GB4SF1213 Fremveksten av det moderne samfunn
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
I historie fokuseres det på utviklingen i Norge og verden etter 1800. I geografi fokuseres det på demografiske prosesser, kulturelle og sosiale forhold. I samfunnskunnskap legges det vekt på økonomi, politikk og menneskerettigheter, nasjonalt og internasjonalt. Studiet settes inn i et fagdidaktisk perspektiv og skal forberede studenten til yrkesrollen som samfunnsfaglærer.
Samfunnsfag 1 går over hele fjerde studieår, hvor emne 1, 15 sp. undervises om høsten, og emne 2, 15 sp. undervises om våren.
Temaer i Emne 2:
- Økonomi og arbeidsliv
- Ulikhet, likestilling og makt
- Politiske prosesser, system og undervisning i demokrati
- Massemedier og påvirkning
- Barn og unges menneskerettigheter
- Norge fra 1814 til 2. verdenskrig
- Nasjonalisme og imperialisme
- Den russiske revolusjon og kommunisme
- Nazismen og Holocaust
- Etterkrigstid og kald krig
- Demografi og demografiske endringsprosesser
- Matproduksjon og jordbruk i endring
- Økonomiske og sosiale globaliseringsprosesser
- Kulturgeografi
- Fagdidaktisk tilnærming til ulike samfunnsfaglige temaer
- Digitale verktøy i samfunnsfag
Læringsutbytte
Studenten
- har kunnskap om nasjonal og internasjonal politikk, rettsvesen, økonomi og arbeidsliv
- har kunnskap om barns og unges rettigheter, demokrati, politisk og økonomisk deltagelse
- har kunnskap om demografi, det kulturelle og sosiale landskapet
- har kunnskap om landbruk, matproduksjon og ressurser i en global verden
- har kunnskap om den historiske utviklingen i Norge og verden etter 1800
- har kjennskap til historiske kilder og bruken av disse
- har kjennskap til samfunnsfaglige teorier og metoder
- har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og samfunnsfagdidaktikk
- kjenner til undervisningspraksis og ¿utfordringer i samfunnsfag på 1.-7. trinn
Studenten
- kan arbeide selvstendig og analysere faglige spørsmål og problemstillinger ut fra fakta og teorigrunnlag
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til læreplan og egen undervisning
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i utviklingen av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid
Studenten
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
- har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
Undervisnings- og læringsformer
Det legges vekt på å bruke ulke arbeidsmåter som blir benyttet i grunnskolen: forelesninger, oppgaveskriving, gruppearbeid, ekskursjoner, undersøkelser og ulike former for individuelt arbeid. IKT spiller en viktig rolle og studiestøttesystemet Itslearning benyttes. Det forventes at studentene skal arbeide i kollokvier.
Vurderingsform
Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler