Hopp til innhald

GBPEL210 Elevenes faglige, sosiale og personlige læring og utvikling

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Det forutsettes at studenter ved studiet gjør seg kjent med innholdet i denne emneplanen.

Pedagogikk og elevkunnskap for 1.-7. trinn består av følgende fire emner:

  • Emne 1: (GBPEL110): Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling, 15 sp
  • Emne 2: (GBPEL210): Elevenes faglige, sosiale og personlige læring og utvikling, 15 sp
  • Emne 3: (GBPEL312): Utvikling av lærerens profesjonelle rolle og identitet, 15 sp
  • Emne 4: (GBPEL412): Bacheloroppgave, vitenskapsteori og forskningsmetode, 15 sp

Emne 1 går over første studieår, emne 2 går over andre studieår, mens emne 3 og 4 går tredje studieår.

De fire emnene belyser til sammen helheten og bredden i faget Pedagogikk og elevkunnskap. Undervisningen i et emne relateres til og utdypes i forhold til tema i tidligere emner.

Emneplanen for Pedagogikk og elevkunnskap bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og er del av en fireårig grunnskolelærerutdanning. Denne utdanningen inkluderer en bachelorutdanning som kan inngå i en femårig lærerutdanning med master ved Høgskulen på Vestlandet. Der omtales Pedagogikk og elevkunnskap bl.a. slik:
"Pedagogikk og elevkunnskap er et overordnet profesjonsfag i lærerutdanningen. Kjernen i faget er hvordan oppdragelse og undervisning kan bidra til alle elevers faglige, sosiale og personlige læring og utvikling. Faget skal gi et grunnlag for praktisk-pedagogisk virksomhet og være et kulturfag som kopler perspektiv på historie, kultur og politikk med oppdragelse, utdanning og danning" (pkt 6.1).

Undervisningen i Pedagogikk og elevkunnskap er forskningsbasert og erfaringsbasert, og bygger på en forståelse av at all kunnskap har både teoretiske og praktiske aspekter. Pedagogisk teori brukes i denne sammenhengen som redskap for å analysere, forstå og videreutvikle praksis. Det vil i de fleste tilfellene være komplekse relasjoner mellom kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Disse ulike elementene utgjør en helhet og utvikles over tid i gjensidig vekselvirkning. I dette perspektivet ligger også en forståelse av at kunnskaper kan være både artikulerte og ikke-artikulerte ("tause"). Pedagogisk bevissthet utvikles bl.a. gjennom å arbeide for å gjøre den tause kunnskapen mest mulig artikulerbar og begrepsfestet.

har den lærende eleven i sentrum. Hovedfokuset er tilrettelegging av læringsprosesser for enkeltelever, innenfor et stort elevmangfold. Hvert enkelt barn med sine unike personlige, sosiale og kulturelle forutsetninger for læring er en del av skolens fellesskap.
Mangfold er hovedområdet for samarbeidet med praksisopplæringen.

Hovedtema i emnet er: 

  • Elevens læring og utvikling 1 og 2
  • Elevmangfold
  • Allmenn didaktikk
  • Tilpasset opplæring
  • Psykososialt miljø

Læringsutbytte

Studenten skal

  • ha kunnskap om barn og unges utvikling
  • ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner
  • ha kunnskap om ulike former for vurdering
  • ha kunnskap om barns mediehverdag og nye oppvekstvilkår

Studenten skal

  • med utgangspunkt i pedagogisk teori og styringsdokumenter kunne legge til rette for barn og unges læring og utvikling
  • med kunnskap om elever med ulike behov og livssituasjoner kunne vurdere elevenes læringsprosesser og læringsutbytte for å kunne legge til rette for varierte, tilpassete læringsløp
  • med kunnskap om hvordan barn lærer kunne utvikle elevenes læringsstrategier
  • med utgangspunkt i teori om vurdering kunne anvende ulike former for vurdering
  • med kunnskap om media sin påvirkning av barn og unge kunne ruste elevene til aktiv og kritisk deltakelse i mediesamfunnet
  • med utgangspunkt i forskningsmetode, lære om intervju som metode.

Studenen skal

  • med utgangspunkt i kunnskap om elevmangfold og tilpasset opplæring, kunne legge til rette for læring i det komplekse klasserommet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bli organisert som en kombinasjon av storforelesninger, klasseundervisning, gruppearbeid, individuelt arbeid og studentfremlegg. Undervisningen vil kunne foregå på engelsk.

Emnet vil inneholde varierte arbeidsformer av muntlig og skriftlig karakter. Skriftlige arbeidsformer kommer til å stå sentralt. Det vil bli gitt inntil seks arbeidsoppgaver knyttet til temaene i årets emner for faget. Disse skal leveres i en mappe etter gitte frister. En av oppgavene videreutvikles som obligatorisk arbeidskrav.

Studentene vil få utdelt semesterplan i begynnelsen av hvert semester. I slutten av året vil det bli gjennomført en evaluering av arbeidet med pedagogikkfaget med fokus på bl.a. måloppnåelse, innhold, undervisning, arbeidsformer og arbeidsinnsats.

Det gis tilbud om veiledning knyttet til studentenes arbeid med studiet generelt og til de obligatoriske arbeidskravene.

Det forutsettes at studentene deltar i undervisningen i pel-faget og opplegget med "Danningsuken". Det blir videre forventet at alle studentene tar ansvar for og tar aktiv del i fagets læringsarbeid. Dette er viktig for den enkeltes kunnskapsutvikling og for å utvikle gode læringsmiljø i studentgruppene. Innholdet i undervisningen/aktivitetene er også pensum og kan være tema for obligatoriske arbeidskrav og eksamen.

Pensumlitteraturen er veiledende og studenter har mulighet til å ta i bruk litteratur utover pensum. Dette betyr at studentene ved eksamen skal dokumentere at de på en tilfredsstillende måte har nådd målene i fagplanen. Studenter som velger å bruke annen litteratur, har selv ansvar for at denne dekker de fagfelt som målene angir. Vi anbefaler at alternativ litteratur velges i samråd med faglærer. Ikke hele pensum vil bli gjennomgått, og deler av studieenhetens pensum må leses som selvstudium.

Itslearning er høgskolens studiestøttesystem, og det forutsettes at studentene bruker dette aktivt.
Studentene plikter å sette seg inn i dette verktøyet samt holde seg oppdatert på høgskolens e-post.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Studentene skriver en midtveisevaluering på 1-2 sider (skriftstørrelse 11 og linjeavstand 1.5). Evalueringen skal inneholde noe om 1) egeninnsats og egen læring, 2) læringsmiljøet og 3) profesjonsorientering i studiet. Faglærer oppgir frist for innlevering på Itslearning. Studentene oppfordres til å skrive en egen logg som grunnlag for midtveisevalueringen. Midtveisevalueringen er grunnlag for diskusjon i klassen og i fagutvalgene.
  • Pedagogikk og elevkunnskap er et teoretisk og et praktisk fag som krever studiedeltakelse i undervisningen. Det kreves derfor minimum 70 % studiedeltakelse i undervisningen. Hovedregelen er at fravær utover 30 %, medfører at studenten ikke kan melde seg opp til eksamen. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.

Det vil bli gitt to obligatoriske arbeidskrav i løpet av året, et skriftlig og et muntlig. Studentene vil få utlevert retningslinjer for de obligatoriske arbeidskravene. Retningslinjene inneholder bl.a. omtale av hvilke vurderingskriterier som vil bli benyttet.

Det gis normalt to muligheter innenfor samme studieår til å avlegge hvert obligatorisk arbeidskrav. Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet ved første forsøk, må levere/presentere på nytt senest 14 dager etter at de er blitt gjort kjent med resultatet. De obligatoriske arbeidskravene må være godkjent senest tre uker før eksamensperiodens begynnelse for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

De obligatoriske arbeidskravene blir vurdert til godkjent / ikke godkjent.

Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.

Vurderingsform

Mappevurdering.
Omfang:3000 ord. Egne retningslinjer vil bli gitt i høstsemesteret. 

Tid for innlevering av vurderingsmappen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Ved første utsatte/nye eksamen etter ordinær eksamen skal individuell (justert) mappe leveres. Utsatt/ny eksamen på et senere tidspunkt må gjennomføres som 6 timers skriftlig individuell skoleeksamen - ingen hjelpemiddel tillatt.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.