- Fagdidaktisk tilnærming til ulike samfunnsfaglige temaer
- Digitale verktøy i samfunnsfag
Læringsutbytte
Studenten
- har kunnskap om sosialisering og identitetsutvikling i barne- og ungdomsårene
- har kunnskap om ulike sosiale fellesskap, samfunn og kulturer
- har kunnskap om klima, miljø, ressurser og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om Norges landformer
- har kunnskap om den historiske utviklingen i Norge og verden fra antikken til ca. 1800
- har kjennskap til historiske kilder og bruken av disse
- har kjennskap til samfunnsfaglige teorier og metoder
- har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og samfunnsfagdidaktikk
- kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 1.-7. trinn
Studenten
- kan arbeide selvstendig og analysere faglige spørsmål og problemstillinger ut fra fagkunnskap og teorigrunnlag
- kan beskrive og analysere livsformer og levekår i ulike deler av verden
- kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder, og forholde seg kritisk til digitale medier
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til læreplan og egen undervisning
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i utviklingen av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, med vekt på menneskerettigheter
Studenten
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
- har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
Undervisnings- og læringsformer
Det legges vekt på å bruke ulike arbeidsmåter som blir benyttet i grunnskolen: forelesninger, oppgaveskriving, gruppearbeid, ekskursjoner, undersøkelser og ulike former for individuelt arbeid. IKT spiller en viktig rolle og studiestøttesystemet Itslearning benyttes. Det forventes at studentene skal arbeide i kollokvier.
Obligatorisk læringsaktivitet
En gruppebasert oppgave på maksimum 10 sider, linjeavstand 1,5, pkt. 12. Arbeidskravet vurderes som godkjent / ikke godkjent. Studenter som ikke består et arbeidskrav vil få ett nytt forsøk. Retningslinjer for arbeidskravet vil blir levert ut ved oppstart.
Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen, 30 minutter.
Muntlig eksamen tar utgangspunkt i pensum og arbeidskrav.
Tid og sted for eksamen vil bli opplyst på emnets sider på Itslearning.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.