Hopp til innhald

GBEN1210 Engelskstudier med fagdidaktikk 2

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Studenter i engelsk skal gjøre seg kjent med innholdet i denne emnebeskrivelse.

Dette er emne 2 i faget Engelsk 1 for 1.-7. trinn i grunnskolelærerutdanningen (GLU). Engelsk 1 består av følgende to emner, hvert på 15 studiepoeng (sp):

  • Emne 1 (GBEN1110)
  • Emne 2 (GBEN1210)

I grunnskolelærerutdanningen 1-7 går Engelsk 1 emne 1 første studieår. Emne 2 går andre studieår.
Dersom påbyggingsenheten Engelsk 2, 30 sp, tilbys i tredje eller fjerde studieår, kan en utvide faget til 60 sp samlet.

Emnebeskrivelsene for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og inngår i en fireårig grunnskolelærerutdanning. Denne utdanningen inkluderer en bachelorutdanning som kan være en del av en femårig lærerutdanning med master ved Høgskulen på Vestlandet.

Engelsk 1 for 1.-7. trinn gir innføring i språkopplæring og fagdidaktikk med spesiell vekt på begynneropplæring i engelsk. Dette omfatter kunnskap om hvordan språket er bygd opp og bruk av ulike tekster på barnetrinnet. Utvikling av egen språkferdighet og tekstkompetanse er sentralt.

Emnet omfatter engelskundervisning for hele barnetrinnet og hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres tidlige språkutvikling i engelsk. I tillegg gir emnet innsikt i ulike læringsaktiviteter, arbeidsmåter og metoder for engelskopplæringen i grunnskolen.

Læringsutbytte

Studenten

  • har god kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
  • har kunnskap om levesett og kulturuttrykk i utvalgte engelsktalende land med vekt på litteratur som fremmer interkulturell læring, samt innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen
  • har kunnskap om språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling, inkludert ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
  • har kjennskap til et vidt spekter av ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen på barnetrinnet samt læringspotensialet til ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media

Studenten

  • kan bruke engelsk sikkert muntlig og tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
  • kan bruke engelsk sikkert skriftlig og tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
  • kan gjøre bruk av kunnskap om språkets grammatisk struktur og lydsystem i undervisning
  • kan analysere, velge ut og tilrettelegge for arbeid med engelskspråklig litteratur for barn og ungdom
  • kan legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i noen engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med vekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
  • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever
  • kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis og begrunne vurderingene
  • kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff

Studenten

  • har høy kompetanse i engelsk
  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan reflektere over egen læring og praksis i engelskfag i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Undervisnings- og læringsformer

Kurset omfatter en rekke teknikker for språklæring og arbeid med et fremmedspråk, blant annet gjennom informasjonsteknologi. Det blir gitt innføring i skriveteknikker på engelsk, inkludert krav til skriftlig framstilling.

Arbeidsmåter vil være oversiktsforelesninger i kombinasjon med drøfting av stoffet, gruppearbeid (både i par og større grupper), individuelt arbeid, prosjektarbeid og framføringer. Studentene vil få erfaring med arbeidsmåter som kan brukes i grunnskolen. Det forventes at studentene deltar i diskusjoner på kollokviemøter og på Itslearning som en utvidelse av læringssituasjonen, i tillegg til det som foregår i klassen.

All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Det er i prinsippet obligatorisk studiedeltakelse ved all undervisning. Det er en forutsetning at studentene er til stede, og tar ansvar for, og aktivt del i, læringsarbeidet i klassen. Studenter som har et fravær i et emne på mer enn 20 % vil normalt ikke få godkjent emnet. I helt spesielle tilfeller kan engelskseksjonen, etter skriftlig søknad, gi unntak fra regelen om 80 % studiedeltakelse for enkeltstudenter. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.

Ikke alle deler av pensum vil bli gjennomgått. Studiet krever en god del selvstendig arbeid. Det vil bli gitt tilbud om en studietur til Det Norske Studiesenteret i York. Studenter som ikke reiser dit, vil få en alternativ oppgave som må godkjennes.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Studentene skriver en midtveisevaluering på 1-2 sider (skriftstørrelse 11 og linjeavstand 1.5). Evalueringen skal inneholde noe om 1) egeninnsats og egen læring, 2) læringsmiljøet og 3) profesjonsorientering i studiet. Faglærer oppgir frist for innlevering på Itslearning. Studentene oppfordres til å skrive en egen logg som grunnlag for midtveisevalueringen. Midtveisevalueringen er grunnlag for diskusjon i klassen og i fagutvalgene.
  • En oppgave / prøve i språklige emner
  • Et arbeidskrav i engelsk litteraturdidaktikk
  • Et muntlig arbeiskrav

Obligatoriske arbeidskrav må være bestått før oppmelding til eksamen. Studenter som ikke består de obligatoriske arbeidskravene, kan få ett nytt forsøk underveis i studieåret,men maksimalt to forsøk per arbeidskrav per semester. Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen, 6 timer.
Eksamen består av en språkdel og en litteratur-/kulturdel, og begge deler må være bestått for å få karakter i emnet.

Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen er delt i to. I litteratur- og kulturdelen kan enspråklig engelskordbok benyttes. I språkdelen er ingen hjelpemidler tillatt.

Mer om hjelpemidler