Hopp til innhald

GB4SF1213 Fremveksten av det moderne samfunn

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

I historie fokuseres det på utviklingen i Norge og verden etter 1800. I geografi fokuseres det på demografiske prosesser, kulturelle og sosiale forhold. I samfunnskunnskap legges det vekt på økonomi, politikk og menneskerettigheter, nasjonalt og internasjonalt. Studiet settes inn i et fagdidaktisk perspektiv og skal forberede studenten til yrkesrollen som samfunnsfaglærer.

Samfunnsfag 1 går over hele fjerde studieår, hvor emne 1, 15 sp. undervises om høsten, og emne 2, 15 sp. undervises om våren.

Temaer i Emne 2:

  • Økonomi og arbeidsliv
  • Ulikhet, likestilling og makt
  • Politiske prosesser, system og undervisning i demokrati
  • Massemedier og påvirkning
  • Barn og unges menneskerettigheter
  • Norge fra 1814 til 2. verdenskrig
  • Nasjonalisme og imperialisme
  • Den russiske revolusjon og kommunisme
  • Nazismen og Holocaust
  • Etterkrigstid og kald krig
  • Demografi og demografiske endringsprosesser
  • Matproduksjon og jordbruk i endring
  • Økonomiske og sosiale globaliseringsprosesser
  • Kulturgeografi
  • Fagdidaktisk tilnærming til ulike samfunnsfaglige temaer
  • Digitale verktøy i samfunnsfag

Læringsutbytte

Studenten

  • har kunnskap om nasjonal og internasjonal politikk, rettsvesen, økonomi og arbeidsliv
  • har kunnskap om barns og unges rettigheter, demokrati, politisk og økonomisk deltagelse
  • har kunnskap om demografi, det kulturelle og sosiale landskapet
  • har kunnskap om landbruk, matproduksjon og ressurser i en global verden
  • har kunnskap om den historiske utviklingen i Norge og verden etter 1800
  • har kjennskap til historiske kilder og bruken av disse
  • har kjennskap til samfunnsfaglige teorier og metoder
  • har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og samfunnsfagdidaktikk
  • kjenner til undervisningspraksis og ¿utfordringer i samfunnsfag på 1.-7. trinn

Studenten

  • kan arbeide selvstendig og analysere faglige spørsmål og problemstillinger ut fra fakta og teorigrunnlag
  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til læreplan og egen undervisning
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i utviklingen av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid

Studenten

  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
  • har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig

Undervisnings- og læringsformer

Det legges vekt på å bruke ulke arbeidsmåter som blir benyttet i grunnskolen: forelesninger, oppgaveskriving, gruppearbeid, ekskursjoner, undersøkelser og ulike former for individuelt arbeid. IKT spiller en viktig rolle og studiestøttesystemet Itslearning benyttes. Det forventes at studentene skal arbeide i kollokvier.

Vurderingsform

Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer.

Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler