Hopp til innhald

GBKR21 Fagdidaktikk og idrettspedagogikk

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Kroppsøving 2 går som to emner på 15+15 studiepoeng høst og vår tredje studieår og bygger på Kroppsøving 1.

  • Emne 1: Fagdidaktikk og idrettspedagogikk går vårsemesteret
  • Emne 2: Bevegelseslære og treningslære går høstsemesteret

Fagplanen for Kroppsøving 2 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen. Faget kroppsøving for 1.-7. trinn i lærerutdanningen skal kvalifisere for undervisning i kroppsøving i de første sju trinnene i grunnskolen.

Undervisningen i faget skal være forskningsbasert og profesjonsorientert. Den tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og skal være knyttet til praksisfeltet. Kroppsøving skal gi studentene solid pedagogisk og fagdidaktisk kompetanse til å arbeide ut fra gjeldende læreplan, men også til å utvikle faget i framtida og på et bredere grunnlag ivareta de kroppslige dimensjonene ved det å være menneske.

Studentene skal tilegne seg kunnskaper om og erfaring med ulike bevegelsesmiljø og bevegelses-kulturer. Faget skal gi studentene grunnlag for å utvikle sin lærerkompetanse individuelt og i samarbeid med andre og for å fremme fysisk aktivitet og bevegelsesglede. Det skal styrke studentenes allmenndanning og profesjonsidentitet i respekt for ulike kulturer og verdier.

Fagdidaktikken i emnet bygger på en eksemplarisk og praktisk tilnærming. Studentene får både prøve seg selv i ulike bevegelsesaktiviteter og i varierte arbeidsmåter som er egnet til å fremme kroppslig utvikling, læring, kreativitet og bevegelsesglede for alle elevene. Kjennskap til alders-typiske trekk og samarbeid med praksis om å møte eleven og elevgrupper i kroppsøving er av vesentlig betydning for å nå målsetningene i emnet.

Teoretiske emner:

  • Kroppsøvingsdidaktikk og idrettspedagogikk med spesiell vekt på kompetansemål, vurdering, motivasjon og mestring og fagets plass i skole og samfunn

Praktiske emner:

  • Idrettsaktivitet med vekt på utvikling av samhandling og fair play
  • Alternative bevegelsesaktiviteter
  • Dans
  • Orientering
  • Vinterfriluftslivskurs

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskap om:

  • kroppsøvingsfagets utvikling og legitimering
  • vurdering og dokumentasjon av læring i lys av kroppsøvingsfagets egenart
  • faktorer som fremmer mestring, motivasjon og et godt læringsmiljø i kroppsøving
  • forsknings - og utviklingsarbeid knyttet til kroppsøving

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • videreutvikle og tilegne seg nye kunnskaper og ferdigheter i leik, idrettsaktiviteter, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer med tanke på undervisning i kroppsøving og tilrettelegging for fysisk aktivitet for ulike grupper
  • vurdere ulike bevegelsesmiljøer, aktivitet og trening tilpasset ulike aldersgrupper
  • vurdere fagdidaktiske problemstillinger og bruke relevant teori og forskning med sikte på og forbedre undervisning og læring i kroppsøving
  • gjennomføre forsøks- og utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse i kroppsøving
  • kunne utvide eget repertoar av aktiviteter og arbeidsmåter med tanke på undervisning i kroppsøving

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart og hvordan kroppsøving bidrar til elevenes allmenndanning
  • kunne arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving og legge til rette for bruk av de grunnleggende ferdighetene
  • kunne reflektere omkring kroppsøving som en del av norsk kultur og i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv

Krav til forkunnskaper

Det er ingen spesielle krav om ferdigheter, men det er likevel en fordel å være i normalt god fysisk form ved studiestart. Den praktiske obligatoriske undervisningen vil foregå til alle årstider i ulike miljøer, ute, inn, og i vann.

Undervisnings- og læringsformer

Det legges opp til både praktisk og teoretisk undervisning som sees integrert. Sentrale arbeidsformer er: forelesninger, undervisning i praktiske emner, studentfremlegg, diskusjoner, arbeid i grupper og individuelt, muntlig og skriftlig presentasjon, selvstudium, praksis i grunnskolen, veiledning og vurdering i grupper og individuelt. Det vil bli benyttet ulike læringsarenaer både inne og ute. På våren vil det gjennomføres en vinterfriluftstur med ski over tre dager og studentene må selv dekke reise og oppholdsutgifter. Utgifter til transport kr. 150-400 (bil eller tog), utgifter til overnatting kr. 0-400. Det er mulig å søke om kompensatorisk arbeidskrav.
Annen undervisning som er obligatorisk vil framgå av semesterplanen. Materialpenger på kr. 200 betales ved semesterstart.

Deler av pensum vil bli gjennomgått i undervisningen, resten må studenten selv tilegne seg. Arbeidet med å tilegne seg forventet læringsutbytte må derfor i høy grad skje gjennom egen utprøving og selvstudium, og i samarbeid med andre studenter. Det oppfordres til at studentene etablerer og arbeider i kollokviegrupper.
Itslearning er høgskolen studiestøttesystem. Det er et krav at studentene deltar i den aktiviteten som er lagt til denne læringsplattformen.

Praksis er en integrert del av lærerstudiet og inngår i alle fagene. Studiet legger opp til helhet og sammenheng mellom teori- og praksisstudier i nært samspill med partnerskolene. Praksis er læringsarena på linje med høgskolen. Studentene skal derfor - enkeltvis eller i grupper - planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg i faget i skolen. Slike opplegg skal forberedes faglig og didaktisk, gjennomføres og bearbeides i samarbeid med praksislærere ved våre partnerskoler og høgskolens lærere.
Arbeidsoppgaver for studenten i forbindelse med praksisopplæringen er å lage planleggingsdokumenter, svare på praksisoppgaver, føre praksislogg, skrive refleksjonsnotat og gjennomføre selvevaluering.

Se ellers felles plan for praksis som gjelder grunnskolelærerutdanningen ved HVL.

Obligatorisk læringsaktivitet

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjent arbeidskrav og ha fullført og bestått praksis. Alle arbeidskravene har en gyldighet på 4 år.

  • Tilfredsstilt kravene til obligatorisk deltakelse (80 % aktiv deltagelse). Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.
  • Deltatt aktivt på vinterfriluftslivskurs.
  • Individuell skriftlig oppgave innenfor fagdidaktikk og idrettspedagogikk.

Det vil bli gitt detaljerte retningslinjer og maler for gjennomføring av de ulike arbeidskravene.

Vurderingsform

Muntlig eksamen i fagdidaktikk og idrettspedagogikk

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.